Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
tobbo166

Ultimata elschemat i Visio

Rekommendera Poster

Hej!

Kör just nu tutorial for beginners i Visio. Ska lära mig programmet. Om man nu ska göra sitt elschema i detta program och vill att det blir perfekt. Jag tänkte att man kan namnge kablarna med nummer och bokstav i diagrammet och sen ha en förklarande lista vad sifforna står för. Varför bokstav? Tänker att om man tex namnger kabeln mellan elcentral och värmare med 1. Hur vet man vilken sida av kabeln man är vid, om man är vid värmaren eller elcentralen (borde vara uppenbart men om man vill göra det idiotsäkert och finns väl fall mellan två skumma komponenter där det inte är lika glasklart, tex kabel som parallellkopplar två batterier, hur ska man veta vilket batteri det är frågan om för tex pluskabeln). Så tänkte utöka det systemet med att i diagrammet skriva 1A vid värmaren och 1B vid elcentralen. På kabeln, i verkligheten, sätter jag beteckningen 1A vid värmaren och 1B vid elcentralen.

 

Eller finns det bättre system? Vore kul att studera några väldesignade elscheman för att få inspiration. Tycks som man bör låta linjerna vara parallella och grupperade och korsa varandra för att få in mycket info men ändå lättläst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

att sätta A och B låter lite övertydligt. I varje fall för ledningar som slutar vid elcentralen, där vet man ju var den andra änden är. Däremot för ledningar som inte har en ände i elcentralen kan det vara idé att ange var man hittar den andra änden. Egentligen räcker det att märka vid elcentralen, kanske en siffra och sedan en lista där man kan se vart ledningen går (t.ex. att ledning 45 är plusmatning till topplanternan).

Mitt schema ser just nu ut så här. http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/527547.jpg

Ännu inte komplett men på god väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan göra enligt 2 olika priciper.

1. Om du har ett relativt litet elsystem kan du rita in allt på ett enda elschema. men det kan bli lite grötigt och i synnerhet rätt krångligt om du börjar ändra i systemet.

2. Det andra sättet är att du delar in elsystemet i funktonsgrupper om elsystemet är lite större och du tänker ändra (så tänker jag göra)

Då kan man rita ett elschema med detaljer för varje funktionsgrupp. och sedan ett förenklat blockschema som visar hur de är sammankopplade

Då kan man tex använda en bokstav med logisk betydelse och sedan löpnummer. tex.

A1- Huvudskena 1 (från H-strömbrytare till central)

B1- Batterikrets 1 Från batteri bank 1 via huvdsäkring och skiljerelä till Huvudströmbrytare 1

B2- Baterikrets 2 Från batteribank 2 via huvdsäkring och skiljerelä till Huvudströmbrytare 2

C1- Kylskåpskrets (Cooler)

I1-  220V Inverter

I2-  Landström 220V inkl jordfelsbrytare

G1- Generatorkrets inkl regulator och laddrelä

L1- Lantenor och prioriterad belysning (tex kompaslyse instrument lyse)

L2- Övriga lampor och belysning (delas sedan i undergrupper vid behov tex (L2-F Lampor i för)

N1- Navigation och instrumentering

M1- Motorinstrument inkl tankmätare

R1- Radiosystem 1 VHF och AIS

R2- Radiosystem FM och TV

R3- Radar

S1- Solpanel inkl regulator

T1- Toa (eltoalett och septitankmätare)

H1- Värmare (Heater)

T1- Bogpropeller (Truster)

P1- Autopilot (Pilot)

V1- Vattenpumpar (pentry)

V2- Länspump

W1- Ankarspel (Windlas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en kul detalj kan bli att när du kör bogpropellern spolar toan..?

:-D

(Skojade bara, tycker principen verkar vettig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinär jag gjorde om mitt elsystem ritade jag schemat i gratisprogrammet TinyCad som är ganska lätt att komma underfund med Åtminstone lätt om man mest är ute efter att dokumentera ett bef system och inte är så noga med att det ska vara korrekt rent utseendemässigt och inte ska anv det färdiga resultatet till att printa kretskort osv.

 

För att få det överskådligt och lätt att tyda -även för en utomstående- valdejag att bryta ner elschemat i 4 olika scheman med utgångspunkt fr den faktiska fysiska placeringen av detaljerna: Ett för ladd-/motorkrets uppdelat på instrumentpanel, motorrumsinstallation samt kopplingsstycket därimellan samt ett för förbrukare.

 

Nu ligger den färdiga filen inte i en dator som fungerar f.n men jag bifogar en arbetskopia där det åtm syns hur det är tänkt. En del har kommit till, annat har bytts ut och färger, dimensioner mm på kablar är också inaktuellt men själva principen och grundtänket finns där iaf. Bild 1 visar det som sitter i motorrummet och bild 2 visar instrumentpanelen som sitter ett par meter längre akterut, ett tredje schema (ej på bild) visar helt enkelt själva kopplingsboxen mellan de 2. Kablarna från det som sitter fast mont på maskinen har kopplats ihop med det övriga med en flerpolig skarvkontakt som sitter i ett av skotten. Blir lättare så, den dagen motorn måste monteras ur av en el annan anledning :-)

 

Bild 1

post-22514-1394237782,5578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simulationsprogrammet måste vara doftriktigt i så fall. Att kunna ställa diagnos med näsan är världens bästa metod. Jag jobbar inom fastighetsautomation och kunderna brukar se både roade och förvånade ut när jag öppnar modulskåpen och sticker in näsan för att med stor säkerhet avgöra om det är en analog modul, en digital modul, datorenheten eller strömförsörjningsaggregatet som släppt ut sin rök.

Det är ju alltid bra att kunna veta bara på doften vad som gått fel när man står där i beckmörkret som är resultatet av en klassisk härdsmälta :-)

Luktsinnet är mänsklighetens mest underskattade sinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...