Jump to content
Friday 17 September 2021

Grandecapitano

Medlemmar
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Grandecapitano

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

364 profile views
  1. Körde igen i veckan och märkte en ny tendens. När jag kopplar till belastning sjunker laddspänningen från 13,7 (utan belastning) ända ned till 13 beroende på hur mycket belastning. Börjar misstänka att jag har en dålig kontakt någånstans i systemet. Då spänningen sjunker oberoende av vilken förbrukare jag kopplar in säger mig min logik att den dåliga kontakten måste ligga mellan generatorn och instrumentpanelen på antingen + eller - sidan. Är min logik rätt? Är det där jag först skall söka?
  2. Två batterier med en 0-1-båda-2 kontakt. Ingen skillnad om jag använder 1,2 eller båda.
  3. Har en Yanmar diesel med Mitsubishi generator (50-60A). Diodbryggan är nyss utbytt. Motorn startar mycket lätt och generatorn laddar genast efter start 5-8A för att sen under c. 30 sek. Gå ned till 0. Detta altså utan annan belastning än batteriet. Om jag nu kopplar på belastnig t.ex. lanternor drar de ur batteriet 6-7A och återgår endast långsamt, flere minuter, till 0. Borde inte generatorns inbygggda regulator genast reglera strömmen så att all ström kommer från generatorn och inte från batteriet? I alla fall så länge generatorns kapacitet räcker till. Spänningen är helt Ok, 12,7 vid vila och 13,7 när motorn går.
  4. Glömde ovan påpeka att de nya värdena är körda med 50/50 kylarvätska.
  5. Lyfter upp en gammal tråd. Jag lovade återkomma 2015 men bättre sent än aldrig. Jag har nu kört med rent vatten plus Water Wetter och nöjt mig med lägre varv. Senaste sommar när jag hade tid öppnade jag hela kylsystemet på saltsidan. Inga förstoppningar. En underlighet i denna motor är kylsekvensen. Kylvattnet går vattenpump-intercooler-oljekylare-backslagskylare-motorns värmeväxlare-avgasrör. Man tycker motorkylningen borde ligga tidigare i sekvensen. Dessutom körde jag en par olika sköljmedel på sötvattensidan. Mätte också saltvattenflödet genom motorn, altt helt OK i enlighet med verkstadsmanualen. Motorn är altså helt OK förutom att den går varm vid höga varv. I vår beslöt jag pröva ett sista trick förrän ett eventuellt kylarbyte. Jag bytte ut propellern, en fyrbladig 17x16" , till en trebladig 17x15". Vilken förändring! Motorn tar nu 3600 varv utan tendens att gå het och tack vare det högre varvtalet är båtens hastigheten densamma som tidigare. Ökningen i varvtal ökar tydligen kylvattenflödet tillräckligt för att sköta kylningen effektivt. Vad propellerbytet gör åt bränsleförbrukningen återstår ännu att se. I övrigt verkar det som PROBLEM SOLVED.
  6. Bauhaus säjer (inte säker på om det finns i Sverige). Funkar med batteri. Digital display.
  7. Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?
  8. Grafitfett i en PSS tätning? Har aldrig hört det tidigare. Jag har kört min PSS packning 16 somrar med endast naturlig vattensmörjning och den har funkat klockrent, aldrig läckt en droppe. Vad jag förstått är det en grafityta som tätar mot en syrafast stålyta. Absolut inget fett emellan.
  9. En senkommen tanke. Varför inte använda mastprifilen som jordledning? Aluminium är en utmärkt ledare och tvärytan räcker säkert.
  10. Minnet börjar svika en gamling. Varvet som byggde dem hette Joemarin. Båttypen heter Joe 17.
  11. Det är en Joemarin 17. Mycket populär som första segelbåt i Finland på 70 och 80talen. Vet inte vart de sedan försvann. Tror jag inte sett en enda på de senaste tio åren.
  12. Både Visio och SmartDraw (som kom upp i samma Google sök) är för dyra för ett engångsprojekt. Skall försöka med ProfiCAD. Symbolerna är dock ett problem. Mycket arbete att göra symbolerna för ett engångsprojekt.
  13. När jag köpte begagnad segelbåt -95 beslöt jag mig för att riva ur hela elsystemet och installera allt nytt. Dels för att det gamla var ditekt dåligt utfört och delvis för att jag vill veta vad jag har och hur det fungerar. Dessutom lade jag till en massa nytt, instrument, värmare, belysning, inverter, eluttag mm. Jag insåg i ett tidigt skede att utan ett detaljerat elshema kommer ingen annan än jag att förstå systemet och därför ritade jag för hand ett shema över det jag byggt. Det shemat har jag uppdaterat med åren (igen för hand) när jag byggt ut systemet. Efter alla ändringar och tillägg börjar shemat nu se ut så att ingen annan än jag kan tolka det. En lösning vore naturligtvis att rita om allt men när man lider av lättja söker man alltid enklare utvägar. I några trådar här på forumet har jag sett mycket klara och tydliga elsheman som tydligen är gjorda med någåt CAD program. Vilka sådana program känner ni till (helst gratis naturligtvis) som har färdiga symboler för mobila 12voltssystem och gör ett läsbart shema?
  14. Tack för länkarna. Just vad jag sökte. Priset är tyvärr i saftigaste laget.
  15. Jag har i segelbåten Raymarine 50+ instrument. Tridata, vind, kompass, VMG och repeater för Garmin gps. Dessutom Autohelm 1000 autopilot. I framtiden kanske också AIS. Problemet är att jag använder laptop och pad för navigering och gärna då vill ha tillgång till instrumentdata "on line". Att dra ut en ledning från instrumentpanelen till sittbrunnen är ju inte så lyckat. Så funderar nu på möjlighet att omvandla SeaTalk signalerna till WiFi (eller bluetooth) för att lättare kunna använda dem. Jag är säkert inte den första som tänker i dessa banor. Finns det en enkel lösning? Har försökt googla men allt som kommer upp övergår tyvärr mitt datorkunnande.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy