Gå till innehåll
söndag 05 juli 2026
Kiswahili

Renovering Flipper 450 HT

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska måla om min Flipper 450 HT och behöver ha lite råd gällande vilka färger man bör och inte bör använda.

Båten har stått på land i något år men går som en klocka. Behöver jag slipa ner all färgen för att få bort den gamla fula eller kan jag endast måla över direkt? Insida och utsida.

Under vattenlinjen så är båten färgad av alger, dvs grön.

Behöver jag slipa ner detta för att sedan spackla upp det igen, om så är fallet, vad använder jag för spackel?

Med vänlig hälsning

Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det för färg du har tänkt använda på skrov/fribord och HT?

Om du har flera lager gammal bottenfärg som börjat flagna och dessutom en massa ingrodda alger så skulle jag, om du vill göra en grundlig renovering, också högtrycka/skrapa/slipa/använda färgborttagningsmedel för att komma ner till grundytan (finns fler hemmafixarrecpet på detta - sök) och därefter lägga på ett antal lager epoxigrund och nöja mig med det.

Jag har själv en 450 HT till inomskärsfiske, hiskeligt ful i formen och med den orange/brun/vita färgkombon. Lägg gärna upp bilder på din renovering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bjaerven, du kör ju ju Flipper 450 Sporting ;)

HT versionen har ju en annan överbyggnad.

Har själv en sportning. Räcker tiden till så blir det lite slip och lack på den till sommaren.

Så, berätta gärna hur det går för dig Gustav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om överbyggnaden som utgör HT:n inte kan benämnas som särskilt hård och styv så är mitt ekipage, som just nu mer ser ut som en snöhög, en HT modell och inte den med bara en ruta = Sporting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Jag bifogar en bild på båten i det här inlägget så ser ni hur den ser ut efter lite skrubbande. Denna är tagen 6 månader sen dock, båten står nu under en presenning täckt av snö.

/Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...