moggep 27 Postad 4 Mars , 2014 Fick igår ett mail från Navionics att de släppt en ny App för iPhone och Android, Navionics Boating heter den, och är gratis att ladda ner. Sedan kan man köpa de sjökort man är intresserad av inifrån appen. Man kan även köpa till något som heter Advanced Map options, vilket verkar vara djupkurvor och sånt. Jag har inte kikat närmare på denna, men det verkar onekligen som Navionics försöker göra en liten extra hacka på att de rättat sina sjökort så att de fungerar som man borde ha förväntat sej från början. Dessutom verkar det ha hackat sönder kartorna ytterligare. Förut fick man ju hela Europa exkl Danmark, nu finns tex Baltic Sea som en egen del. Jag klistrar in hela texten från mailet nedan: Navionics Boating is our newest app for your iPhone, iPad and Android! If you haven’t had the chance to download any of our Marine & Lakes apps yet, this is for you! Navionics Boating is free on iTunes and Google Play. As with all Navionics apps, it provides you with the same great detail found on GPS chartplotters running Navionics! What’s new? It’s a FREE download, and then you select the coverage areas you need with a simple In-App purchase. It’s the perfect choice because charts are offered at affordable prices from a global catalog and merge seamlessly. On iPhone and iPad, advanced feature upgrades of Nav Module, Autorouting and Advanced Map Options are able to be used on all regions providing added savings. On Android, now get Advanced Map Options with more feature upgrades coming. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 Mars , 2014 Själv duckar jag Navionics pga för mycket b.s.. Läste drävelinlägget från grundaren/ägaren på en annan site. Som svar på alandias test. Har i huvudak svarat så som man förväntar sig. Men, ger inget svar på varför saker försvinner i olika zoomlägen. Han stoltserar med att han är pilot m.m.. Är jag med. Men jämförelsen haltar fruktansvärt dåligt.. Förstår varför Navionics som företag agerar som de gör. Med en sådan Inställning från ägaren. Navionics slingrar sig.. Ja, finns inga felfria kartor. Men det är inte det so. Saken gäller. Ska kassera min raymarine plotter. Som annars är bra. Men med fel kartor från en i mitt tycke. En skitleverantör. Finns fler som säljer kartmaterial... P.S Likaså hävdar han att Navionics, presenterat ett nytt bättre kartmaterialnär det uppdagades om problemen. ( som jag är säker på att företaget vetat tidigare) Att man fått fram det snabbt. Visar att de varit Medvetna om problemen. Tveksamt att de tänkt göra något åt det om det inte uppdagats av Alandia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 311 Postad 6 Mars , 2014 Hej Navionics har tagit till sig kritiken och släppt ett mycket bättre kartmaterial som kallas Navionics+. I detta nya kortmaterial behålls all kartinformation mycket längre. Området som nu syns i förhållande till tidigare kartmaterial är ca 20 ggr större. Se bild. Den svarta ramen är tidigare och den röda nya. Dock är det inte en riktigt tydlig markering när information försvinner som det är i t.ex Seapilot. Detta är tagit i en Ipad. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 6 Mars , 2014 Stön, tidigare har Navionics marknadsfört just att mycke data hålls undan i mera översiktliga zoomnivåer för att kartbilden ska vara tydligare och uppdateringen av skärmen ska vara snabbare. Jag vet inte - jag kanske är konspiratorisk - men det verkar som om man löst problemet med att informationen lagts i fel zoomnivå med att helt enkelt visa mera information istället för att se över felen. Det är ändå en lösning som gör navigeringen säkrare vilket är bra. Det nya kartmaterialet går enligt uppgift inte att använda i äldre plottrar, så antingen får man köpa en ny plotter eller leva med överraskningar... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 6 Mars , 2014 Jag har laddat ned appen nu och köpt sjökort över hela Östersjön (209 SEK) samt Advanced Map Options (29 SEK). Den påminner väldigt mycket om den gamla Navionics Europe som jag använde förra säsongen, men för det ringa priset är det inget att klaga på. Vid utzoomning försvinner fortfarande vissa saker från skärmen (konstigt vore det väl annars) så det är inte helt klart för mig vad som är skillnaden mot den förra. Det finns fler nivåer att ställa in markeringar för djup, men jag körde på 2 m som säkerhetsnivå tidigare och den nivån finns kvar. Om man istället för meter väljer fot blir det ännu finare steg (kan stega i enstaka fot), men då blir alla djup utskrivna i fot på kortet (där vill jag ha meter). Djupkurvor kan adderas ned till valfritt djup [allt grundare än säkerhetsnivån färgas blått]. En nyhet är att man kan ställa in vattennivån - dvs om det är lågvatten (t ex 1 m lägre vattenstånd än normalt) så justeras kortet efter den nivån. Dock samma här, bara hela meter (eller fot om man går över att använda fot till allt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 14 Maj , 2014 Det verkar dock tyvärr vara så att bara för att man köpte "Baltic" till iPhone för 209 kr gör tydligen inte att man kan ladda ner den till iPad. Då kostar det ytterligare 469 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser