Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Lagstrom

Vilket startbatteri ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Ny här på forumet så ber om ursäkt om jag kommer med några dumma frågor/påståenden.

Har nu för några veckor sen införskaffat mig en Yamaha 40hk från sent 80-tal/tidigt 90-tal.

Köpte motorn utan ett startbatteri och ska nu införskaffa mig ett nytt. Men efter mycket fundering så fattar jag ärligt talat inte vilket batteri jag borde köpa. 

Vet inte alltförmycket om motorn, dvs årsmodell osv men på dekalen står det såhär:

Yamaha 40HEO

6H4-L-420209

genom att googla på detta har jag lyckats hitta en manual (http://www.yamahaownershandbook.com....4-28199-21.pdf)

där det enda som står är att" THe battery should be a 12V, 252kC (70AH).

70AH tycker jag själv låter väldigt mycket för att endast vara ett startbatteri, 

Är det någon som har liknande motorstorlekar som kan berätta vad ni kör med för batterier?

Har googlat som en dåre och bara blivit mer och mer förvirrad, personalen på biltema gjorde inte saken bättre hehe.

Tacksam för alla råd jag kan få!

/Nybliven motorägare

Redigerad av Lagstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

Dumma frågor är bara bra så vi alla kan lära oss något. det är värre med dumma svar!

Du kan köpa vilket startbatteri som helst runt 70 ah som passar din plånbok.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så länge det är på 12V :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackartackar!

Jamen då låter det ju ganska lätt helt plötsligt!

Du nämnde "Runt 70AH", hur mycket runt skulle man våga sträcka sig tror du? skulle ett 60 AH fungera?

//Einar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej förvirrad igen, Hittade den här länken: http://www.dekabatteries.com/assets/base/0406MarineApplicationslayout.pdf

Som säger att ett batteri på 40AH kan användas till yamahamotorer upp till 50hk....

Priset för ett 40AH batteri är 50% av 70AH, 

Vad jag vet om enheten AH så säger väl de bara hur länge batteriet håller? dvs antal starter per laddat batteri, inte om kraften?

Någon kunnig som har någon förklaring :) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns något som heter CCA som betyder kallstarts-kapacitet. Inte ofta så relevant för båtar.

Sen finns det något som jag tror heter MCA som är mer för båtar. Det är dessa värden som du ska fokusera på, inte Ah som bara är ett mått på hur många Ampere ett batteri kan ge under vissa förhållanden.

Sant är att ett bättre batteri håller längre och har större marginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är relativt sämst på el, men kan i alla fall delge mina erfarenheter av att köra en 80-tals Yamaha på 40 hk med ett vanligt gammalt blybatteri på 45 ah - de är kort och gott goda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du bifogade ditt motornummer så kanske det kan va kul att veta att din motor är från 1990. Det stämmer att Yamaha av nån anledning rekommenderar 70Ah men man uppger även CCA 380A. Jag hade struntat fullkomligt i kapaciteten och inte brytt mej så där mycket om CCA heller. De här snurrorna brukar hoppa igång vannsinnigt lätt och det skulle inte förvåna om den sprang igång på 10 seriekopplade 1,5 voltsbatterier ;) Ett 40Ah batteri som är avsett som startbatteri kommer funka hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke ...OM nu motorn blir lite grinig , kan det inte vara bra med lite extra power .

Bara för att ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer ta ett bra tag och veva ur ett 40Ah-batteri på denna snurra. O skulle man ändå lyckas så om inte nån tidigare ägare slarvat bort orginalverktygen ingår startsnöre som lindas runt svänghjulet till alla Yamaha's 3-cylindriga 2-taktare. Provade rycka igång en 90-hästare jag hade en gång och det gick fin-fint ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter kanon! Tackar så hemskt mycket för alla svar

Blir en sväng förbi biltema efter jobbet och köpa ett 40Ah bilbatteri!

Prövade att dra igång med startsnöre igårkväll och gick rätt lätt... så detta blir nog kanon!

Återigen Tack!

