Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Gäst Mats

'Kina' motor

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Är det någon som gjort affär på den sensationellt billiga motorn från importlagret? 28000 för en komplett motor m backslag är ju ganska lockande men alla mynt har ju naturligtvis 2 sidor. Hur är kvaliten? Kommer det att finnas reservdelar etc.

Men visst är det frestande!

 

xxxxxxxxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joakim

Ärligt talat, så tror jag knappast kineserna skulle massproducera och släppa ut något oprövat på marknaden.Jag hadde nog chansat å köpt,om det varit aktuellt för min del.Ack,,,ack,,hur ska det gå för vårt sönderskattade land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst eje

redan 1983 köpte en Amerikansk vän till mig en Kines motor på 25 hp , den monterades i en 42 fot yawl på 17 metric ton , det som förundrade min vän var likheten med vanliga västerländska dieslar, och det genomtänkta verktygs utrustning manual som var med skickat , iallafall så till 1998 då min vän avled så tuffade den på utan bekymmer, och det gäller alla motorer att oljebyten och service,med anvisade intervaller gör en sådan motor outslitlig ,jag tror inte att kinesiska båtägare är mer intresserade av att grotta i maskinrummet än vad vi är. Och det är väl så att kinesiska tillverkar motorer för 1,2miljarder användare, jag är inte helt säker , men jag tror att motorn används även i små traktorer så det tillverkas nog en hel del av dem . mvh eje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att säga om kvaliteten på motorn MEN... Om motorn säljer dåligt blir det svårt att få tag på reservdelar i framtiden. Inte kul om fem år om du inte längre kan köpa oljefilter, remmar och andra delar i Sverige, utan måste försöka beställa från Kina, eller låta specialtillverka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kineserna är experter på att kopiera men knappast bra på att komma på egna lösningar, dvs motorn de säljer har inte de utvecklat! Reservdelarna omfattas av inlägget ovan. Rek: köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även våra (sk svenska) Volvo Pentas smådieslar kommer numera från Asien. Grundmotererna är Scibarras små traktormotorer som marinkonverteras i England.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade på vikten! 165kg för 26 hk, utan backslag eller sötvattenkylning. Det kan bli närmare 200kg installerad vikt. Hur står sig detta i jämförelse med en VP2030-instalaltion till exempel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gästen

Jo, det kan säkert vara bra - varför inte, MEN! De tre första inläggen ser dock härligt synkade ut, tre gäster på rad inom loppet av några minuter. Importlagret måste ha nöjda kunder, för det kan väl inte vara frågan om reklam på denna reklamfria kanal... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag som startade tråden! Missade att jag inte var inloggad! Och jag har definitivt inget med importlagret att göra! Jag är bara uppriktigt nyfiken på en ny okänd motor för ett i mina ögon helt otroligt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tillföra min syn på att köpa från Asien. Arbetstillfällen i Sverige. Stor heder åt Rydsbåtar som öppet deklarerar Made in Småland (Sverige för de som missade geografilektionen) Hoppas de köper delar även i hög grad tillverkade i Sverige. Underbara Svenska Örnvik, numera tillverkad i Polen. Hoppas fler båttillverkare i Sverige öppet deklarera sina ståndpunkter om att de avser att tillverka i Sverige. Hoppas någon kunde börja tillverka mindre bra och miljövänliga inombordare att placera i våra svenskbyggda båtar. Större finns typ Volvo 4 och 6 liters (och riktigt stora) Men om alla envisas med att köpa importerat så försvinner all tillverkning snart utomlands. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är troligen så att många delar de använder säkerligen liknande bilindustrin tillverkas i andra länder. Men skrov och montering av själva båten tillsammans med utveckling mm är gjort i Sverige. Allt går att bryta ned i minsta beståndsdel så är tex plasten man bygger av inte från en Svensk oljekälla osv. MEN Länge sedan någon med stolhete gick ut och annonserade Made in Sweden Har nu inte en Ryds utan en Uttern och vore stolt om även de gick ut med liknande löften. Uttern, Made in Skellefteå, Sweden Bevara och utveckla tillverkning i Sverige. Vi är bra på att tillverka i Sverige och kan bli bättre. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Hej Det står marindiesel av Yanmartyp. Skulle tro att det är en -80tals Yanmarmotor där Yanmar sålt konstruktionen till Kina. De gamla YSE/B/G motorerna tillverkas av diverse företag i Kina fortfarande. Det var ett företag i Västergötland som sålde YS grundmotor utan marindelar för 10kkr för ett tag sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lasse

