Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
marinjohan

Röstjärn

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har en bra ritning/principskiss på röstjärn som skall sitta under däck ut mot skrovsidan?

Tidigare (för klena) röstjärnen var i princip 4x4x30 cm vinkeljärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt, och hur är de fästa under däck? Att göra ett kraftigt röstjärn är egentligen inte svårt, det svåra brukar vara att få krafterna att inte deformera däck och skrov. På min båt sitter en fastplastad plywoodvinkel som för ner lasten till skrovet, men det går ju att göra i metall också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En L-profil som är 30x30 och 4 mm tjock (är det det du menar ) den håller för en båt upp till 30 fot skulle jag tro.

När du skriver 4x4x30 cm, får man uppfattningen att det är 4x4 mm och 30cm långt (och så tror jag inte det ser ut)

Röst-järnet skall riktningsmässigt passera däcket och sedan fortsätta med samma vinkel som vanten rakt igenom och fästa i skrovet utan vinkelförändring. Då uppstår inga oönskade brytkrafter i däcket (framåt-bakåt eller i sidled) eller i infästningen i skrovet. Infästningen i skrovet skall ske över en större yta så att skrovet inte böjer sig vid drag (det är flera ton vi talar om) för då uppstår även lyftkrafter i däcket och det är inte bra.

För att du skall kunna få bättre svar än det, så måste du berätta vad det är för båt och även gärna visa en bild hur det ser ut i din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Då har man kommit ett steg längre i projektet. Röstjärnen är bortplockade och däcket redo för omlaminering.

Angående röstjärnen så bifogar jag en bild på dom upp och ner och en handske som storkelsreferens.

Båten är en C40, så masten är ca 14,5 m och bredden på båten 2,15m. Jag vet inte exakt hur långa spridarna är så jag kan inte räkna ut vinkeln vanten kommer ner i däcket med. Det borde vara några grader in mot masten. Kan iof passa på och plasta en lite sned puckel för att minska avvikelsen mot vanten.

Jag är osäker på om järnen verkligen gett sig eller om det bara är däcket som gett upp av delaminering runt vantinfästningarna. Skulle dock vilja passa på att förstärka järnen på som fanns genom att svetsa triangelformade plåtbitar från taket ner på stödbenen. Kan det vara en vettig lösning. 

Förslag på smarta lösningar mottages.

post-10001760-1394237781,4378_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej MarinJohan!

Förlåt jag lägger mig men första spontan intrycket---alldeles för klent.

Antar att vinkelplåten ligger upp mot däcket å de två sneda påtarna är plastade mot skrovsidan? Stämmer det? Sedan har du två hål där bultar går genom så du fäster vanten i deras översida ovanom däcket?

För en 14 m lång mast tycker jag det är alldeles på tok för klent. Den svets man ser där är åsså iklenaste laget då själva plåtarna är ju som jag tolkar på din bild max 2 mm tjocka. Det hade jag på min gamla Snipe å det var åsså klent.

Du måste plasta långa bitar mot skrovsidan. Sedan kommer vantet att dra däcket in mot båtmitten. Den kraften måste något annat än däcket ta upp. Även om toppvantet kan komma ganska rakt så drar undervanten inåt.

Jag tror att konstruktören tänkte som så att draget fördelas längs efter vecket  däck/skrovsida å det skall räcka men det tror inte jag på.  Mellan tummen å pekfingret regeln säger att du skall kunna lyfta hela båten, motsv.  vikt, i ena toppvantet.

Skicka gärna fler bilder  av hur det ser ut under däcket. Har du någon huvudskott som du kan fästa röstjärnen i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det stämer sneda plåtarna har varit plastade ned längst skrovet. Däremot så är det inte två hål i den, utan fyra eftersom både toppvant och undervant suttit i den.

Min spontana reaktion var också det här känns rätt klent, så det blir nog till att göra någon helt ny konstruktion. Däremot så har jag bara skrovsidan och däckstaket att spela med, inga balkar att tala om i mitten av båten. Skall ta någon bild nästa gång jag är nere i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna bilder på båtens insida och däckets ovansida där vanten skall sitta. Gissar att vanten skall sitta ute vid relingskanten eftersom båten är relativt smal och masten är relativt hög.

Gärna bild en bit ner så går det att se om skrov-insidan går  eller behöver förstärkas för att göra en bättre infästning.. Är tex skrovet styvt tillräckligt i infästningsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...