Gå till innehåll
onsdag 07 maj 2025
Funkis

Byter gasol mot induktionsplatta nu...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte bara meddela att jag jobbar på att ersätta gasolspisen med T-sprit och induktion. Det finns nackdelar förståssss – gasol är ett utmärkt bra bränsle. Och ska jag driva en induktionsplatta så behöver jag ”uppgradera” elsystemet.

Sedan blir jag av med ugnen helt, tyvärr. Men jag använder den max 10 ggr per sommar och då hälften av gångerna för att laga till en djupfryst rätt.
(Det som är med i planen är en mikrovågsugn med lite mer effekt än den jag har idag)

Vad är de fördelar som jag ser?
Tja. Blir av med gasen i båten… har ibland varit nojig och rusat upp mitt i natta. Och frugan gillar definitivt inte gas – utom när själva spisen används.

Dessutom har jag en liten båt där det är ont om plats, jag kan nu använda hela utrymmet under den nya induktionsplattan till ett nytt kylskåp! Och eftersom jag troligen inte kan använda en induktionsplatta under gång så har jag installerat en liten T-sprit låga. Så jag får ett alternativt bränsle… bra om elen tar slut liksom?

Bifogar bild på Origo köket i sin upphängning, klarar upp till ca 45-50 grader.
Plus bild på ugnen som nu är ersatt med ett kylskåp. Plats för ny bänkskiva / induktionsplattan är inte klar, det fattades mig lite träbitar att snygga till detta.

Och mitt tänk är -> på sikt så kommer mer och mer i båten att drivas av 230V.

post-68277-0-09416200-1397737452_thumb.jpg

post-68277-0-03146800-1397737453_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar inte med att göra av med mer än max 100Ah från mitt 24V system per dygn. Och det är inte oöverstigligt mycket varje gång jag använder min induktionsplatta eller micron.

Det som är svårast blir att ersätta den uttagna energin från batteribanken. Men en större generator plus smarta laddare för laddning från motor plus solceller blir ett bidrag. När jag är ansluten till en elsladd kommer stora delar av uttagna Ah att kunna återladdas. Och ligger jag en vecka vid båtklubben så kommer jag att kunna ladda tillbaka alla Ah som använts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måsste skoja, eller......................bara resa på dagseglingar. ;-)

Jag tror du skall räkna noga på din idè. Du kommer att behöva en jädrans många kilo bly...........

Alternativet är et 230V generator (hjälpkärra)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det funka om du har typ >300Ah@24V AGM batterier. Jag skulle definitivt satsa på ett inverterelverk på 1-2kVA som komplement.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par hundra watts solpaneler skulle också göra att man slipper jaga eluttag på semestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varför denna noja över gasol (gas). Hur många båtar, husvagnar eller för den sakens skull stadsgasanslutna fastigheter skadas varje år p g a gas. Rätt gjord installation är mycket säkert. Det finns ju risker med el också och med ökad effekt så ökar riskerna.

Varför satsar du inte på en dieselspis istället om du är så rädd?

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat i flera år så det är inte en ny insikt som jag ska testa…  för fem år sedan började jag med att montera en 230v vattenkokare och en liten micro. Väldigt bekvämt.

Har haft kvar gas fram tills i år så jag kan säga att jag inte är rädd direkt… men… 
peace of mind för mig och min fru gör att jag vill byta ut gasen och se hur det funkar?

Idén fanns redan för fem år sedan och man kan läsa lite i denna tråd från år 2010 redan:

maringuiden.se/forum/topic/53552-vilken-typ-av-spis/?hl=%2Bvilken+%2Bspis+%2Bbäst

Självklart har jag en stor batteribank, större laddare, mer solpaneler och en viss backup i en bensindriven liten generator om jag verkligen vill stanna några nätter till på Fredlarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkraste är att ta med bullens pilsnerkorv, kokad hemma, i termos.

Man kan väl ära den kall direkt från burken.

