Botved 94 Postad 1 April , 2014 I min båt är det installerat två brytare, en för start och en för förbrukningsbatterierna. Dessutom sitter ett skiljerelä av skyllermarktyp monterat. När jag slår till den ena huvudbrytaren så drar reläet, ska det vara så? Jag trodde vid en snabb tanke att relät skulle dra när laddspänningen från generatorn blev tillräckligt hög. Vid närmare eftertanke så stog reläet och smattrade när jag glömde brytaren tillslagen med någon förbrukare på under längre tid, det visar väl att det släppte när spänningen sjönk, men ville dra omedelbart igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 1 April , 2014 Det är sant som du skriver att relät ska dra när generatorn börjar ladda. Plusmatningen till relät bör vara kopplad till generatorns signalpol. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 April , 2014 (redigerade) Förmodligen är Skyllermark/Bosch-reläet ett gammaldags elektromekaniskt, vilket kräver strömstyrka i hundramilliampers-klassen för att dess elektromagnet skall sluta kontaktarmen med hyfsad kraft?[Att ett sådant relä skulle "slå till" exakt vid laddningens början (13 volt eller så) och sen släppa prompt under typ 12,5-12,9V kan man nog glömma. Blir väl ett rejält osäkerhets-område spänningsmässigt där kontaktarmens mekaniska tryck mellan kontaktpunkterna minskar - läs här ökat motstånd lika med spänningsfall, laddningsbortfall och även viss värmeutveckling. Ifall reläet dessutom "sumrar" inom "osäkerhets-området" genom återkoppling till drivkällan så lägg till gnistbildning och dess elaka slitage på kontaktytorna. Är kort sagt skeptisk till spänningsstyrda elektromekaniska reläer. (Men elektronik i reläet kan nog i.o.f.s. fixa detta, fast då brukar man hellre använda moderna ljudlösa switch-transistorer?]Enligt denna Skyllermark-länk kan reläet kopplas till såväl den batteriisolerade "D+ /61/ STA" som tändningslåsets "stift som har spänning vid motorgång". (Kan se logiken i det sistnämnda alternativet, det förmodas ändå inte dra förrän laddningspänningen uppnåtts och kopplingen förhindrar långsam urladdning då tändnyckeln bryter?)Skiljereläer må vara bra jämfört med skiljedioder med sina givna spänningsfall men rent elektromekaniska spänningsstyrda reläer är jag som sagt skeptisk till. Redigerad 3 April , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 3 April , 2014 Koppla in reläet enligt Skyljemarks instruktioner så kommer det säkert att fungera som det är tänkt. När generatorn laddar kopplas alla batterier ihop och laddas och när den inte laddar är startbatteriet frånskiljt från startbatteriet så att du inte riskerar att bli liggande utan att kunna starta motorn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 3 April , 2014 Förmodligen är Skyllermark/Bosch-reläet ett gammaldags elektromekaniskt, vilket kräver strömstyrka i hundramilliampers-klassen för att dess elektromagnet skall sluta kontaktarmen med hyfsad kraft? [Att ett sådant relä skulle "slå till" exakt vid laddningens början (13 volt eller så) och sen släppa prompt under typ 12,5-12,9V kan man nog glömma. Blir väl ett rejält osäkerhets-område spänningsmässigt där kontaktarmens mekaniska tryck mellan kontaktpunkterna minskar - läs här ökat motstånd lika med spänningsfall, laddningsbortfall och även viss värmeutveckling. Ifall reläet dessutom "sumrar" inom "osäkerhets-området" genom återkoppling till drivkällan så lägg till gnistbildning och dess elaka slitage på kontaktytorna. Är kort sagt skeptisk till spänningsstyrda elektromekaniska reläer. (Men elektronik i reläet kan nog i.o.f.s. fixa detta, fast då brukar man hellre använda moderna ljudlösa switch-transistorer?] Enligt denna Skyllermark-länk kan reläet kopplas till såväl den batteriisolerade "D+ /61/ STA" som tändningslåsets "stift som har spänning vid motorgång". (Kan se logiken i det sistnämnda alternativet, det förmodas ändå inte dra förrän laddningspänningen uppnåtts och kopplingen förhindrar långsam urladdning då tändnyckeln bryter?) Skiljereläer må vara bra jämfört med skiljedioder med sina givna spänningsfall men rent elektromekaniska spänningsstyrda reläer är jag som sagt skeptisk till. För undvikande av missförstånd: Skyllermark/Bosch-relät är inte spänningsstyrt. Kommentaren är därmed mindre relevant (för TS, alltså). