Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
GryningNu

Återanvända glykol?

Rekommendera Poster

Hej.

Ska vinterkonservera för bara tredje gången i mitt liv. Nu undrar jag- kan jag återvända glykolen jag använde förra året eller behöver man köpa ny varje år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går bra att återanvända. Men tänk på att den späs ut när man kör i glykolen och därför får man tillsätta en del ny glykol varje år. Men jag byter till helt ny vart 3-4 år för att vara helt på den säkra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sparar alltid den glykol jag lyckas samla upp till nästa år. Jag stänger sjövattenintaget (har motor med slutet kylsystem) och lossar sedan slangen på sugsidanpumpen sjövattenpumpen. Sedan startar jag motorn några sekunder för att blåsa ur det mesta av sjövattnet i avgassystemet. Därefter sätter jag på en slang på pumpen och den leder jag ned i en 10l dunk med glykolblandning. Därefter hänger jag en hink under avgasutsläppet och startar sedan motorn. När det är slut i dunken stoppas motorn. På våren åker hinken fram igen vid första starten för att samla upp det som varit i avgassystemet under vintern och även detta hälls tibaka i dunken. Köldhärdigheten på glykolblandningen i dunken kollas. Var köldhärdigheten för låg tillsätts behövlig mångd ren glykol, annars ersätts förlorad glykolblandning med ny. Detta förfarande är bra både för plånboken och miljön.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för snabba och raka svar och Tack för tillvägagångssättet med att köra igenom och använda hinken och så! Det betyder ju, om jag förstår det hela rätt, en slang mindre att lossa dessutom, dvs utslangen......

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar också återanvända glykolblandningen ett par tre år.  Gör i regel konserveringen när jag ligger i sjön. Ligger nuförtiden alltid i sjön. Kör genom den dunk (25 liter) sötvatten som får gå ut med avgaserna. 

För att inte krångla till arbetet - jag är lat - sätter jag på en slangstump där kylvattnet kommer ut ur motorn och stoppar slangarna för inkommande och utgående kylvatten i en dunk med vattenblandad glykol - ca 50/50 och kör motorn så att jag ser att glykolen gått genom motorn.

Återmonterar de två slangarna direkt - så jag inte glömmer bort det. wink

De sista åren har jag inte konserverat, utan kör motorn ofta hela året. I regel varje vecka.  Fast jag har ju haft sötvattenskylning de senaste vintrarna, så det är ju en mindre del av systemet som kommer i kontakt med saltvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm.....kör genom den dunk med sötvatten som får gå ut med... - menar du alltså att du först kör igenom sötvatten, för att sedan byta till glykol som du kör både in och ut i hink? 

Jag läste någonstans att man skulle köra igenom med sötvatten först,....så är det så du menar?

Och.....någon som vet hur mycket vatten det egentligen är i systemet - som alltså spolas ut i glykolen om man gör som jag har gjort förut, nämligen slang för in och slang för ut och båda slangarna i hinken med glykol och köra i ca 10 min.......jag har inte tänkt på att det kan vara så mycket, men nu när du säger 25 liter så börjar jag ju undra.....

Hmmmm......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur du går till väga och mängden vatten i systemet beror på om din motor är färsk- eller sjövattenkyld. I korthet: är den sjövattenkyld (alltså saknar värmeväxlare) måste du köra motorn varm först för att termostaten ska öppna och hela systemet vara tillgängligt för genomsköljning med sötvatten och därefter fyllning av glykol.

Har du en färskvattenkyld motor (med glykolsystem och värmeväxlare) så kan du köra en kortare stund med sötvatten bara för att skölja ur saltet ur systemet (tror Toaen uppskattade att han körde igenom 25 liter här). Sedan kör du igenom glykol, men det går rätt fort och kräver inga större mängder. Låter du glykolen cirkulera blir den med tiden utspädd av kvarvarande vatten och du bör nog kolla koncentrationen varje år du återanvänder den.

För mer detaljer tycker jag du kan läsa Volvo Pentas sjösättningsguide där man går igenom proceduren för olika typer av motorer och allt annat pyssel runt konservering och sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket Kommendör!! Då förstår jag mycket bättre. Och tack för länken! Ska genast ta mig en titt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanske inte alltid lätt att hänga med i svängarna. Men du uppfattade det helt rätt, som även Tomas99 förtydligade.

Jag har ju båten på västkusten, och har har vi ju saltvatten - till skillnad från Stockholm.

