Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Vibrerande rigg

Rekommendera Poster

Har du verkligen sträckt vant, häckstag osv så att du har en krum på masten?

Jag sätter två kronor på att pumpandet försvinner om du gör så...

Nu önskar jag av hela min själ och hjärta att den åtgärden "gör susen" men av egna erfarenheter och av anledningar som jag strax kommer till, så är jag rädd för att din astonomiska summa av två kronor kommer gå dig förlorad ;)...

Jag läste seldens abstract till den litteraturstudie som de genomfört/fått genomfört via externa konsulter och vilken refererats till tidigare i tråden, att mekaniska åtgärder så som ex. att spänna för/akterstag med så mycket som 50% ger endast en minskning i resonansvindhastigheten med 15%. http://www.seldenmast.com/files/595-561-S.pdf

Jag tror att den effektivaste åtgärden är att påverka mastens tvärsnittsgeometri för att minska "karman vortex street"

Lite information om det fysikaliska effekten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kármán_vortex_street

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa mastprofiler, speciellt på enspridarmastheadrigg med lång avstånd mellan vantterminaler har detta problem; EVEN om riggen är spend till 15 eller 20+% av vantens brottgräns.

Seldèn's äldre P-profiler var notoriska :-(

 

Seldèn hade i "sin tid" en lösning med små L-profiler i plast eller aluminium som nitades fast på båda sidor av masten i ca. 4 m längd mellan spridar och topp för att avleda vindströmmen som påvärkade detta.

 

Jag har detta på en av mina båtar, funkar utmärkt ;-)

 

Att förstaget vibrerar med upprullat försegel löses änkelt med att dra häckstaget OCH genoeans skot.

 

Sov gött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag haft vanten riktigt hårt spända, men utan att krumma masten har den levt fan i hamn ändå, men med böj på masten har det försvunnit... Så i mitt fall verkar det vara viktigare att ha en bakåtböj på masten, viktigare än hur hårt vant o stag är sträckta. Det är en tung o grov Isomatmast. Andra Vagabondägare skriver samma sak.

 

Självklart att det är olika på olika båtar, men man får ju försöka med nåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag haft vanten riktigt hårt spända, men utan att krumma masten har den levt fan i hamn ändå, men med böj på masten har det försvunnit... Så i mitt fall verkar det vara viktigare att ha en bakåtböj på masten, viktigare än hur hårt vant o stag är sträckta. Det är en tung o grov Isomatmast. Andra Vagabondägare skriver samma sak.

 

Självklart att det är olika på olika båtar, men man får ju försöka med nåt...

???

Inte trimmar man mastböjen för att få tyst på vibrationerna.

 

Jag trimmar min mastböj för att storen skal stå som den skal.

Gammal stor, mera mastböy....innan det är dags för nytt segel. *lol*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad du går på. Man kan nästan tro att det hela går ut på att du ska få mig att framstå som korkad och samtidigt själv framstå som en väldigt klok och duktig person.

 

Den här tråden handlar väl om vibrationer i masten när man ligger i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad du går på. Man kan nästan tro att det hela går ut på att du ska få mig att framstå som korkad och samtidigt själv framstå som en väldigt klok och duktig person.

 

Den här tråden handlar väl om vibrationer i masten när man ligger i hamn.

 

Oj då, ursäkta, men man kurerar inte mäslingen med att måla över utslagen.................

 

Läste du mitt innlägg om lösning på problemet vibrationer; utan att påvärka trimmet i storseglet?

 

Lösningen är inte min, men Seldèn's från 70-talet. Var det korkad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att den böjda masten gör att virvelbildningen på baksidan av masten - som Gustavson visade så bra -  kommer i otakt och att vibrationer därför inte uppstår, eller är det bara spänningen i stagen som gör att vibrationerna uteblir?

 

Jag tror att båda sakerna bidrar, men att det största bidraget kommer från att masten är böjd.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att den böjda masten gör att virvelbildningen på baksidan av masten - som Gustavson visade så bra -  kommer i otakt och att vibrationer därför inte uppstår, eller är det bara spänningen i stagen som gör att vibrationerna uteblir?

 

Jag tror att båda sakerna bidrar, men att det största bidraget kommer från att masten är böjd.

 

Mackey

 

Visst vill mastböy minska amplitudevibrationer, men då måsste segelmakaren sy storen til en preböyd mast.

Min ena båt med masthead har storen sydd til preböy 45% av mastens långskepps diameter (Seldèn P-11 profil 10,5 meter förlik, ett spridarpar) Böjen ökar något vid hårt ansatt akterstag, men alldri över 75% som är max tillåtet för denna profilen.

 

Om storen hade varit sydd til en rak mast och jag böjer masten lika mycket; vad då med buken? Jo, borta.

 

Jag tror laboreringar med vantspänningen innvärkar obetydlig på problemet vibrationer. Spänningen måsste vara innom 15-20% av brottlast OM man vil segla tryggt i kuling..........och kulingen kommer ju ofta innan man hinner spänna om riggen ;-)

 

Problemet är att > 10m masthöyd borde ha 2 spridarpar och intermediate, som t.ex. Scampi. (Peter Norlin visste vad han gjorde och snålade inte på dessa kostnader) Inga vibrationer / pumping.

