Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
Allegro33

Kaffebryggare -(minus) på motorblocket ?

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag har köpt en ny kaffebryggare 12volt  *modell svindyr* och i bruksanvisningen står det att den ska installeras utav en behörig fackman,,,  Jag har 2 kablar ut en plus & en minus vilket är som det ska, MEN det står att minusen ska kopplas direkt på motorblocket och plus kabeln ska kopplas direkt på batteriet! Finns det någon spec anledning varför just motorblocket eller kan jag koppla den direkt på minusen på batteriet?

Nu när jag tänker efter,,, bör jag koppla en minus från batteriet till motorn.. eller är dom redan kopplade genom bryggan, vilket dom borde vara om jag ska kunna starta motorn, men är det bättre och ha en extra kabel direkt ansluten på motorblocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt hitta en anledning att koppla omvägen via motorblocket men jag får inte fram nån trovärdig förklaring. Alltså skulle jag hellre koppla direkt på minus på batteriet. Det är stora strömmar när man ska värma något så genväg är bättre än omväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt hitta en anledning att koppla omvägen via motorblocket men jag får inte fram nån trovärdig förklaring. Alltså skulle jag hellre koppla direkt på minus på batteriet. Det är stora strömmar när man ska värma något så genväg är bättre än omväg.

Tror du inte skrivningen är tillverkarens sätt att försäkra sig om att deras produkt har de bästa förutsättningarna för att fungera. 

Hur stor effekt - watt, eller ström - ampere, har/drar kaffekokaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så många tillverkare av utrustning beskriver att man skall göra vilket jag tycker är helt fel för de flesta utrustningar. Hur kommer det att se ut om alla tillbehör skall kopplas direkt på batteriet med hängsäkringar? Vad skall vi då ha huvudströmbrytare till? En tillräckligt grov avsäkrad kabel från huvudströmbrytaren till en säkringsbok där både + och - ansluts och därefter säkrat för respektive ledning till förbrukare, som den här http://www.odelco.se/Autofuse.html

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tror du inte skrivningen är tillverkarens sätt att försäkra sig om att deras produkt har de bästa förutsättningarna för att fungera. 

Hos mig,, 12volt 400w  amp= ingenaning

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig,, 12volt 400w  amp= ingenaning

P (watt) = U (Volt) x I (Ampere)

400 =12 x I

ca 34 Ampere 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

35 Amp!! Tjänar jag något på att koppla den på en 220 inverter?  Visserligen så har jag kräm i båten, och så slipper jag iof koppla minusen på blocket... Visst borde det går att köra en bryggare på trapp-sinus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Använde en Waeco 12 volt kaffekokare på sommarstugan där vi har solpaneler. Det var en termosbryggare med ungefär samma effekt som den som Allegro har skaffat. Tyckte den var lite väl långsam, kokningen tog sådär 20 minuter och kaffet var lite på gränsen till svalt när det var klart. Övergick till billig inverter med trapp-sinus och 230 V termosbryggare. Har inte räknat på ampertimmarna men kaffet kokas på 8 minuter och är varmt och gott. Termosbryggare har ju fördelen att de slår ifrån strömmen automatiskt när vattnet runnit igenom. Man vill ju inte glömma på bryggaren medan man vittjar näten, rensar fisk, filear och smörsteker om bryggaren går på batterier via inverter...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

35 Amp!! Tjänar jag något på att koppla den på en 220 inverter?  Visserligen så har jag kräm i båten, och så slipper jag iof koppla minusen på blocket... Visst borde det går att köra en bryggare på trapp-sinus

Hur tänker du då om du skall kör just den bryggaren via en inverter. 

Omvandla 12-volten till 230 Volt växelström. Köra 12 Volts bryggren från invertern via ett nätaggregat som ger 12 volt. Gissningsvis dra arrangemanget 50 A

Jag har en liten vattenkokare som jag kokar vatten på när jag har landström. Tre ståltermosar som jag fyller med varmvatten på morgonen innan jag lägger ut för dan. Har jag ingen landström kokar jag vattnet i en gammaldags kaffepanna på spritköket.

Varför måste du koppla minusen på blocket. Det är bar tillverkaren som vill gardera sig för att hans apparat skall fungera så bra som möjligt och inte störas av ev. interna spänningsfall. 

Jag skulle kopplad den via den ordinarie elcentralen efter en stor säkring precis som jag gör med min inverter som drar 50 A som max. Fast man måste ju ha stigarledningen avpassad för de förekommande strömmarna och inga dåliga kontakter.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...