Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Gäst Mats

'Kina' motor

Rekommendera Poster

Och var tror du de flesta av Bosch och metabos maskiner är tillverkade nånstans.....nuförtiden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitet .. visst!

Men det handlar ju om RÄTT kvalitet till RÄTT pris (som i den eviga BILTEMA-debatten)! Kina-motorn kan säkert vara ett klipp för många, men en katastrof för andra (typ hur känslig man är för stillestånd pga brist på reservdelar mm)

Köp Svenskt .. visst!

Men inte gynnar det Sverige i längden att vi stödköper Svenskt bara för att det är Made in Sweden. Tror ni SAAB skulle göra mindre förluster om regeringen lagstiftade att alla tjänstebilar skulle heta SAAB! Never ... GM har redan pumpat in 25 miljarder där utan att SAAB orkat fixa någon lönsamhet .. kan man inte fixa lönsamhet på 10 års subventionerande så ska man nog ägna sig åt något annat ... sen må bilen vara hur hypad som helst! Vad hjälper det om ingen vill köpa den!

Svenskt näringsliv GYNNAS av hård konkurens ... varför tror ni vi har världens 2 bästa lastbilstillverkare, SCANIA och Volvo, här ... konkurensen har TVINGAT dem att bli grymt bra ... eller hur Wille 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GM är väll kinesiskt:) Man köper knappast bilar från GM om man ska ha kvalitet LR. vilken skit!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kinesiska ATV går som ett skollat troll. Kanske inget att använda i skogsbruk eller så, men grymt kul leksak.

 

Helt klart värt 12000:-

 

Motsvarande Honda eller annan japs kostar ju runt 100000:-, men som sagt, man får vad man betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en del erafarenheter från motorcyckel-världen och där är det så i dag att chineserna kan bygga vad som hälst billigare och med nestan  samma kvallitet som de gamla beprövade märkena.. tex. LIAFAN bygger en Honda motor som kostar en tredjedel av vad Honda kan bygga den för... jag vet ingen som kunnat bevisa att liafan:en är sämre!!!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marinlagret

 

Tillåter inte herr Seawolf att man ställer en fråga om en motor, som vad man än säger har ett pris som är hälften eller lägre än konkurenternas, utan att beskylla insändaren för att vara partisk?

 

Jag upprepar det jag skrev i början! Jag missade att jag inte var inloggad när jag startade tråden. Jag har ingen som helst koppling till Marinlagret och har fortfarande inte köpt någon motor. Min gamla trotjänare YSM12 fortsätter att producera sina modiga 12 hästkrafter.

Min tanke var väl snarare att på ett billigt sätt kunna uppgradera båten med lite fler hästar utan att behöva ruinera mig.

 

Jag ställer mig fortfarande precis som flera insändare frågande till både kvalitet och reserdelsförsörjning. Men jag är inte så dum att jag tror att allt är skit bara för att det tillverkas i Kina. Många kvalitetsmärken har flyttat sin tillverkning till Kina. Dem betalr vi gladeligen dyra pengar för i båttillbehörsaffärerna. Jag tror att de flesta klädmärken syr upp sina kollektioner i Kina idag. Kolla vad det står på etiketten på era kära Mustojackor! Made in China! Et tu, Brute

Som du säkert förstår Seawolf så jobbar jag inte för Musto heller!

 

Mvh

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett av sveriges största företag. Som alla andra företag försöker de att få ner kostnader genom att köpa detaljer från lågkostnads länder. Så denna helsvenska produkt har blivit ett enda billigt plockepin. Ett plockepin som vi svenskar köper så stolt utan att veta vilken skit det det egentligen är!

Kan inte fatta hur man kan få kalla nått för svenskt när det enda svenska med produkten är de som har satt ihop de billiga delarna så gott det går för att det ska hålla garanti-tiden ut!

Köp kina motorn för det är säkert samma detaljer i den som i en volvo-motor. Garantin är väll den samma, typ obefintlig.

Mvh

Heja Sverige å det svenska stålet från lettland!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bättre förr när en meter verkligen var en meter...

 

Och made in sweden var svenskt!

 

Synd att man inte levde förr...

 

11.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va inte bättre förr... en meter är fortfarande en meter, den enda skillnaden är att måttbandet ät tillverkat i kina:)

 

Nån gång kommer vi förstå vilken skit vi betalar för å då blir made in sweden, svenskt igen!!!:)

 

Ps Vänern är väll svenskt? eller kanske importerat från coka-cola company.

