Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Erus

lära sig segla

Rekommendera Poster

Hej ..  jag kom på en sak till. Jag lånade mycket seglarböcker på bibloteket som jag läste under vintern och drömde mig ut i skärgården, Jag hade även sådan tur att orginalpärmenur följde med båten och där stog det steg för steg hur man bla. skulle masta på, dra skoten, montera stordsegel ja praktiskt taget allt hur man skulle göra på båten.. så sätt igång å läs och första gången när ni åker ut ser du till att det är lätta vindar och att ni går ut en bit ifrån land så ni har bra med svängrum och att du kollat att fjärden är fri från undervattenshinder... så ni kan koncentrera er på att njuta av er första segling :) Lycka till Mvh Micke f

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå skal jeg skrive på norsk. (take it or leave it).

Min bestefar (farfar) byggde en spissgattet seilsnekke til meg året før jeg skulle begynne på skolen, jeg var da 5 år.

Farmor sejer att du kann simma, sa han.

Jaaaaaa, sa jeg............20 simtag........

Kom her, sa gubben. Her er din båt.

Der lå båten. 20 fot, løsfotat stor og fokk, riktig vass.................

Nå gjør så, og så, og slik sa bestefar....................fattar du ikke dette, så skal du ikke ha noen båt.

 

Andre skal ha seilleksjoner på maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur det gick för dig så kan man ju inte rekommendera den metoden.

TS kommer ju att sluta som en sur gammal gubbe som inte gör annat än att gnälla på andras okunskap utan att kunna visa någon kunskap själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt!

Back 2 the quess.

De flesta verkar vara rörande överesn om att en L32 bör gå aldeles utmärkt att, med vindens hjälp, ta sig fram i. Jag är rörande överens med dom flesta gällande det.

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...