//Einar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du bifogade ditt motornummer så kanske det kan va kul att veta att din motor är från 1990. Det stämmer att Yamaha av nån anledning rekommenderar 70Ah men man uppger även CCA 380A. Jag hade struntat fullkomligt i kapaciteten och inte brytt mej så där mycket om CCA heller. De här snurrorna brukar hoppa igång vannsinnigt lätt och det skulle inte förvåna om den sprang igång på 10 seriekopplade 1,5 voltsbatterier ;) Ett 40Ah batteri som är avsett som startbatteri kommer funka hur bra som helst.

De kan va bra att veta ja, Tack! hittade några olika varianter att bestämma årsmodell och gav upp de. Hur tog du reda på det?  

Letade lite efter CCA värde, men lyckades aldrig hitta de, Får man fråga hur du fick reda på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årsmodellen hittade jag i en serienummerlista jag har. Där står med vilket nummer en viss årsmodell började resp slutade tillverkas. CCA-värdet hittade jag i Yamaha Rigging Guide, en manual som beskriver hur motorerna o dess kringutrustning monteras. Jag är lite nördig med Yamaha-snurror ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite nördig med Yamaha-snurror ;)

Jag tycker att du förutom att vara nördig är en god pedagog och väldigt hjälpsam. Skulle gärna lämna min Yamma-snurra till dig för service & rep om du jobbade med det och höll till i närheten!

Från en amatör som gärna läser råd från de som kan detta med motorer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite nördig med Yamaha-snurror ;)

Jag tycker att du förutom att vara nördig är en god pedagog och väldigt hjälpsam. Skulle gärna lämna min Yamma-snurra till dig för service & rep om du jobbade med det och höll till i närheten!

Från en amatör som gärna läser råd från de som kan detta med motorer!

Håller med ChristerN helt och hållet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det var snällt skrivet båda två :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mc Honda Transalp är på 50hk och startar med ett uttjänt 14Ah batteri. Kollade nu i vår när jag skulle starta och den gick igång men tveksamt. Hade laddat hela vintern en kvart om dagen. Det hade dragit ut nästan allt vatten i batteriet. Kass laddare men batteriet var flera år gammalt och misshandlat, överladdat bl.a.

Nu går det alltså bra att starta din motor med ett pyttebatteri men mindre utombordare har av nån anledning inte nån reglering på laddspänningen. Det blir vad det blir och med ett stort batteri överladdar man inte batteriet i första taget. Har dessutom kräm över till annat kul. Fritidsbatteri eller nåt billigt 12V. "Volvobatterier" brukar ha bra priser.

Vill du ha ett litet lätt batteri och ändå inte överladda, köp en solcellsregulator. Från Kina med frakt för en hundring för en på 10A. Skaffa en liten solcell så har du batteriet i toppform och många års livslängd. Ett rätt laddat batteri håller länge. Rätt laddat är samma som alltid laddat fullt men inte så mycket mer.

Skämdes i veckan som gick över min snikenhet. Hade beställt batterier till bilens fjärrkontroll. 5 st var minsta förpackning och med frakt 6.85 kr för alla fem batterierna. Hur kan man vara så snål!

En annan sak är, hur kan kineserna leverera ofta välgjorda grejer inkl. frakt för mindre än vad ett frimärke till ett julkort kostar. Det är för mig en gåta. Postverket vill väl ha ersättning från kinesiska posten för att stoppa brevet (vägde under 20g) i min låda eller hur funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak är, hur kan kineserna leverera ofta välgjorda grejer inkl. frakt för mindre än vad ett frimärke till ett julkort kostar. Det är för mig en gåta. Postverket vill väl ha ersättning från kinesiska posten för att stoppa brevet (vägde under 20g) i min låda eller hur funkar det?

Det finns generella avtal för utbyte av post mellan länder sedan mer än 100 år tillbaka (the Universal Postal Union). Grundtanken är att man erlägger bara porto i ursprungslandet och mottagarlandet distribuerar det sedan fritt. Det fungerar bra om man utbyter ungefär lika mycket post i båda riktningarna, och då slipper man all administration.

Vissa länder har väldigt sned in-ut-balans och då finns speciella avtal om ersättning till mottagarlandet. Wikipedia ger som exempel Kina -> USA där man ersätter USA med $1/kg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Postal_Union

--

Lite OT men roligt att känna till kanske :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...