Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
Nht1

Mast som täckställning

Rekommendera Poster

Hur vanligt är det med att ha masten som nock till täckställning? Verkar som de flesta förvarar masten i mastskjul. Har själv ingen täckställning och funderar på vilka nackdelar det finns att använda masten. Korrosion blir nog inget problem där jag kommer ligga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt ovanligt. Har inte provat själv, men har många gånger hört och läst att det är förkastligt eftersom kapellet (som alltid rör sig lite) nöter mot masten, dvs fula skavmärken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har nog, i alla fall tidigare inte varit så ovanligt. På den tiden jag hade trämast, var det nog mer regel än undantag att jag och många med mig, använde masten som ryggås för täckställningen. Då fanns det inte nåt speciellt ställe att göra av masten. Det finns det nästan inte nu heller där jag bor.

Dessutom fick man ju samtidigt täckt trämasten.

Några färdiga ställningar - typ NOA - fanns det inte heller, utan man löste problemet med det som fanns till hands - masten.

Sen jag skaffade aluminiummast har jag nog inte använt den som ryggås för täckställningen, vad jag kan minnas.

Däremot hade jag masten som underlag fär en täckning över sittbrunnen de sista dagarna innan jag sjösatte min förra båt i samband med köpet. Det regnade en del och jag bodde i båten även när den stod på land. Inte fel med ett uterum.

post-945-1394237658,3815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man lägger en press direkt mot en trämast finns det väl stor risk att den förstörs av kodens.

Har du en normal mast så sticker det väl ut en hel del vassa beslag som måste vadderas för att inte skära sönder pressen.

Har du en modern båt med fetingmast för rullstor m.m. så är den antaligen rätt mycket tyngre att hantera än en NOA ställning.

Annars är det väl rätt smart att använda masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukade lägga masten med akterdelen med skenan uppåt och lanternan nedåt.

Hade uppsågade plaströr som jag trädde över mantågen och ett grovt rep som jag la i zixzak mellan mantåget och över masten - ganska tät. Brukade gå ner till matågsfoten vid stöttorna. Fungerade alldeles utmärkt. 

Även en trämast är ganska tung att lyft ner från båten på våren, då den skulle få sitt obligatoriska lackskickt spmt reoparation av eventuella lackskador och allmän översyn. Upp på båten brukade man utnyttja den mobilkran eller gaffeltruck som tog upp båten på land.

Några skador på masten pga kondens kunde jag aldrig märka. Vinterförvarade båten ett par vintrar i sjön med masten som stöttning för täckningen på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde ju bli problem med bl.a. lanternan om man inte förvarar masten med likrännan uppåt eller liggande. Men det låter farligt med tanke på frostsprängning. Seldén mast skriver så här om användning av masten som nock (sid 67):

Mast, bom och rullfocksystem vinterförvaras luftigt. Likrännor placeras nedåt för att förhindra vattenansamlingar och därmed frostsprängning.

Att använda masten som ås för presenningen kan vara praktiskt men se i så fall till att den skyddas mot slitage. Eloxeringsskiktet är endast 20 my (20 tusendels millimeter) tjockt och kan slitas ner av en presenning som gnider mot ytan. Resultatet kan bli permanenta skönhetsfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i många år haft masten som nock för min täckning, utan problem. Men man bör tänka på några saker.

1. Likrännan nedåt (risk för frostsprängning annars, samma för förstagsprofiler)

2. Många stödpunkter (en på vardera pulpit och helst ytterligare 3 på båten. där båten har stöd under däcket) Har färdigtillverkade i trä som ger rätt höjd som jag knyter fast i pulpitarna så jag slipper uppleva att de eller masten glider.

3. En tung pressening som ligger still (annars blir det fula märken)

4. Stötta en bit upp så det blir minst en halvmeter luft mellan mast och däck så att luft cirkulerar och det inte ligger kvar så mycket snö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...