Gå till innehåll
torsdag 23 juli 2026
Gaidin

Galvanisk korrosion?

Rekommendera Poster

Efter upptagning av båten (snyft) ser jag att de två skruvarna (M8) som håller genomföringen till axeln är väldigt rostiga. De har suttit två säsonger.

Jag kan inte minnnas att de var rostiga förra året men jag låter det vara osagt, jag kanske inte såg det helt enkelt. Skruvarna är så rostiga att man inte ens kan se formen på dom.I våras bytte jag ut kablaget till elen och i samband med det köpte jag även en C-tec MX 25 laddare.

Kan jag ha fått ett utbrott av galvanisk korrosion? Jag har inga anoder och har aldrig haft men har inte heller haft några problem. Propellern ar troligen av brons, både den och axeln är helt friska.

Skruvarna är ju lätta att byta till bättre men jag blir lite orolig för motorn.

Borde inte C-teken vara galvaniskt åtskild från jord? I landströmsytemet har jag jordfelsbrytare. Kan jag kanske bara ha fått tag i dåliga skruvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta finns lite skrivet om tidigare på MG.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=377975

Bra länk i ovastående tråd.

http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

En tråd till.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=514448

I ditt fall skulle jag börja med en anod.Försvinner den också snabbt så blir det andra lösningar.

Zinksaver eller skyddstransformator.

Eller mäta sig fram till var du har elektrolytiska problem.

Men jag är inte expert på detta,knappt kunnig.blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får beskriva bättre var skruvarna sitter, och vilket material som genomföringen är gjord av samt om den har gummilager så att genomföringen är i elektrisk kontakt med axel och propeller eller ej. 

Kolla även med båten å land ifall den gulgröna skyddsjorden i landströmskontakten har förbindelse med motorblocket.

Sen går det nog att hitta vad korrosionen beror på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte exakt samma problem som du har men detta kanske kan vara till lite nytta:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytt ut kablaget låter illavarslande, be någon kunnig titta på instalationen!

Ligger båten i Vättern?

Har sett instalationer utförda av glad amatör där även grannens motor uppvisat allvarliga frätskador!

Jordfelsbrytare skyddar inte mot dessa problem!

Skruvar rostar inte till oikännlighet på 2 år i sötvatten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte C-teken vara galvaniskt åtskild från jord? I landströmsytemet har jag jordfelsbrytare. Kan jag kanske bara ha fått tag i dåliga skruvar?

Cteken är en modern laddare med galvaniskt skild ingång från utgång. Inga problem med den.

Jordfelsbrytare skyddar inte mot galvanisk korrosion.

Anoder är väl alltid bra att skruva dit. Jag ser ingen risk med att ha för många.

Men frågan är vad du har råkat ut för. Är du säker på att dina M8 är typ syrafasta? De brukar vara blanka och fina sålänge galvaniseringen sitter på men rosten sprids fort när det börjar gå hål på den. Dvs det du ser behöver inte vara kopplat till problem med tjuvströmmar utan kan vara normalt beteende med den skruvtypen.

Det finns exempel grov korrosion som berodde på en felaktig 12V-laddare som tryckte ut laddströmmen för 12V i en slinga via drevet. Så det är inte bara tjuvström via landströmmens skyddsjord som kan ge problem.

Med det sagt så finns det saker som jag brukar tjata om. Dra landströmmen till de uttag den används. Koppla inte gröngul skyddsjord till motor och drev.

Håkan Sterky på SXK har ett föredrag om  landström, schemor från bild 11:

http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i Vättern.

Det kablage som är bytt är från batterier till motor, inga nya kopplingar är gjorda förutom installation av skiljerelä mellan batteribankarna, laddaren sitter på förbrukarsidan. Jag är utbildad elektriker och har någorlunda koll på läget.

Den enda skillnaden mot tidigare rent tekniskt är bara laddaren och reläet, troligen handlar det bara om dåliga skruvar.

Jag skall göra en mätning mellan jord och motorblock så får vi se om det finna kontakt. Den installationen är utförd av elektriker innan jag köpte båten och den verkar ordentligt utförd. Jag utgår från att det finns galvanisk kontakt mellan skruvarna och motorn då fästet, lagret och axel är av metall.

Tack för svaren alla ni!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var intressant!

Om flänsen är av brons, vad skall jag då ha för skruvar? Räcker det med syrafast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brons i bultarna är best, om du har brons i flensen.

