Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Los_capitanos

Volvo Penta Trim (slangbyte)

Rekommendera Poster

Goddag!!

 

Behöver byta ut en av slangarna till power trimmen och har råkat ut för bryderier där jag behöver er hjälp.

 

Har fått loss muttern (på insidan skölden) men får inte ut "muttern", eller vad den nu kallas.

Har dragit med polygrip utifrån men får inte till det.

 

Har ni några bra förslag till hur man skulle kunna bära sig åt?

 

Ha d gôtt, hej!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag menar "bulten" som sitter i skölden, det är den jag inte får ut......

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske OT, men behöver du byta ena slangen måste du nog snart även byta den andra. Passa på för det är kosmiskt trångt, och slangkostnaden är den minsta utgiften i det totala eländet;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej ArneRadar,

 

Vad menar du med "OT"?

 

Kosmiskt trångt är bara förnamnet dock, fast jag knödde ned grabben och han är vig....

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, hur gick det med bytet?

Jag upptäckte just att mina trim slangar måste bytas, sitter kopplingen i skölden eller går dom bara igenom skölden och är kopplade på insidan?

 

Har just monterat nya slangar på styrcylindrarna men såg inte sprickorna i trimslangarna innan Jag höjde trimcylindrarna så att jag kom åt att göra rent under dom.

 

Någon som vet?

post-101885-0-71772200-1397314714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, hur gick det med bytet?

Jag upptäckte just att mina trim slangar måste bytas, sitter kopplingen i skölden eller går dom bara igenom skölden och är kopplade på insidan?

 

Har just monterat nya slangar på styrcylindrarna men såg inte sprickorna i trimslangarna innan Jag höjde trimcylindrarna så att jag kom åt att göra rent under dom.

 

Någon som vet?

 

Också intresserad av info om detta. Skall till och byta.

 

Hörde att man kan köpa dessa hydralslangar i US för typ 100 dollar / st.

Blir ju billigare än Volvo Penta Sverige trots plus frakt och tull, moms.

 

Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag koll på slangarna, dom går ju hela vägen från cylindrarna till pumpen.

Slangen känns som den är ny på insidan av skölden och det finns ju ganska mycket extra slang på insidan. Kan man dra ut en bit och pressa på nya kopplingar?

 

Någon som har koll på vad slangarna kostar i Sverige?

Eller något annat bra ställe att köpa dem på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, lät byta slangarna på VP-verkstad förra våren. Priser (två olika slangar):

 

Art.nr. 21721548 kr 1921,25

Art.nr. 21721550 kr 2013,75

 

Gissar att det går att köpa billigare från t.ex. USA.

 

Tillägg: priserna ovan är alltså för slangarna, arbete ej inräknat.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu är slangarna bortplockade. (Det var lite bökigt)

All slang som var på insidan är ju i nyskick,

Det finns ju ett överskott på ca 3-4dm vid pumpen och det som är på utsidan är ju bara 2-3dm, det går ju att flytta genomföringen på slangen så att det kommer ut ny slang till utsidan, ska försöka hitta någon som kan pressa på nya anslutningar.

 

/Bernt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu är slangarna bortplockade. (Det var lite bökigt)

All slang som var på insidan är ju i nyskick,

Det finns ju ett överskott på ca 3-4dm vid pumpen och det som är på utsidan är ju bara 2-3dm, det går ju att flytta genomföringen på slangen så att det kommer ut ny slang till utsidan, ska försöka hitta någon som kan pressa på nya anslutningar.

 

/Bernt

Hej, jag skulle tänka mig för noga innan jag gjorde en sådan åtgärd. Anledningen till att du har problem med slangarna är eftersom de är av "erkänt" dålig kvalitet. Både styr- och PT-slangarna till DPH-drev från de första åren är kassa. VP har sedan bytt slangkvalitet, och de artikelnummer jag angett ovan skall vara de nya av bättre kvalitet. Fixar du till dina gamla slangar kommer du att få samma problem igen, bara en tidsfråga, och det är väl kanske inte så kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skulle inte vara kul....

Bor i Tyresö så jag frågar NBM Hydraulic i morgon bitti vad dom föreslår, dom byggde om mina styrslangar förra veckan, bifogar bild.

post-101885-0-63213100-1397402921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skulle inte vara kul....

Bor i Tyresö så jag frågar NBM Hydraulic i morgon bitti vad dom föreslår, dom byggde om mina styrslangar förra veckan, bifogar bild.

Dom har nog koll. Tror mig minnas från tidigare trådar att folk gjort DPH-slangar hos NBM. Har haft dem som underleverantör en gång i tiden. Bra grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Bernt.

 

Jo, efter mycket om och men har jag oxå fått loss kopplingen som sitter i skölden. Lätt var det inte, fick knacka ut den inifrån maskinrummet (gott om plats var det ont om). Nästa problem som uppkom är att det är svårt att få fast muttern på insidan skölden när man skall dra fast den nya slangen. Det behövs en "specialnyckel" för att låsa muttern. Bifogar bild på den. Bor du i Götet kan du få låna den.

 

P.S.

Jag skulle inte ge mig på att börja skarva slangen, som du frågar om nedan, verkar lurigt. Köp en hel och sätt dit den.

D.S.

 

Ha d gott, hej!

 

 

 

Hej, hur gick det med bytet?

Jag upptäckte just att mina trim slangar måste bytas, sitter kopplingen i skölden eller går dom bara igenom skölden och är kopplade på insidan?

 

Har just monterat nya slangar på styrcylindrarna men såg inte sprickorna i trimslangarna innan Jag höjde trimcylindrarna så att jag kom åt att göra rent under dom.