Det är säkert inget fel på dom kinesika motorerna,men allt är det lite skrämande,jag tror kinesrna kommer att ta över hela världen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Jag köpte via importlagret och servicen var bra tills jag fått produkten. Efter leverans så var det inte lika lätt att få gehör för sina synpunkter/klagomål. Produktens kvalité var helt klart sämre än jag väntat. Den har alla gånger kostat mig lika mycket som den skulle ha gjort om jag köpt från en vanlig leverantör. Då hade jag ju även haft möjlighet att se produkten först!!

 

Så mitt råd är: Tänk dig noga för!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi har en Dong Feng 12 liters 6 cylindrig motor i vår segelbåt och den går som klockan, har litat på den många gånger i tuffa situationer. Men det gäller att man ser sig för, jag tror att om man ska ha en chinesisk motor se till att den är stor och lågvarvig och inte har någon kompressor, mindre som kan gå snett på detta vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man från china, är det billigt å skit!! Har inte så mycket erfarenhet av motorer, men har sett annan utrustning som kommit från detta land å de ä fan i med det sämsta ja sett!! ursäkta om ja låter arg, men detta mass producerande land har glömt något som vi svenskar kallar kvalitet!!

Om ni köper så se till att garantin är ok!!!!

ursäkta ilskan men ja va tvungen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Sverige började industrialiseras kopierade vi vilt Engelska och Tyska produkter, tills vi lärt oss och tänkte själva. Japanerna beskylldes i mitten av 1900-talet för att vara experter på att kopiera. Sen vet vi vad som hände. Därefter var det Koreas tur, sen Thilands, nu står Kina och Indien i tur.

 

Möjligen är Kina annorlunda, för de har av olika skäl (Utländskt förtryck, Kommunism) inte kommit loss förrän på senare decennier. Däremot var Kina före nästan alla andra länder med att ha en semi-industriell tillverkning av diverse saker som silke, porsin mm. Och de uppfann krut, byggde kinesiska muren, de har världens mäktigaste kanalsystem mellan Peking och Shanghai. Bara för att nämna några saker.

 

Se bara på alla elverktyg som väller in - bara på 10 år har de gått från dåliga kopior med dålig precision till en fullt västerländs kvalitet i de flesta avsseenden, och det är faktiskt frågan om det över huvud taget tllverkas något liknande i västvärlden längre, även om varumärkesreklamen vill få oss att tro det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en elektrisk kap o girsåg av kinesikt märke. Hur gick det med denna kvalitets maskin!!!!!

 

Jo den startade av sig själv och började brinna!

Om denna såg va en kopia av ett annat märke, så kanske de behöver byta kopiator!

Heja kopior!!

Mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 2st MADE IN SMÅLAND. Ryds och Linder, ca 2mil mellan fabrikerna.Ryd och Tingsryd.(:

 

 

ja..Köpa billiga kopior..

 

Ett råd..KÖP 2St.

Så man hela tiden kan byta ut den på garantin.

 

Det är min erfarenhet vad gäller kopior på eldrivna handverkyg.

 

Om det vore så på sjön vet jag ej, men det vore mindre kul och bli ståendes med kass motor mitt i semestern.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om debatten att köpa svenskt.Men jag blir förbannad på dessa stora löner o löneökningar som svenskt näringsliv envisas med . En VD som tjänar 30-40 gånger mer än vanligt folk . Sen avskedar man fotfolket för att öka lönsamheten samtidigt som man höjer egna lönen o skaffar en bonus.