Kram på er mina vänner!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockepin made in brasilien(regnskog)

Nu får vi sluta klaga!! Det ända rätta år att köpa begagnat från 70-talet.

på 70-talet va det samma garantier som nu men de var meningen att det skulle hålla i evigheter! inte som nu 3år!!! Alltså garanti tiden!!!

 

Kolla bara på en ny värmepanna till ett hus där beräknas livslängden vara ca 15 år medans den panna som jag ska byta är från 1970!:(

 

hatbra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllde år häromdan år och jag fick ett par sladdlösa hörlurar. När jag provade dem visade det sig att det var inbyggdt brus i dem så jag åkte för att byta, då passade jag på att ta med mp3 spelare för att byta den med eftersom den inte funkade som den skulle!!!

 Ni kan aldrig gissa va dessa kvalitets prylar va gjorda???

SVAR: KINA!!!!!!!

Detta har inget med båtar att göra, men jag va tvungen att skriva detta!!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just metern kanske fortfarande är en meter...

Men för fanns det i alla fall svenstillverkade saker!

 

Volvo och Saab, Bolinder Munktell, osv. osv.

Inte gjort i Kina de inte!

 

Tyvärr så var mycket bättre förr!

Inte bara detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
har presis mailat yangdong-engine ang.
deras marin motor y490cb samt ynd485cb,
dom är på 54 samt 43 hk.
angående kvaliten så tillverkas dom så vitt jag vet på licens från yanmar
och yanmars orginal resarvdelar passar alldeles perfekt
addressen direkt til fabrik är WWW.yangdong-engine.
varför betala mer än nödvändigt till Perssonsmiley-smile.gif\

importlagret lägger på sitt
kommer om mögligt att ta in en som privat person om det fungerar.får eventuelt reg firma.
fler som kan vara intresserade

mvh
lidfors


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte hålla mig från att kommentera. Använder man elverktygen sporadiskt någongång så duger kinesverktygen. Ofta ges 2 års garanti och den behövs verkligen. Använder man t.ex. girsågar lite oftare märker man att kinesverktygen käkar kol som bara den, och nu för en tid sedan stod röken om dem. Använder man ofta elverktyg så lönar det sig alla gånger att satsa på kvalitetsverktyg av kända fabrikat. Det blir billigast i längden. Samma sak gäller nog även för små marindieslar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte riktigt som att detta var ett svar på Seawolf...

Eller att du verkligen tagit del av vissa inlägg...

 

Men visst har du rätt! Delvis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett inlägg i den tidigare debatten i denna tråd om kvalitet.

Såg på ett tv-program i veckan från Afrika. Där var man mycket negativ till Kina producerade prylar. De ansåg att kvaliten var dramatiskt sämre än egenproducerade eller europeisk kvalitet. Detta var av personer utan direkt högre utbildning men intelligenta nog att först skillnaden. 

 

Samma konstaterande gäller för många av de Kina tillverkade mopeder som finns att köpa här i Sverige. Man hittar dem bl.a. på blocket med kommentarer

1-ägare, årsmodell 2005 och nyrenoverad motor

Va bra, nyrenoverad och fin!

Jag hade själv en Puch som jag körde året om i 4 år utan renovering.

(var i mycket bra skick när jag sålde den) 

 

Kan nog tänka mig en och annan Kina tillverkad pryl men aldrig en så viktig sak som en båtmotor. Moppe är väl ok om motorn havererar (kan gå hem) men båten måste ha drivning om det blåser ute.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det finns lite skilnad i Kina när det gäller garantier på tex moppar, hur det är med båt motorer vet jag inte.

 Köper man en inhemsk tillverkad moppe i kina har du garanti tills du säljer den eller att den börja bli runt tio år, visst låter det bra. Du åker bara tillbaka till bukiken du köpt den, ställer dig och tjaffsar i 15minuter med dom och får den fixad på garanti. Delarna får man gratis och arbetet brukar man kunna få gratis för det mesta bara man tjaffsar tillräckligt länge, där av skickars allt tid fru i huset med moppensmiley-wink.gif\.

 Japanska moppar tycker dom är svindyra och dålig service, man får ju bara ett års garanti och sen får man betala allt själv. Fast dom håller mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en sån här istället?

Kostar dubbelt så mycket.smiley-frown.gif\

Väger c:a hälften...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag själv skulle välja så skulle jag välja en motor med bra kvalitet och där det är enkelt att få tag på reservdelar. Dessutom så skulle jag kika lite på hur miljönvänlig den är.

 

Givetvis är det olika värderingar man har men för mig har det hittils lönat sig (mindre dyret) att köpa kvalitet och kända fabrikat.

 

Skaffade moppe till dottern med tanke på att komma undan hyffsat och göra iordning själv. Köpte en Kymco Fever. Den modellen har varit en av de mest sålda under några år och hyffsat bra kvalitet. Det som ska fixas är att den varit omkull samt dåligt servad. Det finns massor med ställen som säljer reservdelar till denna. Alltså lugnt.

 

Fick med köpet en Indisk moppe (också scoter) som inte startade. Var köper jag delar till den? Det fanns en firma en gång som importerade och sålde, men nu?

Finns nog massor sådana i Indien men hittar inget via webben.

Fått igång den men hade behövt köpa några delar, lurigt.

 

Fundera på var du köper reservdelar till en Kina-båtmotor om ett par år?

 

mvh Roland.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En liten marin disel är ju den enklaste av motorer. Rent teknologiskt så är tillverkarna av små dislar 20 år efter tex bilindustrin. överligande kamaxel har precis kommit till de små marindislarnas värld. Därför tror jag att tillverka en moped eller en utombordare som är väldigt långt framme i utvecklings kedjan är betydligt svårare än att få en järnklump till marindisel att fungera. Jag tror inte att man behöver vara rädd för att köpa kinesisk. Det är ju trots allt inte så långt mellan kina och Japan. På 60 talet när Albin marin började lägga in Yanmar i sina båtar så drevs det en kampanj mot de undermåliga Japanska motorerna som ansågs vara en fara på sjön då de kunde sluta fungera vilken sekund som helst. Min 13 hk Yanmar har nu hängr med sedan 1978 och anses almänt som världen driftsäkraste motor.

 

Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat

Det är ju trots allt inte så långt mellan kina och Japan.

 

Detta är mina egna slutsatser och därför inte säkert att det är totala sanningen men ligger en del i mina teorier. Läs dem gärna och fundera själv över om de stämmer eller inte.

 

Nä inte så långt mellan länderna men helt olika kulturer när det gäller plikttrogenhet gentemot företaget man arbetar på. Många vet säker om att japanen är företaget trogen och jobbar ofta hela livet på samma ställe. Genom detta byggs en stor kvalitetssäkring upp och man känner starkt för företaget. Man lär sig kulturen i företaget och blir en delmängd som ständigt kämpar för ökad effektivitet och kvalitet.

 

I de kinesiska företagen arbetar men en kortare tid och byter sedan företag. Man utvecklas och för utvecklingen vidare vilket kan ge ökad effektivitet och kvalitetsökning. Men den företagsegna kulturen blir man tvungen att lära om och man stannar inte alltid tillräckligt länge för att se resultaten av förändringarna.

 

Men trots att de båda Asiatiska länderna ligger nära varandra så ligger de långt ifrån varandra med tanke på arbetssätt. Det ska bli intressant och se om Kina lyckas åstadkomma den effektivitets och kvalitetsökning som japanerna, vilket kommer att bli tvunget då kunkurrensen ökar.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man behöver vara rädd för att köpa kinesisk. Det är ju trots allt inte så långt mellan kina och Japan.

Det är nära mellan Finland och Ryssland också, men ändå tror jag ingen skulle dra slutsatsen att en rysktillverkad mobiltelefon är en kanongrej bara för att Nokia ligger i Finland?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.alibaba.com/catalog/11014563/Ysad380_Marine_Diesel_Engine.html

 

Motorn kommer från en fabrik som heter Yangdong. De har funits i många år har ett fult diselprogram med olika motorer. Yangdong fabriken tillverkar inte marin motorer utan elverk och pumpar till kineser som har problem med strömförsörjningen. Någon annan marinkonventerar deras motorer och tat betalt för det sedan skall impottören ha en peng jag skulle tro att själva motorm kostar en fem tusen fritt fabriken i kina. Motorn är känd som mycket driftsäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en Volvo Penta, Yamaha, Mercruiser eller Honda har man garanti på reservdelar här i Sverige i minst 10 år.

 

Min erfarenhet är att det finns ett klart samband mellan kvalitet och pris.

Ok jag vet att det finns varor där man i stort sett enbart betalar för märket utan jag syftar på mer normala prylar.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men för 29 000 kan man ju köpa 2 så har man reservdelar. Det blir ändå billigare än en Volvo.

 

Roland5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag satsa på en renoverad äldre motor eller en enkel motor som funnits i Sverige i några år, t ex en Färe-Göta eller liknande, om jag tyckte att den ny märkes-motor var för dyr för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...