Men dagens brons är ofta bara en mässinglegering ;-(

Rostfritt / syrafast brukar gå bra.

Tabellen här:

http://www.kruge.no/mediabank/store/462/112123korrosjon-tabell.pdf

Anoder skal du självfallat ha endå. OCH potensialutjämning av din el-minus / gods. (Anoder(na)) på samma potensial, och dom skal ofra sig i normal takt (1-2 år)

Här är en bättre tabell:

http://www.scapro.se/galvaniskkorrosion.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag lyssnat mycket mycket noga på vad Seawolf ovan har att säga. Detta för att Magnus Sterky är identisk med forumets alias Seawolf vilket knappast framkommit i tråden hittills. Alltså ett tungt namn vad gäller marina eltillämpningar, författare till böcker som återfinns hos din lokala marinbutik etc, även enligt bilden sammandragande till diskussioner om eventuella framtida marinanpassningar av ISO-standarder angående elsäkerhet. (Inte ofta man får chansen att bli direkthjälpt av sådana i enskilda struntärenden som ditt, så att lyssna noga får som sagt bli mitt tips. ;) Bilden snodd ur Anders_St:s länk ovan. [själv likställer jag f.ö. inte automatiskt detta med moderna laddare som exempelvis Cteks med gott marint uppförande korrosionsmässigt, har nånstans sett en mg-tråd där jorden liksom svävar fritt AC-mässigt mellan två kondingar med tveksam sinus-formatering??]

post-10006646-1394237666,5678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med galvaniskt åtskild är ett uttryck som ibland nämns litet slarvigt som nån sorts allmän garanti mot korrosion, kan jag tycka. För att försöka bena ut begreppet så gäller garantin vad jag förstår bara likspänningsberoende galvanisk korrosion, för uttrycket i sig betyder väl egentligen bara att resistansen är oändligt hög likströmsmässigt, och ingenting annat. Nå, en kondensator är en komponent som INTE leder likström alls och är därför enligt min definition galvaniskt åtskiljande, därav begreppsförvirring?? [Likväl används den ju regelmässigt i elektronik där växelspänning förekommer, från nätets 50 Hz och uppåt. Litet slarvigt sagt så leder kondensatorn inte galvaniskt likströms- utan endast växelströmmässigt, och ju högre frekvens desto bättre ledningsförmåga. (Vid riktigt höga radio- eller radarfrekvenser behöver f.ö. kondensatorn inte ens vara en urskiljbar komponent, exempelvis varje kabel har i HF-sammanhang betydande kapacitans/induktans/resistans = impedans.)]

Moderna laddare hackar upp matningsspänningen med branta pulsflanker och kan ju därmed riskera att störa annan elektronik, detta kallas ibland spikar. [sett med en spektrumanalysator där mätobjektets signal uppdelas tydligt i sina beståndsdelar frekvensmässigt på x-axeln syns f.ö. alltid enbart spikar uppåt Y-axeln, men alltså av olika längd för respektive frekvens beroende på signalens kurvform. Krångligt värre, googla gärna fourieranalys eller bildgoogla kanske spektrumanalysator. ;)]

Till saken, laddartillverkare sparar väl koppar - som ju är dyrt idag - genom att hacka med hög pulsfrekvens samtidigt som transformatorn blir liten och behändig? Samtidigt måste de hacka med branta pulsflanker - läs många och långa HF-spikar - för styrtransistorerna blir raskt överhettade alternativt dyrare annars, detta för att varje ögonblick då de inte är helt ledande (bottnade) eller ickeledande utvecklar de stor värmeeffekt. För att ändå klara normerna för avstörning passar ju kondensatorn utmärkt för att filtrera bort HF-spikar, den leder ju som sagt höga frekvenser finfint och kan därför billigt användas för att kortsluta dessa till jord. Men samtidigt kan man ju misstänka att detta med val av filterkondingar/kretslösningar inte alltid skett med just båtägares behov av elektrolytiskt korrosionsskydd för ögonen? HÄR en gammal tråd som i alla fall tangerar ämnet, den jag hade i tankarna i förra inlägget hittar jag inte.

TS fall med snabbt uppkäkade skruvar i Vätterns sötvatten på bara två år kan nog som sagt tyda på elektrolytisk korrosion och då blir ju förändringar från föregående år typ laddarn eller kopplingen intressanta. Tror jag, alltid bäst att tillägga när det gäller detta notoriskt obegripliga ämne. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...