De båtarna jag har konserverat motorn på har alla haft sjövattenskylning. Dvs tagit in kylvatten som cirkulerat i motorn och kört ut vattnet i den vattenkylda avgasslangen och vidare ut i havet.

Brukar varmköra motorn ordentligt först.

Koppla loss slangen från intaget och ersätta den med en slangstump som jag stoppar ner stoppa i en 25-litersdunk med driksvatten. Glömmer man att stänga bottenventilen så märker man det - förhoppningsvis.

Sen kör jag motorn tills dricksvattnet i 25- litersdunken är slut. Att jag använde just 25-litersdunk beror på att jag har haft god tillgång till sådna. Brukar bära dunken ombord tom och fylla den med slangen från bryggan. Tycker att 25 liter är ganska lagom mängd.

Dessutom vill jag låta så mycket vatten som möjligt gå genom den vattenkylda avgasslangen.

Sen kopplar jag på en slang på kylvatutloppet från motorn och stoppar ner bägge slangarna i en 5 liters dunk med glykolvatten. Blandar 50/50 tex 2 liter glycol och 2 liter vatten. Man får då ett frostskydd på mer än -40 grader.

Egentligen skulle man kunna blanda 3 liter glyckol och 2 liter vatten och få en aning bättre frysskydd och mer glykol att spä ut under åren. Har nog aldrig haft kvar glykolblandningen längre än 3 år innan jag kasserat och köpt nytt.

Nu tror jag inte  det är så farligt att glykolblandningen blir lite utspädd genom åren. Är det 30% glykol i blandningen så är frysskyddet - 20 grader. Så kallt brukar det inte va nån längre period där jag bor - Kungshamn och har haft båt - Kungshamn och Stockholm. 

Sen står motorn inte full med glykolvatten. Mycket rinner ut i dunken och det har funnits en avtappningskran på de Volvo Pentamotorer jag har haft. 

Nu är det ju inte bara frysskyddet som man vill åt med glykolen som man kör genom motorn, Glykolen har ju också ett rostskydd, som nog är viktigare än fryskyddet.

Nu skrev jag ju lite elakt att ni inte har nåt saltvatten i Stockholmsområdet - trotts vad Lasse Berghagen skaldar. I varje fall inte ur oss västkustbors sätt att se på saken.

Fast jag brukade skölja genom motorn likadant när jag hade båten på Svinninge Marina ett antal år.

Vattnet i Stockholmsområdet betydligt sämmre än det vattnet som fanns i en liten sjö som vi skulle bada i när jag var en liten rar scout (det är länge sen) En av mina scoutkompisar frågade en av ledarna; Vi skall väl inte bada i den gytjepölen

Jag brukar inte köra så länge med glykolblandningen. Så att jag ser att det kommer glykolvatten och sen nån minut till.

Normalt så är ju avgasslangen vattenkyld, men när man kör ner glykolvattnet med en slang i spannen/dunken får ju avgasslangen vara torra varma avgaser.

En fördel med att hänga spannen under avgasröret på utsidan båten. Man får kylvatten i avgassslangen hela tiden. 

Tyvärr är det nog så att om man skaffar sig en rutin eller dåliga vanor, är det lätt att fortsätta som man alltid brukar gör. Man kanske skulle prova med spann under avgasröret nästa gång det beger sig.wink

post-945-1394237675,419_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, återigen Tack för lång och utförlig förklaring!!

Jag blir klokare och klokare - vilket går hand i hand med lugnare och lugnare. Mycket bra så.

Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ett litet tips.

Om du har ett sjövattenfilter av 'rätt' modell som man kan ta av locket på och som sitter bra till så behöver du inte ens lossa några slangar. Stäng bottenventilen, häll gykolen med en vattenkanna ner i filtret tills det blir fullt, starta motorn och fortsätt häll på tills du är klar. Samla upp med en hink på utsidan (så gör jag också).  Går fort och är smidigt.

Funkar bäst på en motor med värmeväxlare som inte behöver köras varm, annars blir det lite omständigt och kräver många vattenkannor!

Glöm inte öppna bottenventilen när du är klar bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, jag vet inte om jag har ett sjövattenfilter, och jag vet inte var det sitter, än mindre vilken modell.....

Och om jag har värmeväxlare eller inte, vet jag inte heller.......

Men det där låter ju lätt?

Tack för tipset. Ska fråga någon som kan titta på min motor och berätta för mig hur det står till med de där sakerna.....

Gubbarna på klubben är Guld! (Det är bara jag som ibland känner att jag inte vill ligga till last och hålla på och behöva). Måste lägga av med det. Själv hjälper jag ju mer än gärna till om det är omvänt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...