Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025
Grandecapitano

Laddningsspänning

Rekommendera Poster

Jag har en segelbåt från 1990 som jag med åren har updaterat med bl.a. amper- och voltmätare av industrikvalitet (I motsats till bilkvalitet). Laddningsspänningen vid laddning under motorgång  har varit helt normal c. 13,8V.

De två senaste höstarna har jag märkt ett oförklarligt fenomen. När jag tagit ner masten är laddningsspänningen plötsligt c.15V. Utan mast kör jag ungefär 30min. till grannmarinan där båten lyfts upp till vintern. Spänningen sjunker inte utan hålls konstant hög så länge motorn går. När jag på våren sjösätter  och startar motorn är spänningen fortfarande hög ock sjunker till normal först när masten är uppe och alla mastledningar kopplade.

Har nån av er nånsin stött på ett liknande fenomen eller kan ni ge en gissning vad det kan bero på.

Iofs är problemet inte stort. Batterierna torde inte ta stor skada av 30min. överspänning, så mitt intresse är närmast akademiskt, man vill ju veta varför saker händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser av amperemätaren före och efter att mastens förbrukar är urkopplade?

Jag gissar nämligen att du har någon elsladd i masten, givet att allt annat är konstant så är det enda du gjort - att ta ner masten? Men väldigt mysko tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser av amperemätaren före och efter att mastens förbrukar är urkopplade?

Jag gissar nämligen att du har någon elsladd i masten, givet att allt annat är konstant så är det enda du gjort - att ta ner masten? Men väldigt mysko tycker jag.

Den enda skillnaden är att masten är nedtagen och mastens el-ledningar okopplade. I masten finns kablar för ankarljus, vindmätare, fördäcksbelysning och "steaming light" (vad heter det på svenska?).

Med masten uppe har det ingen betydelse om också alla dessa är frånkopplade via sina avbrytare.

En sak jag måste pröva när jag tpå om några dagar är spänningen med masten uppe men mastkablarna okopplade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju oerhört konstigt om spänningen varierar 1,2 volt med eller utan mast. Det tror jag bara är tillfälligheter.

I princip är ett batteri  fulladdat när spänningen når 14,4 Volt

I en PDF http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf  som jag hittade  när jag googlade står det;
"Ett problem i detta sammanhang är att gasningsspänningen är starkt 
temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad.För batterier i rumstemperatur ligger, som nämnts ovan, tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och 15,0V vid 0°C." 

Jag satte in en ny motor i Januari ett år. Den dan motorn var klar att provköra blev det islägg och jag klarade precis att gå från motorverkstaden till min båtplats. La märke till att laddspänningen på motorns instrument visade 15,1 volt, vilket jag påpekade för installatören/säljaren. Efter det har jag aldrig sett ett sånt högt värde.

Det är bra att ha korrekta mätinstrument - om man vet hur man skall tolka mätvärdena.

Nu borde ju regulatorn i generatorn reglera spänningen till 14,4 volt som högst - eller!?

Nån temperaturgivare för generatorn på batterierna finns ju inte - däremot på min cetec-laddare.

Är det nån som kan detta - jag kan inte.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mysko, är voltmätaren, både dess plus och minus kopplade direkt över batteripolerna eller bara via instrumentbrädan?

Låter som någon form av jordspöke.

Om möjligt testa att koppla samman minusledaren på alla de bortkopplade kablar som annars går upp i masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mysko, är voltmätaren, både dess plus och minus kopplade direkt över batteripolerna eller bara via instrumentbrädan?

Låter som någon form av jordspöke.

Om möjligt testa att koppla samman minusledaren på alla de bortkopplade kablar som annars går upp i masten.

Jag har en voltmätare men kann via en omkastare mäta spänningen på antingen startbatteriet eller bruksbatterierna. Plus tas från skiljereläts poler genast efter huvudströmbrytaren (för att inte tära på batterien i viloläge) och minus från mätarpanelens jordplint.

Alla minusledare som går upp i masten är kopplade till samma jordplint vid mastfoten (utom vindmätaren).

Masten skall upp om en vecka. Då kan jag checka olika kopplingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju oerhört konstigt om spänningen varierar 1,2 volt med eller utan mast. Det tror jag bara är tillfälligheter.

I princip är ett batteri  fulladdat när spänningen når 14,4 Volt

I en PDF http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf  som jag hittade  när jag googlade står det;
"Ett problem i detta sammanhang är att gasningsspänningen är starkt 
temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad.För batterier i rumstemperatur ligger, som nämnts ovan, tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och 15,0V vid 0°C." 

Jag satte in en ny motor i Januari ett år. Den dan motorn var klar att provköra blev det islägg och jag klarade precis att gå från motorverkstaden till min båtplats. La märke till att laddspänningen på motorns instrument visade 15,1 volt, vilket jag påpekade för installatören/säljaren. Efter det har jag aldrig sett ett sånt högt värde.

Det är bra att ha korrekta mätinstrument - om man vet hur man skall tolka mätvärdena.

Nu borde ju regulatorn i generatorn reglera spänningen till 14,4 volt som högst - eller!?

Nån temperaturgivare för generatorn på batterierna finns ju inte - däremot på min cetec-laddare.

Är det nån som kan detta - jag kan inte.  :wacko:

Det var nytt för mig att temperaturen har så stor inverkan.

Men jag tror inte den inverkar i det här fallet.

Som du påpekar borde regulatorn nog hålla spänningen någorlunda konstant oberoende av omgivningens temperatur.

Generatorn och den inbyggda regulatorn är så gamla och enkla att de bergsäkert inte innehåller någon finessing elektronik som kan förorsaka det här fenomenet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...