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2014 Står ju uttryckligen att det alternativt kan styras av tändnyckeln, reläet kan därför knappast dra under 13V.[Annars kan det dra så fort tändningen slås på om startbatteriet är fulladdat, den ökade belastningen från inkopplad och urladdad förbrukarbank kan dra ner spänningen så reläet släpper, varpå spänningen åker upp igen, osv. Det sumrar.]Samtidigt måste det väl ha dragit vid 14,3V för att laddning av förbrukarbanken skall komma igång. Ganska snävt område mellan 13-14,3 för att ge bra funktion hos ett vanligt elektromekaniskt relä kan jag tycka. Vet inte kriterierna för att kalla ett relä spänningsstyrt, men att distinkt slå på/av inom 1,3 av 14V (ca 10% av spänningen) kan vara en kandidat?Huvud-alternativet att koppla till D+/61/STA verkar bättre, där finns ingen spänning alls innan generatorn varvat upp litet. Borde nog förhindra sumrande!?[skall rätta mig litet angående gnistbildning i reläkontakterna, är knappast nåt problem för strömkretsen är väl inte särskilt induktiv.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 4 April , 2014 Mitt startbatteri håller 12,8 volt. Funderar i samma banor som nämns i texten, kanske är det så att om spänningen sjunker under en viss nivå så bryter den. I alla tidigare båtar har det varit kopplat via generatorns anslutning och således slagit till när den uppnår laddspänning över en viss nivå. Lite trist bara om nivån är så låg vid brytning så motorn inte går att starta när det behövs. Såg i båtpärmen att jobbet var gjort 2007 så det verkar ju ha fungerat, men lite fundersam blir jag. Nu ska jag ansluta 100w solceller via regulator, rätt tänk då torde väl vara att lägga dom enbart på förbrukarbanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2014 (redigerade) Jo, panelerna kopplas lämpligen direkt till förbrukarbatterierna.Med en normalt startvillig motor behövs inte mycket startbatteri-laddning, onödigt att låta alla panel-timmarna ladda nåt som för det mesta redan är näranog fulladdat.Själv blir jag inte särskilt förvånad över att reläet funkat bra tidigare men nu börjar bråka, detta med tanke på den elektromekaniska konstruktionen och det snäva arbetsområdet spänningsmässigt. (Nu kommer nog invändningar av typen "alla mina skiljereläer har funkat bra i årtioenden" men men. ;-) Redigerad 4 April , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 5 April , 2014 Mitt startbatteri håller 12,8 volt. Funderar i samma banor som nämns i texten, kanske är det så att om spänningen sjunker under en viss nivå så bryter den. I alla tidigare båtar har det varit kopplat via generatorns anslutning och således slagit till när den uppnår laddspänning över en viss nivå. Lite trist bara om nivån är så låg vid brytning så motorn inte går att starta när det behövs. Om ditt relä är av den typ som Skyllermark säljer (Bosch), så innebär det att det är annorlunda är de reläer du möjligen haft i tidigare båtar. Bosch-relät är alltså inte spänningsstyrt, d v s det drar respektive släpper inte vid några fördefinierade spänningsnivåer. I stället drar det när det över huvud taget finns spänning mellan plus och minus i styrströmskretsen (de två mindre terminalerna på relät). När spänningen försvinner släpper relät. Koppla det därför enligt Skyllermarks