Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Norrmannen

Hardtopp bygg til Marieholm 24

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej!

Det är alltid roligt med folk som vågar å gör egna grejer och hittar på lösningar. Såg dina bilder men saknar en skiss som visar utseendet i profil.

Själv har jag segelbåt å tröttnat på att sitta ute å styre med regnet piskandes i ansiktet  och vattnet rinner innanfrö kragen å blöt i baken. Men vill inte krypa in i en hytt-motorseglare.

Så jag har funderingar på att bygga en hardtopp. Den skall vara skjutbar så den är ur vägen när man ligger i hamn. El har den kvar som ett mindre alternativ till det nu populära supstuga. Bif en skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Typiskt. Hade bråttom å klicka fel å missade bilden.

Här kommer den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul!!!!

Tittade på Er sida i Norge och din länk, Har själv en Marieholm 24 som jag har rivit ut allt och gör nästa som du. Skall följa tråden med STORT intresse.

Mvh Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har her en 3D skisse som jeg laget, den viser hvordan hardtop er planlagt å bli, skal ettermontere luker, Targa bøylen skal kuttes og side profilene på HT skal følge denne. topp av targa skal deretter skrues på topp av HT.

Holder også på med ombygging av akterpartiet, har tatt bort akterkabinen ved å senke taket 80 cm, så istedet for AK blir det soldekk med opphøyde sider

post-10026602-1394237738,4427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Støpte ene siden av by dørk i går, gir et lite inntrykk av hvordan det vil bli, kommer tilbake med mer når dette nærmer seg ferdig. smiley

post-10026602-1394237738,4837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Detta är en riktigt intressant tråd. Vi håller på att rita på en förlängning av vår hardtopp till vår Storebro och det finns en och annan idé från dig som jag kan använda.

Bilden visar hur förlängningen kommer att påverka utseendet. Targabågen måste flyttas tillsammans med radarantenn och allt annat. Till detta kommer nytt kapell som dras i skena under taket.

 

post-10024382-1394237739,1448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meget interesant :) selv så tyckte jag at å støpe HT i två delar var mycket enklare med tanke på tilpassning, Taket sitter presis der det skal nå, sidene skal jag støpe når det bliver lite varmere vader, men har støpeformer och alt klart.

Ellers har jeg nå flyttet tak på AK, ned och den fungerer nå som dørk for min lille solterass, Holder nå på og bygge ferdig vegg inn mot cockpit. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litt oppdatering på hardtopp bygget også, har jobbet litt med å finne ut hvordan den skal bli, i og med at akterdelen nå er bygd ned så gir det litt større muligheter :)

ønsker å strekke hele hardtopp  bak til vegg som skiller akterdekket, det er jo nå senket og vil være selvlensende, planerer og kunne bruke kapell på bakvegg for å skille av akterdekk og cockpit.

Ligger litt mer bilder i album :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litt oppdatering, sakte men sikkert går det fremover, startet med takplaten til fremredel av HT, litt problematisk med buen på vinsdkjerm men har løst det nå.

 

post-10026602-1394237742,9783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spennende Patrik :) syntes toppen blev meget bra,  inte ulik hva jag selv begynte, dog så fant jag ut at medan jag hadde senket tak på AK så ville jeg ha mulighet til lukket cockpit. 

 

Liker løsningen du har på kjøkken :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Hoppas att resultat blir gott för din båt också. Som jag skrev tidigare så gillar jag att börja om och du tar steget lite till med soldäck osv.

 

Följer din tråd i Norge också. Gott nytt år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tenkte og bruke Kapel der, med kapellrutor. det gir mulighet til og ta det bort slik at det også kan være åpent bakover smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Okey. Gör du det själv eller?

Gjorde kapell till våran förra båt, det enda som var jobbigt var när man skulle sy ihop alla stora bitarna. Följde tips och trix på nätet och det var första gången som jag gjorde det. Tog ca en vecka.

post-10025598-1394237758,563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tenkte sy sjalv smiley, har trent litt på kapell arbete. hor også mit gamle kapell og den bakre delen kan jag bruke som mall.

 

post-10026602-1394237759,3283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det? Vill se mer bilder!!!!!

Vad kommer du att måla hartoppen med för färg, 2-komp el 1-komp?

Skall ju själv måla min i vår.

Själv har jag inte gjort så mycket mer med båten utan jobbar mest med motorn och drevet, finns mer info på min hemsida.

Mvh Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått gjort så mycket i julen :) tenkte starte på igjen nå, Når det gjelfer farg så vil jag sprut grunne toppen først, derefter lagga på Gelcoat og avslutta med Joton Topgloss

Det neste som står for tur nå er og legga 2 lag med 400 duk på hela toppen, derefter skal den slipas, grunnas, gelcoat och topGloss

Resultatet bliver noget slikt som bildet viser hoppas jag smiley

post-10026602-1394237764,7607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag smutsar ner din tråd men är bara tvungen att fråga.

jag ska bygga något liknande på min snipa, har du kvar plywooden eller plastade du utanpå och sen tog bort plasten från trät? Jag har aldrig plastat innan och är lite bekymrad över hur jag ska göra, i mitt huvud tänker jag att jag bygger allt i plywood lite mindre än jag ska ha slutresultatet och sen plastar på plywooden och sen tar bort plasten på plywooden och plastar fast mitt bygge på min båt, hoppas du förstår och kanske vill hjälpa till med något tips:-)hur får jag plasten att släppa från plywooden?

 

mvh jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag grundar nog och kör sedan på med toplack. Men Norsk färg är ju bättre en den Svenska, jobbade i Ålesund för ett par år sedan på varvet, fick måla mycket och jäklar var stark färgen var. Tror ön heter Herie eller nått, bilfärja ifrån Ålesund. Varvet är väl sålt har jag hört.

En nyfiken fråga, vilken storlek har du på proppen? Försöker hitta info om vilken man ska ha utan resultat.

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Det du tänker på är en Form som man gjuter i.

Nä, behåll trät och plasta in det. Man kan säga att man bygger en stomme som man plastar in, grundar och målar. Finns även folk som har använt hönsnät som själva formen.

Ang. din okunskap av plastning, köp lite på biltema och testa och gör en liten låda tex. Använd mask för det snurrar fort i huvudet och köp billiga penslar som du kastar sedan.

Jag lovar, det är jättelätt att plasta, du kommer att lyckas om du bara gör en stomme som är bra.

Mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa en egen tråd med din fråga, och gärna bilder när du kommer igång.

Jag lovar att komma med synpunkter då.

 

Patrikflink vore bra om även du skapade en egen tråd, då ditt projekt är lika stort och intresant som Norrmannens.

Det blir annars enormt långa trådar, tycker jag.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...