Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
FlyingDutchman

Axeltätning frågor.

Rekommendera Poster

Jag har en Albin 25 med 40mm axeltätning.

axel_fettpackbox.jpg

Jag har tabbat mig tror jag. Jag har dragit för hårt på skruven som trycker ner fet i axeltätningen.

Axeltätningen läcker inte men den drar rätt mycket fett vid gång. 3 timmars gång så drar den nästen en full kopp med fett. Är det normalt.

Behöver man göra iordning tätningen?

Hittade denna fråga (Länk) tidigare på forumet men blir inte helt klar på om man skall göra bytet av talgpackning när båten är i vattnet.

Idéer och rekommendationer mottages då jag aldrig bytt eller gjort iordning axeltätning innan.

// Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen exakt den tätningen som din bild visar?

Om så är fallet eller vid närmare eftertanke, du smörjer för mycket.

Har du typen på bilden pressar du bara ner fett i hylsröret, det ska bara vara lite fett i bussningen som sitter bakom glanden.

Förövrigt är denna tätningen den bästa av de äldre modellerna, där man kan justera tätningen, håller en mansålder.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen exakt den tätningen som din bild visar?

Om så är fallet eller vid närmare eftertanke, du smörjer för mycket.

Har du typen på bilden pressar du bara ner fett i hylsröret, det ska bara vara lite fett i bussningen som sitter bakom glanden.

Förövrigt är denna tätningen den bästa av de äldre modellerna, där man kan justera tätningen, håller en mansålder.

Kalle

Vad jag vet så har jag den tätningen. Den som sitter i båten ser exakt så ut.

När vi köpte båten för 3 år sedan så skickade förra ägaren med talg packning som man skall klippa av själv till 3 remsor som man lägger runt axeln med 180 graders vridning vid skarven som blir. Dock har jag missat att göra detta dom tidigare åren.

Kanske är det inget fel på axeltätningen, bara det att jag tycker den drar mycket fett, men den läcker ju inte.

Felet jag gjort är att dra alldeles för hårt och pressat ner fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte byta glandtätningen varje år. Så länge det finns fett i den så håller det nästan för evigt.

Dra något varv på fettskruven varje gång du ska ut så räcker det.

Trycker du i mer så åker det bara ut genom prophylsan, har du dessutom ett cutlesslager i gummi runt axeln så tycker den inte om fett.

Fettet är till för " snörerna" .

Börjar det droppa mycket så skruva i lite mer fett.

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box.

Där har du instruktion hur du byter gland , har gjort det själv vi två tillfällen och det var enbart

För att jag drog ur proppaxel, behövde inte bytas pga slitage.

Tätningen håller hur länge som helst dock blir det lite slabb av fett mm men det får man ta.

Med vänlig hälsning, Torbjörn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du behöver inte byta glandtätningen varje år. Så länge det finns fett i den så håller det nästan för evigt.

Dra något varv på fettskruven varje gång du ska ut så räcker det.

Trycker du i mer så åker det bara ut genom prophylsan, har du dessutom ett cutlesslager i gummi runt axeln så tycker den inte om fett.

Fettet är till för " snörerna" .

Börjar det droppa mycket så skruva i lite mer fett.

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box.

Där har du instruktion hur du byter gland , har gjort det själv vi två tillfällen och det var enbart

För att jag drog ur proppaxel, behövde inte bytas pga slitage.

Tätningen håller hur länge som helst dock blir det lite slabb av fett mm men det får man ta.

Med vänlig hälsning, Torbjörn.

Jäkligt bra länk med mycket bilder, tack för den! :)

Fanns väl annars bara denna länk tidigare på forumet, men den gäller främst pumpar och dessutom så förespråkas grafitfett som ju kan orsaka galvanisk korrosion i saltvatten. (Har lagt din länk till favoriter, räkna med att den dyker upp fler gånger här på forumet. ;-)

[Edit tillägg @ TS: skulle inte våga mig på byte av glandfläta i sjön, fegar rent av litet inför åtdragning av befintlig. Men förmodligen blir det inga störtfloder av vatten ens utan glanden så riktigt salta sjöbusar kan ha lyckats??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har ju TS en albin 25 och då är det ett fiberlager där normalt ett gummilager sitter.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kompis Rune, rörmokare till yrket bytte en gång en avstängningsventil på en stor båt som låg i vattnet. Det lär ha kommit in en del vatten, men det bekymrade inte Rune. Ett av hans vanligaste uttryck är - "Det årnar sig"

post-53310-0-25910000-1400502359_thumb.jpg

Rune är killen lite till vänster med solglasögon - i dag 70+ Bilden tog jag på ledargänget (med barn) för sista steget i en scoutledarutbildning.

När det gäller den gamla typen av hyllsa som jag haft i ca 40 år i 5 olika båtar.

Det är inte många gånger jag bytt packning/fläta. Jag har ju nästan bytt båt i stället. Fast när man köpte en annan gammal båt kollade man nog och vid behov bytte packning. En båt hade jag i 20 år - ihop med Rune - på den bytte jag nog några få gånger.

Packboxen däremot drog man ju lite vart eller i varje fall vart annat år. Nu var det ju en segelbåtar det handlade om för min del, så det blev ju inte så väldigt mycket motorgång.

Däremot drar jag fettpressen ett halvt varv - när jag lägger till för kvällen. Min uppfattning är det speciella "hylsefett" som används inte är för att smörja axeln utan för att hjälpa packningen att hålla tätt. Axeln är ju vattensmord.

Jag brukade dessutom alltid dra upp en ledning till en riktig fettpress som jag placerade på ett lätt åtkomlig plats - tex under en lucka u sittbrunnen.

post-53310-0-23367000-1400503411.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Av att döma av svaren så behöver jag inte göra något åt axeltätningen då den inte läcker inåt har jag förstått det hela rätt.

Utan det är bara för mig att köpa en ny burk med axelfett och trycka i som vanligt även om det drar lite mer än jag önskar.

Tackar för bra svar och mycket fina länkar.

Redigerad av FlyingDutchman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...