Efter 14 dagar när TS eventuellt får slut på strömmen efter några regniga dar - då är ju korven i termosen ändå kall och eventuellt även sur.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 14 dagar när TS eventuellt får slut på strömmen efter några regniga dar - då är ju korven i termosen ändå kall och eventuellt även sur. :wacko:

Fixas lätt. Man byter hälften av korvspadet till 12-årig Chivas, så håller sig korven go och glad i evigheter. Gammalt beprövat knep känt bland de som varit ute i FN-tjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 14 dagar när TS eventuellt får slut på strömmen efter några regniga dar - då är ju korven i termosen ändå kall och eventuellt även sur.  :wacko:

Men toaen, du brukar väl vara en positiv "go gubbe"?

Jag har alltid burkar med Bullens längst ner i kölsvinet… så länge T-spriten inte är slut så funkar det nog.

Och som sagt, stor generator på motorn gör att jag kan byta ankarplats och få lite laddning samtidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat i flera år så det är inte en ny insikt som jag ska testa…  för fem år sedan började jag med att montera en 230v vattenkokare och en liten micro. Väldigt bekvämt.

....................

Självklart har jag en stor batteribank, större laddare, mer solpaneler och en viss backup i en bensindriven liten generator om jag verkligen vill stanna några nätter till på Fredlarna?

För en herrans massa år sen läste jag om en båt som hade en vanlig 230/400 Volts spis (eller om den bara gick på 230 Volt) och en hjälpkärra som startade automatiskt varje gång man satte på spisen.

Fast det var nog mera långsegling det handlade om och inte för några dar på Fredlarna.

230 volts vattenkokare brukar jag köra när jag har landström. Har också funderat på att putta in en liten microvågsugn i ett utrymme där den skulle va åtkommlig. Tanken var att även köra micron när jag har landström.

Kör du din vattenkokare och Micro via en inverter? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men toaen, du brukar väl vara en positiv "go gubbe"?

Jag har alltid burkar med Bullens längst ner i kölsvinet… så länge T-spriten inte är slut så funkar det nog.

Och som sagt, stor generator på motorn gör att jag kan byta ankarplats och få lite laddning samtidigt...

Visst är jag positiv, men man måste ju tänka lite realistiskt också.

Bullens pilnerkorv behöver inte kokas för att ätas.

Om man öppnar burken med Bullens pilsnerkorv och kokar den och och har den i en termos, så är den kall dagen efter. Dessutom har man förkortat hållbarheten på den till praktiskt taget ingenting.

Om man bara är ute på dagsseglingar kan det ju va ok, men det är ytterst sällan jag går ut för bara en dag. Och skall du Funkis ut så tror jag din batteribank klarar ett antal dar med det tillskott den får under tiden. Den dan batteribaken är tom är den medhavda korven kall och troligtvis också sur - då är det bätter att äta korven kall direkt ur burken.  ;)

Det första jag gör på morgonen är att koka vatten och fylla på några termosar. Om jag hade tänkt att ha korv och mos till middag under seglatsen, så lägger jag ner ett antal korvar i en av termosarna med varmt vatten. Det vattnet har jag sen till att göra pulverpotatismos på.

För att alla skall förstå, vill jag påpeka att middag är det klockan 12.00 - antingen man har nåt att äta eller inte. 

Vissa säger att de äter lunch då - Lunch har jag aldrig ätit. Vi äter dagens huvudmål kl.12.00 och det finns tom såna här hemma som påstår att "har en ente fått petäta på meddan sô har en igen medda fått" :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper resonemanget. För även om jag tycker det är suveränt att laga mat på gas så innebär det en massa krångel med flaskor och byten mm. Och även om jag inte är rädd för gas så är alltid öppen låga en säkerhetsrisk. Dessutom finns det andra som inte känner sig bekväma med gas. En Wallasspis är enkel och trygg men ack så tråkig att laga mat på. Jag ligger inte ute så länge så för mig funkar ett gaskök med engångstuber. Men induktionshällen är egentligen perfekt ombord, om man kan lösa tillgången på energi. Precis som den elektriska kaffekokaren som jag haft ett tag. Vem som helst kan nu koka kaffe, minimal risk att bränna sig när sjön är lite orolig. Ingen passning när man seglar själv. Nu har jag även elektrisk vattenkokare. En micro ska in också. 