instruktioner, D+ på generatorn, så kommer det säkert att fungera som avsett. Står ju uttryckligen att det alternativt kan styras av tändnyckeln, reläet kan därför knappast dra under 13V. Återigen, förutsatt att vi talar om Skyllermarks Bosch-relä, så drar det så fort det finns något som påminner om 12 V i styrströmskretsen. Att Skyllermark i sin instruktion anger att STYRSTRÖMMEN alternativt kan anslutas vid tändningsnyckeln är sannolikt för att det kan vara mer praktiskt i vissa fall, enklare kabeldragning etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2014 Står ju uttryckligen att det alternativt kan styras av tändnyckeln, reläet kan därför knappast dra under 13V. Återigen, förutsatt att vi talar om Skyllermarks Bosch-relä, så drar det så fort det finns något som påminner om 12 V i styrströmskretsen. Att Skyllermark i sin instruktion anger att STYRSTRÖMMEN alternativt kan anslutas vid tändningsnyckeln är sannolikt för att det kan vara mer praktiskt i vissa fall, enklare kabeldragning etc. Styrströmmen kommer väl från startbatteriet och om reläet drar vid riktigt låg spänning kommer det att koppla in en eventuellt slutkörd förbrukarbank samtidigt som startmotorn skall jobba, givet att alternativet tändnyckelkoppling använts. Är väl inte önskvärt att lasta ner startbatteriet i onödan när dess kraft behövs som bäst? Mina 13V ovan är sannolikt för högt, men under säg 11,5V kan väl problemet uppkomma. (Antagligen spelar litet sumrande då tändläget slås på inte så stor roll praktiskt, för när startmotorn strax därefter kopplas in så släpper det ifall värdet är nånstans över 12V.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 5 April , 2014 (redigerade) Det skiljerelä som Skyljemarks och andra säljer är ett vanligt relä som vi har till strålkastarna i våra bilar. På eller av, inget annat. Batterierna är hopkopplade när generatorn laddar (eller när tändningsnyckeln vrids om, i övrigt är batterierna skiljda åt. Man kan använda vilket relä som helst, ex.vis detta för 35:- kr från Biltena (Klarar dock bara 30 A) Stift 30 och 87 används för att koppla ihop förbrukningsbatterierna med startbatteriet. Stift 85 till minus och stift 86 till D+ på generatorn. Finns liknande på Mekonomen för samma pris, eller lite dyrare Bosch som klarar större strömmar. Mackey Redigerad 5 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2014 Okej, kastar in handduken! Kan vi enas om att alternativet D+ verkar klart rimligare än tändnyckeln med tanke på nedlastning? (Skyllermarks instruktion borde vara tydligare med att tändnyckeln inte är ett jämnbördigt alternativ, kan jag alltså fortfarande tycka.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2014 (redigerade) Lägg till en femma så klarar relät 40A. Finns lite längre ner på samma sida som ovan hos Biltema. Den typen av relä har jag haft sen 80-talet i olika båtar och flera bekanta har samma lösning. Att dessa reler håller beror på att dels är sällan laddströmmen så hög som 40A och antalet tillslag är ganska få i en båt. Det mest kritiska för relät är till & frånslag men strömmen stiger långsammare här än om det hade varit en lampa eller en motor. Eftersom det är så billigt kan man ju ha ett reservrelä ombord. EDIT: Kommer man inte åt D+/61 kan man använda tändnyckeln men då kan det vara lämpligt med en tidsfördröjning på några minuter. Jag har en fördröjning trots att jag kopplat via D+/61, pga att min lilla motor får det så slitsamt en stund. Tidrelät kostar drygt 30 kr HÄR Redigerad 5 April , 2014 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 5 April , 2014 40 A reläet har växlande kontakter så jag valde bort det för pedagogikens skull. Det är bara att låta bli att använda stiftet 87a så blir det rätt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser