Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
forgus31

Är det torrt i kylen?

Rekommendera Poster

Alla tokiga idéer ploppar upp på natten! Här är en.

I många båtar finns kyl som inte används mer än några månader under sommaren. När maten tagits ur har man en kyld yta som kunde hjälpa till med upptorkning av båten. Fördelen är ju uppenbar om det nu skulle funka.

Tar ingen plats och ingen kostnad (nästan).

Nån som har kläm på beräkningar som kan ge lite hum om energiåtgång. Har för mig att det endast rymmer några deciliter vatten i en fuktig båt och det ska väl inte vara omöjligt för kylelementet att kondensera.

När jag var inne i båten sist såg jag att kylen med locket avtaget fortfarande var på men i lägsta läge och kylelementet täckt med is.

Kylen har avrinning i botten så med en lämplig styrning av/på har jag en mer eller mindre effektiv avfuktare utan att ha tänkt på det.

Styrningen skulle t.ex vara med timer. En timme per dygn eller så. Eller oftare efter behov.

Med tillstängd ventilation är det ju lite vatten som behöver tas bort för att sänka luftfuktigheten. Åtminstone när båten står på land och skrovet torkat ut.

Värt att testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan funka. Effekten är ju ganska liten i båtkylen men så är även utrymmet som ska avfuktas. Lite mindre fukt blir det. Ganska enkelt att göra ett “vinterlock” till kylen. Perfekt om man kan klara upptorkningen utan extern energi. 100W solpanel bör klara att driva min kyl 3 tim dagligen under november. Här en bra timer för 12V, jag använder den till min ozongenerator: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-Digital-LCD-Power-Programmable-Timer-Time-switch-Relay-16A-1Min-168Hours-/110834216736?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19ce3bef20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, den tokiga idén verkar redan vara realiserad. :)

Elförbrukningen verkar som minst bli 1 kWh per 1,2 liter (=0,83 kWh/liter), enligt DENNA sajt.
[Tabellen Minimum Energy Factor antyder att stora avfuktare blir effektivare, siffran är för avfuktningskapacitet under 25 pints per dag. (En stor avfuktare på 75-185 pints/dag klarar sig med 0,4 kWh/liter så storleken är tydligen viktig?)]

Gissar att det är vattnets höga entalpi vid förångning som plussar på elräkningen, vid kondensation fås rätt mycket värme som måste kylas bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut värt att testa! Kreativ idéyes. Det hela skulle säkert fungeraännu bättre med en liten 12V fläkt som cirkulerade luften ner i boxen. Sedan bör det ju inte bildas för mycket is på kondensorn, så intermittent, timerstyrd körning som ger tid för avfrostning är nog att föredra. Vid temperaturer nära noll fungerar det inte så bra, men då är ju också behovet som minst. Sist, men inte minst måste alla tillluftsöppningar vara tätade.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja fläkt är en bra idé.

Jag tänker mig en fläkt i grov slang som stoppas ned i kylboxen och blåser torr luft till förpiken dvs andra änden av båten. Testade i ett torp vi hade med ihoptejpade plastsäckar och fläkt ivena änden. Det blev en lång slang som låg på vinden och försåg ett rum med frisk luft. Funkade bra. När fläkten startades fylldes hela röret.

Kan räcka med en datorfläkt av större modell. Låg förbrukning.

Det är inte mycket fukt det handlar om. Läste att vid fem grader finns bara tre gram vatten per kubikmeter. Det är ju inte allt vatten man kan få ut heller, kanske bara ett gram. I vår båt skulle det bli 30g för 30 kubikmeter. Ryms i en disktrasa.

Såg återigen att det började droppa friskt ur avfuktaren när jag hade nedgångsluckan öppen. Såg ett par ventiler bak i båten som troligen inte var stängda tidigare vintrar. Stängde till. Satte i propp i handfatet på toan.

Saltet i en tygpåse hade fällt ut fukt redan efter två dygn. Konstigt med tanke på att luftfuktigheten bara var 65% och saltpåsen på tre kg helt ny. Den sitter visserligen i andra änden av båten.

Med tanke på ovan gissade låga värden skulle energiåtgången bli så låg att solcell borde räcka. Har 150W nu.

Bäst vore att använda överskottsenergin på nåt sätt. Eller att ställa timern riktigt lågt. Det är lurigt med solceller när molnen är tjocka. Blir nästan ingen energi alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...