Jump to content
Saturday 17 April 2021
Frippe77

Bygga aluminiumbåt

Recommended Posts

Hej

 Jag har tänk att bygga mig en aluminium båt runt 7-8 meter, dock måste jag kunna traila den så under 2,60 bred.

 Båten ska vara bra att fiska många ifrån, litet krypin med övernattnings möjlighet, ej krav på pentry. hängamatta ska gå att ha på båten. diesel motor är ett krav (inombordare med backslag) eller det är fördelsaktigt med drev? ( kan inte själv komma på mycket mer än det är lägre på trailern?)

båten ska kunna marcha runt 20 knop med en förbrukning under 1l/nm

Förslag på båt, vad säger ni?

 

  http://www.platealloy.com/74-HTIB-PDF.pdf

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rolig ide, hade själv drömmar om de när jag jobbade i en styrd skärmaskin. Vad kostar ritningar, å hur detaljerade är dom?

/Ioor

Share this post


Link to post
Share on other sites

tanken är att jag ska köpa ritningar med färdiga brännar filer, eller hela kittet färdigutskurit.. har ej fått pris på just denna båt men väntar på svar.

har fått pris på bränna, ca 40 kr per meter eller 2000 kr i timmen. vet ej tidsåtgången i en larserbrännare + tiden att lägga upp 8 st 6x2 meters plåtar.

 ritningarna brukar ligga runt 2000-4000 dollar.

så det ska bli spännande att få svar på deras pris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skärning per meter?

Bruka betala runt 1a1,25€ per kilo beroende på hur stor delarna är.

Så då skulle du hamna runt 60000:- +moms  om man räkna 1500 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alubatar. intresant. men har aldrig hört inom någon annan industri att man tar betalt i kg på ett utfört jobb? men någon gång ska vara första. menar du verkligen att bränningen kostar i kg?

 priset jag fått per meter eller timme är utan material naturligtvis. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fårallt material gjord i Holland.

Det finns fler företag som bara skära ut byggsatser till båtar.

Bruce Roberts byggsatser görs där också lika som Vector marine eller Alunaut som bygger de.

Du kan får de färdiga med markeringslinjer och bockat eller pressad.

Det är lite prisskilnad mellan laser,plasma eller fräsning.

Har försökt här i Sverige med men deär alldeles för dyra.

Har själv fixat en del byggsatser till Djupviks varv som bruka göra det i Sverige.

För plasma ärdet bäst med det här varvet.

http://www.blomaak.nl/?nl/plasma_snijbedrijf/

För laser bruka jag vända mig till:http://www.snijtech.nl/

Tror jag har nånstans nån skiss på sån båt som du letar efter.

Hade en kund som vill ha en båt som liknar AMF men det blev aldrig nåt.

Har dubyggd båt förut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick du svar på din pm till mig

undrar om den fungerar riktig.

annars kan du maila mig hape@hape-metalworks.com

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå det fungerade;)

 Håller på att planera lite runt motorn och tittar på olika lösningar kring det. Försöker få fram en plan i mitt huvud som jag kan hålla mig till. ja mer eller mindre;)

 Men just nu är det bakåtvänd motor med v-drive, slirfunktion på lammeler så det går att köra i krypfart.

 sen har jag budat på några svetsar (puls mig) och hitta push pull slangpaket.

Men kommer garanterat att behöva råd och kanske hjälp av dig Hape ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Push pull behövs inte.

Om du ska skaffa svets,köp då en Fronius kostar lika mycket som de flesta andra och fungerar garanterat.

I princip alla båtvarv som håller på med alu i Holland kör Fronius.

En 4,5 meters slangpaket med 1,4 mm kontaktrör fungerar utmärkt.

http://www.axson.se/TS4000500072009000.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu lutar det till 99.9 % åt denna alu båt. Efter jag läste om dispans på bredd när man trailar eller har på lastväxlar flak (upp till 3100 mm, icke delbara objekt)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går i samma tankar som du, men inser att det ligger ett par år fram i tiden innan jag kommer till skott.

Båten ser bra ut på många sätt, men skall försöka vara kritisk. Jag ser inte självlänshål, om de då inte sittter väldigt långt upp?  Avståndet från däck till relingen  är ju inte mycket att hurra över. När sjön går så druttar man förr eller senare? Men som sagt en sjysst båt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

pratade med han som vatt med o ritat båten om just själv läns hålen, och de göres efter behag där det ser ut som trppasteg bak på. lämpligast rört med slang på så det fungerarr som backventil.

 ja där måste på en reling runt om, men det jag själv är kritisk över, är hur den ligger i vatten när man ligger stilla på havet o sjögång (vågor som slår över) men tittar jag på andra båtar med samma vikt o längd så är inte de högre, men dock 350-400 mm smalare, frågan är om det gör så mycket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bit till på vägen mot båt. ordern är lagd och betalningen klar för larserbrända alu plåtar för bår projektet. 

