Gå till innehåll
lördag 13 juni 2026
gladius

Behöver jag sjövatten?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Albin Viggen som jag håller på och fixar med. En genomföring för sjövattenintag är dålig och behöver bytas, eller kanske rent av plastas igen. Båten har en färskvattentank på ca 40 liter. Vi kommer inte att vara ute och segla mer än 3 dagar i sträck(gissar jag) och mestadels kommer jag att dagsegla solo. Behöver jag verkligen sjövatten och vad ska jag använda det till? Just nu känns det som om 40 liters tanken kommer att räcka gått och väl. Dricksvatten och vatten för matlagning kommer jag dessutom att ha med i separata dunkar.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig i mitt liv välja att plasta igen den genomföringen, men sen är jag också gärna ute fler dagar. Finns det ingen möjlighet att du också kommer att vilja ge dig ut på längre färder? Inte för att det är världen USP, men det kommer troligen efterfrågas när du ska sälja. Men om du bara ska vara ute i max 3 dagar och endast diska och borsta tänderna så bör ju tankvattnet räcka, som du säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man ute flera dagar utan att gå till marina är 40 l inte mycket.

Vi har 200l och går ofta till vattenposter så sjövattnet blir inte mycket använt men bra som extra intag om kylvattenintaget skulle sättas igen. Har haft nytta av det i skarpt läge.

Byt intag är min rekommendation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havsvatten går utmärkt att diska i och grovrengöra med. Jag har alltid haft en kran för havsvatten och använder det ofta. I min nya båt så var havsvattenpumpen trasig när jag köpte den så jag vick då prova på att vara utan en hel sommar. Då räcker en tank med 140 liter för 4 personer i ca 3 drar om man inte lärt sig hushålla.  Med hushållning naturligtvis längre, men varför man vill ju ha det bekvämt!

Att tänka på.

Jag vill gärna kunna dricka tankvattnet, därför tankar jag aldrig i annat än vatten-ledningsvatten. Brunnsvatten på öar etc kan säkert vara driksbart men ofta inte lämpligt att lagra i en tank i veckor (så rent är det sällan)

Att använda havsvatten varierar också, ute till havs är det så rent att man både kan diska och skölja i det, I trånga hamnar bör man alltid skölja med rent tankvatten elller kanske diska helt i tankvatten, beroende på vad man bedömmer.

Tankens vatten bör dessutom omsättas regelbundet och tanken bör rengöras årligen vilket kan vara lite svårt beroende på hur den är installerad.

Jag hade 100 liters tank i förra båten + obegränsad tillgång till havsvatten och upplevde då aldrig problem att det var för lite (fotpumpar till båda).

Nu har jag elpumpar och lite större båt och märker att det går åt mer, och snart även  varmvatten som då tas från vattentanken. (hade inte vv-beredare i förra båten). Därför blir det snart behov av ytterligare en till vattentank på ca 100 liter om det får plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskar i sjövatten (ostkusten) utom om man ligger i en hamn, då har man ju tillgång till färskvatten. Använder tanken för dryck, tandborstning och matlagning, och erfarenhetsmässigt  går det åt 2 liter per person och dag. Jag skulle inte plasta igen hålet, är väl mer jobb än att byta genomföringen och rätt vad det är kanske man vill ha sjövatten till något. Fast en hink och ett snöre finns väl alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft sjövatten (Västkusten) i de flesta va mina tidigare båtar. Dock inte i min nuvarande. Finns en bottengenomföring som varit till en annan andamål. Funderar på att ta den till sjövatten till pentryt. 

Sjövatten tycker jag är bra när man diskar och tänk så mycket salt man sparar när man kokat potatis.wink

Å andra sidan är det ju inget märkvärdigt att plasta igen hålet. En del slipdamm blir det förstås. Det är ju inget märkvärdigt att ta upp ett nytt hål heller.

Fast hade jag sjövatten till pentryt, så skulle åtminstone jag behålla det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan svara på hur vi anvävder sjövatten ombord och det är till allt som inte kräver osalt vatten, då använder vi vattnet i färskvattentanken.

Sjövatten används till

all matlagning, diskning och städning

att tvätta händer, borsta tänder och anna ev. personlig hygien som inte utförs i havet

att spola toan med

Färskvatten från tank används till

kaffe och te

att blanda saft eller liknande

whiskyn ibland, ett par droppar

att frysa isbitar av

att släcka törsten med

annat i hamnar med smutsigt vatten, men vi ligger sällan i hamn

Medtaget kolsyrat vatten används ibland för att det är gott och vid akut vattenbrist till kaffe och te.

Några av våra gäster ombord använder färskvatten till personlig hygien.

Min bedömning är att vi använder ca. två liter färskvatten per person och dygn.

Jag tycker att du ska behålla sjövattenintaget, vanor kan ändras, seglingarna blir längre och en dag ska båten säljas till någon som tycker sjövatten är bra att ha.

Mackey

Tillägg: Jo, en sak till. Du behöver sjövatten för att kunna segla. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...