 

Någon som vet?

post-102831-0-76720600-1397407427_thumb.jpg

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet och tipset, bor i Tyresö utanför Sthlm jag får väl offra en ringnyckel för att få dit den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ni som har DP-H drev med slangproblem, ta kontakt med någon auktoriserad Volvo Penta återförsäljare. Lämna sköldens tillverkningsnummer så att de kan kolla om er sköld ligger inom de kampanjer som finns.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ni som har DP-H drev med slangproblem, ta kontakt med någon auktoriserad Volvo Penta återförsäljare. Lämna sköldens tillverkningsnummer så att de kan kolla om er sköld ligger inom de kampanjer som finns.

Ingemar

Stort tack för tipset, men tyvärr så är VP's så kallade kampanjer oftast överspelade när felen uppstår. Finns nog ingen med DPH-drev som lider av dåliga slangar inom VP's kampanjåtagande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Ni som har DP-H drev med slangproblem, ta kontakt med någon auktoriserad Volvo Penta återförsäljare. Lämna sköldens tillverkningsnummer så att de kan kolla om er sköld ligger inom de kampanjer som finns.

Ingemar

Stort tack för tipset, men tyvärr så är VP's så kallade kampanjer oftast överspelade när felen uppstår. Finns nog ingen med DPH-drev som lider av dåliga slangar inom VP's kampanjåtagande.

 

 

Tack för hjälpen, det blev nya slangar från Penta så nu ska dom "bara" monteras dit.

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är slangarna monterade tack för tipset med att kapa till en ringnyckel det fungerade bra, fick göra lite till special för att kunna vrida ett hack.

De nya slangarna känns betydlig mer robusta.

 

 

Tack /Bernte

post-101885-0-98889400-1397497687_thumb.jpg

post-101885-0-26210200-1397497721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Satt och läste här lite på skoj. Presenterar mig bara snabbt och jobbat på marina utomlands mest med just VP som specialite. 

 

Det finns visst kampanj på slangarna. MEN jag vet inte om det gäller generellt alla länder. Slangarna från vissa serier var undermåliga ( Ta sköldens serienummer inte drevets) så ska Volvo kunna se om det gäller era slangar. Det kan servicestället Aukt. VP också se.

 

 

Mvh. Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bernte,

 

Som västkustsbo kan man bli lite avundsjuk på er på den bräkta sidan. Vad fint och rent allt ser ut. Vi, å andra sidan, behöver skrapa bort allt bös efter varje säsong. Hur som helt ser det grymt bra ut!

 

Anders,

 

Brukar inte VP ha en hemsida där man rapar ner alla kampanjer?

Både nya samt gamla, för mig att jag hittat dit av misstag någon gång.....

 

Någon annan som vet?

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Någon hemsida har jag aldrig använt. Eftersom jag jobbat genom agenturen med detta som tekniker.

 

Jag vet ärligt inte om ni ser alla bulletiner och recall.

 

Vill också påpeka att om försäljningsställena / företagen sköter sig. Vilket dom ska. Så görs det mer/ garantigrejer när ni servar båtarna. Gratis för er konsumenter.

 

Mvh. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kampanjerna" hittar man lätt på VP's hemsida. Man går till motordatabasen och får knappa in sitt motor-, sköld eller drevnummer.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

 

Sen har jag hört, men inte från helt säker källa, att de kampanjer är tidsbegränsade på så sätt att om felet uppstår efter t.ex. 5 år (eller mer) från produktionsdatum så täcks det inte av kampanjen - även om komponenten var kass från början. Har man lite nyare maskin är det läge att hålla sig uppdaterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det senare du skriver låter troligt och sant Arne.

 

Mvh. 

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bernte,

 

Som västkustsbo kan man bli lite avundsjuk på er på den bräkta sidan. Vad fint och rent allt ser ut. Vi, å andra sidan, behöver skrapa bort allt bös efter varje säsong. Hur som helt ser det grymt bra ut!

 

Anders,

 

Brukar inte VP ha en hemsida där man rapar ner alla kampanjer?

Både nya samt gamla, för mig att jag hittat dit av misstag någon gång.....

 

Någon annan som vet?

 

Ha d gott, hej!

Hej, jag hade en del tulpaner och det var rätt så skitigt när jag började, jag hittade ett bra medel att få bort de små vita rackarna med och det tog smutsen oxå extremt bra. Skrapade av det som stack ut och tog sen en liten pensel och lade på och jobbade bort dom med, tog väl en eller två timmar att få det helt rent, hade stol, öl och solsken så det var rätt så trevligt.

På beskrivningen till medlet står det att man ska spruta på det klädd mer eller mindre i rymddräkt, men jag föredrar nog pensel då den mekaniska bearbetningen av penseln skyndar på det rejält.

 

Bild på före + medlet.

post-101885-0-55582500-1397547139_thumb.jpg

post-101885-0-34573700-1397547151.jpg

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, skall testa!

 

Ja gör det. Jag penslade på kanske 3 gånger med 5-10 minuters mellanrum och sen gnuggade jag bort det sista med penseln. Ett par glasögon tror jag är bra då det irriterar huden om man får stänk på sig, jag hade en hink vatten med en skvätt diskmedel i som jag kunde skölja av händerna med ibland och en diskborste för att skölja/borsta rent med.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ

 

Fick du på något sätt lufta systemet efter slangbytet ?

Jag spänningssatte båten idag och fick en del felkoder kopplade till trimmet.

 

Hur gjorde du?

 

Ha d gôtt, hej!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inga felkoder det fungerade perfekt efter slangbytet.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...