 Vintern är räddad, går åt till att svetsa, svetsa, svetsa..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bilder lovar jag det blir. roligt att dela med sig efter byggets gång.

 Men det blir nog ett långtids projekt om inget annat hoppas jag på det för att sprida ut konstnaderna på det hela.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är den verkligen speciellt låg i aktern? Är det inte bara det att den är väldigt hög fram?

Ska bli intressant att följa detta. Tänk om man hade sådana svetskunskaper....smiley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej den är nog inte så jätte låg, svårt att få en riktig uppfattning. men det visar sig med tiden;)

 

 Nja, ska jag vara ärlig så provade jag först i veckan att svetsa i aluminium. men har dock svetsat mycket i vanligt järn och rostfritt. Blev förvånad över hur lätt det var o svetsa alu men hur svårt det var att ställa in svetsen. 

Blir grymt spännande att packa upp paketet på ca 2000 kg alu om ca 5 veckor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten ritades om lite för att slippa D-Rubber runt om. Myckt för viktens skull. Känns fel att lägga på 200 kg gummi runt båten när jag vet med mig att motorn jag tänker lägga i är lite i överkant på vikten. 

 Får säga att det kommer nog se bättre ut utan allt på sidorna. sen blev det en liten pulpit i fören också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak som är viktig lärde jag mig vid fartygbygge är svetsriktning.

Vill man ha det slätt och fri från spänningar ska man svetsa från mitten utåt.

Det gäller alla spantfack mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har precis startat med att häfta ihop de första bitarna.  Tackar för tippset alubåtar-

 Gäller det vart spantfack för sig? ja med start från mitten och ut mot vart hörn? ska man se skrovplåtarna som en del i det tänket också? 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yepp varje fack för sig.

i princip hela båte.

Har man store skott med profiler på börjar man i mitten och svetsar utåt.

Skrovplåtar beror på men man får ha i tanke att alle svetsar krympar mest där vart man slutar.

Och se till att det inte finns nån mellanrum mellan plåt och spant eller profil.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska vara så noga jag kan nu när jag häftar upp, det får ta lång tid. Resan fram till en färdig båt är en stor del av nöjet anser jag då jag älskar att skapa och göra sådana saker som normal Svensson ej kan föreställa sig. 

 

 Tackar för tippsen.

 ja just det. hur stort gasmunstycke har du, öppningen? ja o även gas flöde? jag använder 1,2 tråd. Jag tycker det blir lite för mycket sot utanför svetsen, själva svetsen blir blank men svart ca 2cm på var sida. jag är rädd för att jag har för litet gasmunstycke. 

kontaktrörets tip hur långt in från gashylsans kant kör du? då jag bara svetsat stål tidigare är jag van vid ca 2-3 mm men tror man ska ha det lite längre in till alu?  använder du vattenkyld gashylsa när du slutsvetsar?

 

  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det blir svart har lite med vilken avstand och vinkel du ha.

Jag har en vattenkyld Jobmaster och tippen ligger lite inne.

Gasflöde har jag runt 8ltr.

Kördu med Argon då brukar det blir svart. i så fall får man köra med lite Helium.

Det svarta är ingen problem det tar man lätt bort sen med scotch brite.

Var noga med att du inte får mellanrum och att de hamnar på exakt rätt plats annars blir det fel senare och blir det svårt och får ihop.

Vet inte om det finns markerings linjer men det underlätta mycket.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ren argon, men nu efter lite svetsande och fått in tekniken så blir det inte alls så svart som i början. 

Där är markerings linjer till allt på skrov plåtarna, det passar helt 100% okej, man får bända, tvinga, pressa och dra. Men när väl plåtarna är helt dikt mot skrovet är det också rakt.

Jag är verkligen imponerad över passningen och hur bra allting verkligen flyter ihopa bit för bit.

Edgar på Bruce Roberts har verkligen gjort ett toppen jobb, bra service från första mailet till levererad produkt och ritnings material.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det underlätta mycket med markeringslinje.

Brukar smälla ihop ett sånt skrov inkl. sidorna på en dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får säga det går verkligen fort. 

Har lagt ner ca 3 x 7 timmar på det nu. Man är extra noga o springer o mäter hela tiden, men kan säga det blir rätt hela tiden. I verkligheten är det bara att lite på markeringarna, men jag är extra försiktig då det är första gången ja o även att jag svetsar alu. 

Haha, sen har jag inte den bästa lokalen precis;) en inklädd o förlängd carport. Men det funkar;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy