Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
leffemangan

Nybörjare söker reparationstips

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska som total nybörjare ge mig på att reparera min båt. Jag har läst en himla massa trådar om detta, hoppas det är ok att jag frågar ändå.

 

Jag har bifogat bilder på skadorna. Hur tycker ni att jag ska gå till väga för att reparera detta? Skadorna sitter längst bak där aktern möter botten (finns säkert bättre namn på delarna, men jag är som sagt total ny på området).

 

Räcker det att lägga i, eller ska jag slipa ett större område och sätta mattor?

 

Tack på förhand

Magnus

post-104670-0-82071000-1398613924_thumb.jpg

post-104670-0-42372000-1398614164_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Ser ut som om skadorna är ner till plasten och att de inte är alltför djupa.

Vad du bör göra är att slipa bort allt löst och en bit utanför skadeområdet och sedan tvätta noga med aceton. Därefter spacklar du upp med gelcoat och lägger till sist ett lager topcoat.

Vissa skulle säkert rekommendera epoxy och det går bra det också.

Efterbehandling med bottenfärg om du så önskar men då måste du slipa ytan så den inte är för slät, lägga på en primer/grundfärg och till sist bottenfärgen.

 

Det hela är inget stort jobb men kräver lite noggrannhet om det ska bli snyggt.

Sök här på MG hur du lagar med gelcoat. Finns en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten legat i, i år? Var lite observant när du följer ChristerNs råd och kolla så att flasfibern inte är sur, då kan man vilja slipa upp ett lite större område och låta det torka någon vecka innan du spacklar på. Själv skulle jag köra på tvåkomp epoxispackel från början och nöja mig med det och kasta i sjön illa kvickt och njuta av våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också i startgroparna på att göra samma reparation, liknande skador.

Lutar åt epoxispackla efter lite slipning och aceton tvätt.

Bottenmålning på det...

 

Någon med annat förslag? Vill inte ägna en månad åt detta, utan nödfixa snarast och i värsta fall göra om bättre nästa vår ;)

post-95181-0-69854500-1400491650_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Bjaervens linje för båda båtarna, gör något snabbt och enkelt och få i båten i sjön.

 

Skrovet kommer inte att ta någon märkbar ytterligare skada under sommaren om lagningen inte blir perfekt.

 

Snabbast är att inte göra något alls, men jag skulle nog skära bort det lösaste med en morakniv,  "kleta på" några lager epoxiprimer och sedan bottenfärg (ev. spackla med epoxispackel) innan bottenfärgen sätts på.

 

Slipa sedan upp skadan till hösten och och gör en seriös lagning i lugn och ro då istället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det var lite så jag resonerade också.

Har bokad sjösättning om ca en vecka, så har lite kniven på strupen här kan man säga ;)

 

Vad tror du om att slipa/skrapa upp det lösa, och bara "kleta" epoxispackel?

Samt slipa lite innan bottenmålning.

 

Alltså skippa Epoxiprimer... Den vill väl gärna härda nån vecka innan målning eller har jag fel?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det var lite så jag resonerade också.

Har bokad sjösättning om ca en vecka, så har lite kniven på strupen här kan man säga ;)

 

Vad tror du om att slipa/skrapa upp det lösa, och bara "kleta" epoxispackel?

Samt slipa lite innan bottenmålning.

 

Alltså skippa Epoxiprimer... Den vill väl gärna härda nån vecka innan målning eller har jag fel?!

Det går bra att skippa epoxiprimer, spackla så snyggt du kan så blir det inte så mycket sliparbete.

 

Ett tips är att lägga på spackel snygga till som man vill ha det och sedan lägga på genomskinlig bred packtejp. På så vis får du en slät yta som troligen inte behöver någon efterbearbetning på de skador du visat på bilden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkta gds tips, tackar!

Blir putsa och spackla i veckan, tvätt vax och målning i helgen.

 

Så kanske hon guppar på tisdag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tipsat om denna bok tidigare, den finns säkert på de flesta större bibliotek.

http://www.nautiskaforlaget.se/bocker/handbocker/varda-din-plastbat-renovering-och-underhall.html

Eventuellt kan man tycka att författaren anser att industriepoxi är guds gåva till mänskligheten och att det är bäst till allt. Men det är många bra beskrivningar med bilder och tillvägagångssätt. Jag tycker att den var värd sitt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...