Då tror jah nästan det är bättre att köpa från låglöneländer.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns faktisk 3st made in Småland circa 10 mil från Tingsryd.

 

mvh Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst f-n...Gullabo tillhör ju faktiskt Småland...

 

Jojomen..Vet va det ligger.. Och bilden är tagen i K-krona (:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte är helt säker på var smålansgränsen går, kan ju småland ha tre tillverkare. Ghedlunds plast små roddbåtar män ändå. http://www.ghedlundsplast.se/.

 

Tror inte på kinamotorn, jag skulle inte köpt den. Satsa dina slantar på känt märke som man kan få tag på reservdelar till på din ort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många kilometer till Smålandsgränsen.

 

Hallabro=Blekinge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut:

 

Det var bättre förr...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ju numera att betrakta som ett land gåedne mot industriell avveckling pga alltför högt löneläge för att vara riktigt konkurrenskraftigt. Man kan inte försvara att köpa EN dyrare produkt om man får TVÅ likartade, men möjligen av sämre kvalitet, hos någon annan. Hur svensktillverkade de än må vara. Vi måste komma ihåg att vi bara är 9 miljoner av totalt dryga 5 miljarder på jorden. Inte ens i Europa hävdar vi oss speciellt väl. Men, vilken svensk bryr sig? Så länge vi får lön klagar ingen. Att köpa svenskt har vi oftast inte råd med. Inte ens med vår feta lön. Det är vi själva som står vid banden och driver upp priserna med våra jämförelsevis höga löner. Svår sits onekligen. För inte kan man väl tänka sig att vända på steken och gå in till chefen för att begära lönesänkning? Inte jag i varje fall. Även om man själv eller någon framtida generation på sikt skulle få råd att köpa svenskt. Någon annan som vill börja?

 

OBS Du som är kapitalist eller egen företagare får inte svara på detta utlägg. För er är väl svaret givet. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är Scibarra? Aldrig hört talas om det märket. Däremot är väl VP utvecklade i samarbete med Perkins och baseras på Kubotamotorer från Japan? Kubota ligge för övrigt till grund för en mängd andra märken, bl.a Nanni och Beta om jag inte minns fel. Och jag har t.om. ett minne av att Yanmar använde sig av Kubotablock för vissa motorer.

 

Angående kinesiska motorer. Står inte Kina där Japan var för 40 år sedan och Korea för 15? Med andra ord i startgroparna för att vara det nästa stora exporterande industrilandet, men med nybörjarproblem som reservdelsförsörjning, vissa kvalitetsproblem och bristen på god representation.

 

Personligen skulle jag nog avvakta ett köp, även om priset är lågt. Att svenskt skulle vara liktydigt med kvalitet tror jag heller inte på - det har varit alldeles för mycket tjafs kring t.ex Volvo-Pentas 2000-serie för att jag skall känna förtroende. Jag skulle nog kika närmare på Nanni eller framför allt Beta om det gällde mindre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade förresten litet på länken till Kina-motorn. Det känns inte så förtroendegivande när man under motorspecifikationen läser saker som Lubrication fashion - started by electrical motor Inte heller anger man självklarheter som cylindervolym någonstans, däremot att smörjoljeförbrukningen är mindre än 2,72 gram per KWh (????).....

Om det är importören eller tillverkaren som står för dessa uppgifter framgår inte. Men jag kan livligt föreställa mig att förfrågningar om support och reservdelar lätt kan bli en rysare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Importlagret.

Jo, det finns ju bestämmelser inom EU om avgasutsläpp på marinmotorer.  Vilka av BSO, SAV, RCD och EPA uppfylls? Hur kan ni visa att denna kinesiska motor uppfyller dessa bestämmelser?

 

Visst är det väl ni som tar in motorn till Europa som kan ställas till ansvar om motorn inte uppfyller EU:s utsläppskrav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktig Gullabo men Trankvill mellan Torsås och Gullabo.Men du är välkommen och kika om du är i närheten.Kan du ser hur en Holländere bygger båtar i Småland.

 

 

Mvh Herman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...