 

Min båt i avataren har partialrigg 7/8-del, singla raka spridare, singla undervant, inga backstag, men fiolstag. Inga vibrationer / pumping.

 

Jag vill tillägga at jag inte litar helt på kluriga mätare. Jag använder bara en 2-meter tejpad til vantet och stäcker enligt tabell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fan vad du går på. Man kan nästan tro att det hela går ut på att du ska få mig att framstå som korkad och samtidigt själv framstå som en väldigt klok och duktig person.

 

Den här tråden handlar väl om vibrationer i masten när man ligger i hamn.

 

Oj då, ursäkta, men man kurerar inte mäslingen med att måla över utslagen.................

 

Läste du mitt innlägg om lösning på problemet vibrationer; utan att påvärka trimmet i storseglet?

 

Lösningen är inte min, men Seldèn's från 70-talet. Var det korkad?

 

 

Det finns ju flera sätt att få stopp på mastwobbling i hamn, att sätta små vingar på masten tex. Det verkar krångligare än att krumma den lite. Att när man sen seglar är det skitenkelt att krumma masten ännu mer, eller att släppa på krummet. Innan jag skulle skruva dit extar profiler på masten så skulle jag verkligen testa att krumma den. När jag köpte båten o var ovan seglare hade jag problem som fan med att masten skakade i hamn. (aldrig när jag seglade) Jag testade att hissa fendrar i masten, men det hjälpte ingenting. Lösningen för mig var att dra främre undervanten mkt hårdare än de bakre...

 

Föresten: "Oj då, ursäkta, men man kurerar inte mäslingen med att måla över utslagen................." Vad menar du med det? Att mastkrum inte fungerar på min båt? Eller skulle mastkrum vara åt helvete när man seglar? Du kan en massa om en hel mängd saker, men du har ett väldigt märkligt sätt att uttrycka dig på.

Skit samma egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det hela rör sig om ett missförstånd mellan Oldtimer och Luffarn.

 

Luffarn sträcker upp sitt akterstag tillfälligt när det blåser och masten vibrerar, det är gjort på några sekunder.

När Luffarn seglar så sträcker han akterstaget på lämpligt vis för den aktuella seglingen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det hela rör sig om ett missförstånd mellan Oldtimer och Luffarn.

 

Luffarn sträcker upp sitt akterstag tillfälligt när det blåser och masten vibrerar, det är gjort på några sekunder.

När Luffarn seglar så sträcker han akterstaget på lämpligt vis för den aktuella seglingen.

 

Mackey

 

Kan nog vara så...

 

Men grejen för mig är nog mest undervanten, och att de bakre INTE får dras för hårt, är de lika hårt dragna som de främre, då kommer pumpningarna i hamn tillbaka... Laborerade med det för nio, tio år sen, vill minnas att det var så.

 

Mitt storsegel är så gammalt att det inte lider av nån brist på buk, så lite krum till sjöss är bara bra. Tar jag in ett eller två rev kan jag få det helt plant så det funkar bra i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror det hela rör sig om ett missförstånd mellan Oldtimer och Luffarn.

 

Luffarn sträcker upp sitt akterstag tillfälligt när det blåser och masten vibrerar, det är gjort på några sekunder.

När Luffarn seglar så sträcker han akterstaget på lämpligt vis för den aktuella seglingen.

 

Mackey

 

Kan nog vara så...

 

Men grejen för mig är nog mest undervanten, och att de bakre INTE får dras för hårt, är de lika hårt dragna som de främre, då kommer pumpningarna i hamn tillbaka... Laborerade med det för nio, tio år sen, vill minnas att det var så.

 

Mitt storsegel är så gammalt att det inte lider av nån brist på buk, så lite krum till sjöss är bara bra. Tar jag in ett eller två rev kan jag få det helt plant så det funkar bra i alla fall...

 

Sa jag inte att det betingade storens fason att du kan ha preböj i masten?

 

Undre/aktre dras självfallet aldri lika hårt som topp eller undre/fremre, men de skall vara så hårt dragna at akterstaget bara påvärkar förstagets spänning (masteheadrigg) och MYCKET LITE mastens krummning. (slack i lä är tabu!)

Om undre/aktre är för lite spänd och tillåter för mycket mastböj vill dessuom förstaget beholla en oönskad sag som ger buk och dermed ökad lutning och sämre höjdtagning; speciellt med stor genoa.

 

Hitta en annan lösning på problemet vibrationer. Det finns.

 

God Natt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste klara upp en sak ang mitt inlägg om vikten av att ha tillräcklig spänning i vanten att detta var vajerspänning i almänhet och inte för mastvibrationer i synnerhet. Enligt selden (länk i tidigare tråd) så har vantspänningen låg invärkan på "pumpandet/vibrationerna" i masten...

Med detta inte sagt att luffaren och oldtimer har rätt oberoende av varandra då olika mastprofiler och olika vantkonfigurationer ger mycket olika egenskaper vid självsvängning och egenfrekvenz...

 

För mig t.ex. så har testat allt.. Att spänna/släppa olika vant, krumma masten (raejka), fendrar etc. Etc. Jag har t.o.m sådana där "vingar" i aluminium fastsatta på masten utan resultat... Mitt nästa steg är således att hissa upp en remsa i likrännan för att försöka bryta virvlarna... Återkommer med resultat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...