Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
Looma

Generator eller Batteriproblem? - tips?

Rekommendera Poster

Hej,

I min ny/gamla segelbåt … 

Jag har en batteribank på 420Amp 12v med GEL batterier som troligen är 6-8 år gamla. 

Jag upplever (ser det på batteriövervakning) att jag laddar batterier till 100% när jag ligger på landström även om det tar en del tid på sista 5% - men tyvärr verkar det som att när jag går för motor och nästan inte har förbruk på batterierna att dom inte laddas - och om dom gör ger det bara några få % under många timmars motorkörning. 

Jag är nu osäker på om det är min generator som strular --- eller om det kan vara så med batterierna att dom pga ålder e.d. har svårare att ta emot en kanske svagare ladström från generator? --- Så hur vet man om detta är ett batteriproblem eller ett generatorproblem? … hur mäter man det?

… kan jo iof också vara problem med kablage mellan generator och batterier - men känns så pass nytt att det inte borde vara så..

Hoppas på tips innan jag börjar köpa på dyra batterier eller generator ..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är normalt väldigt svårt att ladda batterier fullt med båtens generator. Batterierna "spjärnar mot" när man ska in med de sista procenten - precis som du själv skriver.

Det du kan mäta är om det skiljer i VOLT tal när du laddar med landström respektive med båtens motor. Det kan ju vara så att båten är konservativt ställd… men som sagt, tar tid.

En del försöker toppladda med solpaneler under tex veckan när man jobbar. Kan funka.

Något annat att överväga är mer intelligens i laddningen. För en båtgenerator är nog mer gjord för att fylla upp bulkladdning, dvs din påfyllning från tex 50% till 75% men sedan är det tyngre…  En ctek dual agerar som en landströmsladdare men drivs av båtens 12V generator. Vet inte om det funkar på din båt. För varje batterifabrikat är lite olika faktiskt.

Har du en batterimeter? Vad har du ställt in för värden på effektivitet och på Peukertkonstant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att generatorn vid motorgång bör ge någon laddning även om GEL behöver något högre laddspänning (har jag för mig).

Skulle satsa en slant på att du har något kajko med generatorn eller kablarna från den.

Mät, som sagts tidigare i tråden, spänningen över batterierna vid motorgång. Spänning högre än batteriernas vilospänning betyder att generatorn försöker ladda.

Pröva att ladda ur batterierna lite och mät sedan spänningen. Starta sedan motorn och mät spänningen igen. Högre spänning nu betyder att generatorn försöker ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gel blybatterier tål lite lägre laddspänning än vanliga bly vätskebatterier. Vid för hög laddspänning kan gasblåsor bildas Vilket ska vara skadligt för batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...