Istället för att ha en jättebank med batterier så ska jag montera ett bensindriven inverterelverk. Behovet är <1000W och då pratar vi om elverk på runt 10kg. Jag äger i dagsläget två elverk (FME) på 2000 resp 5000W med el och fjärrstart. Helt suveränt och väldigt tysta. Förr hade jag ett Mase på 600W, tvåtaktare och inte så tyst men fortfarande betydligt tystare än dieseln ombord. Dessutom kan elverket köras vid krängning vilket inte dieseln kan. Har kört det många gånger när vädret varit dåligt och då brukar man inte ens märka att elverket är igång. För att ladda batterierna kan ha 40-50A 230v laddare. Det går dessutom att köra elpatronen i varmvattenberedaren, på en timma får man en hel del varmvatten. Kör man på alkylatbensin och hjälper till att blåsa ut avgaserna med en fläkt så är det få runt omkring som ens märker att man kör elverket.

Med modern batteriteknologi (LiFePO4) blir det oändlig mycket bättre. Med tex 200 Ah@12V kan man ta ut alla 200Ah, man kan utan problem ta ut 800A och batterierna håller minst 1000 cykler. Då blir det också mycket mer intressant med elektrisk propellermotor mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Efter 14 dagar när TS eventuellt får slut på strömmen efter några regniga dar - då är ju korven i termosen ändå kall och eventuellt även sur. :wacko:

Fixas lätt. Man byter hälften av korvspadet till 12-årig Chivas, så håller sig korven go och glad i evigheter. Gammalt beprövat knep känt bland de som varit ute i FN-tjänst.

Jag har visserligen 2 kompisar och en fd arbetskompis som varit FN-soldater. Det tipset har jag aldrig fått, men  vi har nog aldrig varit inne på Bullens pilsnerkorvs hållbarhet. Av FN-soldat kompisarna är en död, en  ett nervvrak och en är, som jag, ytterst måttlig med sprithaltiga drycker.

Måste det just va 12-årig Chivas?

Det tillverkas ju whisky i Hunnebostrand - http://www.smogenwhisky.se/

Dessutom har ju Mackmyra ett wiskylager på Smögen. http://mackmyra.se/besok/smogen/

Nej jag låter nog min burk/burkar med Bullens Pilsnerkorv ligga kvar på kölen till jag har behov av dem.

Då är nog frågan om induktionshäll betydligt intressantare.

Vilket fysiskt mått hade du tänkt och vilken effekt drar den.

Skulle det inte gå att göra en balansupphägning på den och slingerskydd. Fast det tar ju plats under.

Är det typ ett sånt här kylskåp du hade tänkt. http://www.bryggan.nu/KYLSKAP_36L_CRUISE?id=08987 Hade ett sånt i min L32;a. Det var det enda som gick att montera utan att bygga om inredningen och det fungerade mycket bra och rymde nästan lika mycket som det dubbelt så stora vanliga kylskåp jag har idag.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, det går nog lika bra med lokal whisky. Chivas var det som såldes billigt på PX't (butiken för soldater på campen), där även korven såldes. Tipset kvarstår om man vill hålla korven go och glad längre, men gillar man inte starkt bör man låta bli. Och självklart är det bästa i slutändan att ha fungerande kokmöjligheter.i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en enplattes induktionshäll, knappt 35 gånger 25 cm. Den är på 1800W men jag har inte kollat cosinus-värdet så vi säger väl 2 KVA för att vara på säkra sidan vid användning?

Min inverter är på 3 KVA så där finns nog marginaler. Så när jag kör fullt så drar det ju iväg med Ampere… men jag har använt hällen hemma i över ett år. Man drar ner rätt fort på under halva skalan på ratten… gissningsvis väl under 1000W? Har tänkt att sätta på slingerskydd om behov finns, dvs att jag tänker använda den under gång. Men då vlll jag nog oftast ha varmt vatten och kaffe/ varma koppen bara, om det är sjögång? Vindstilla så är det ju inte samma problem!

Micron är på 1400W men ska bytas till en större. Man kör nog inte micron mer än några minuter i taget som max? Den använder jag mycket, lika mycket som hemma ungefär.

Kylen som refererades till ovan? Ja, exakt en sådan. Fick tag i en begagnad och har isolerat runt om så den ska dra ungefär som specen har jag tänkt. Det bör jag klara med solcellerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...