Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Frippe77

Bygga aluminiumbåt

Rekommendera Poster

nehe ingen bild det finns ingen utrymme står det och har inte ens laddat nåt.

:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon dörr ner till förpiken ska jag ej ha då jag ej ser någon anledning att behöva stänga ner där. Din lösning var tuff men eftersom den nästan fyller en funktion som en skjut dörr så begriper jag inte varför man inte bygger med roller linear?

 För mig är det bygget av skrovet som är det svåra o utmanade, ser inga problem att göra motor installation, elsystem, torkare, värme, diesel värmare, navigation o sådana vanliga saker. 

 Det ända jag ej riktigt vet hur jag ska lösa är ett bra avgassystem. men det ska jag ta itu med när motorn är på plats. 

 

 

 

Redigerad av Frippe77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror jag kör förbi nån dag.

Svetsa ihop en sån båt är inte så mycket jobb men sen resten.

Här är en bild på hur jag gjorde ingången.

 

 

 

 

För dig är det inga problem att bygga o svetsa ihop en båt. Du har en gedigen erfarenhet med många 10 tals år som båtbyggare, så underskatta nu inte jobbet du sysslar med dagligen.

 

Tror inte många Svensson i Sverige har den erfarenheten och kunskapen att klara av nått sådant projekt på egen hand. 

 

 

// En glad amatör som njuter av att lära sig nya saker, så se mig inte som en Svensson :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst har jag lång erfarenhet men ändå bruka det tar många timmar med montering av alla små detaljer.

Sånt skrov du håller på med svetsa jag ihop i runt 150 timmar med alla detaljer.

allting är ju bockat och markerad så man behöva inte mäta så mycket.

Sen om man är van behöver man inte ens en ritning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 150 timmar låter helt rimligt. 

 Jag är ej uppe riktigt i de timmarna än, men dock ej klar, beräknar totalt ca 200-250 timmar tills jag är klarsvetsad. Men med den tiden är även mycket strul med att jag har det enormt trångt där jag håller till nu o snart inte kan vara för jag ej kan bygga upp hytten. Jag räknar nästan 300-400 timmar till att göra det andra på båten, men då kommer jag att göra nästan alla saker själv så som roder, axel, flex kopplingar, motor fäste, marin convertering av motor,  inredning, dynor, takluckor ja o mycket mer. Så vist skrovet är bara ett delmål i det stora hela.

 

 Vet du vad en ca prisbilden på en satts fönsterrutor ligger på i Holland? Glasmästarna har en enorm kartell bildning på sina priser känns det som här i Sverige, ska man gå upp till 8 mm laminerat glas eller räcker 6 mm laminat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det fönster med alu list eller limma du glas?

6 räcker antar att båten blir c klassad.

Kartellen på Hönö ska du inte ha, det är dubbla priser jämförtmed Holland.

siten är på Holländska om du inte fattar är det bara säga till.

http://www.plasmans-scheepsramen.nl/Scheepsramen/tabid/60/language/nl-NL/Default.aspx

de tillverkar runt 65000st om året.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det fönster med alu list eller limma du glas?

6 räcker antar att båten blir c klassad.

Kartellen på Hönö ska du inte ha, det är dubbla priser jämförtmed Holland.

siten är på Holländska om du inte fattar är det bara säga till.

http://www.plasmans-scheepsramen.nl/Scheepsramen/tabid/60/language/nl-NL/Default.aspx

de tillverkar runt 65000st om året.

.

 

 

Tack för tipset. Edgar på www.brebv.com har även pratat om att han kan ombesörja leverans av rutor, vad jag förstår ska de även ha en leverantör som han kan lämna ritningarna till.

 

Rutorna blir ej limmade antingen i alu list eller i gummi list ( sådan där rutan är större än hålet för att ej kunna pressas in) ska jag ta rutor i sverige blir det gummi men vore trevligare med alu monterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte hur stor du behöver men jag tycker de harbra priser i Holland.

Förmodligen köpa de också sina rutor i Holland.

Kan du lika bra beställa själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är två bilder från då jag fastnad för aluminium båt. Strunt nu i märket tänk på hur man kan använda utan att behöva bry sig så mycket, Det håller verkligen för allt.

 

Bilderna är från nord Norge föra våren, en underbar vecka kan jag säga o verkligen grymt fiska.

 

post-71151-0-11007100-1402089334_thumb.jpg

 

post-71151-0-84315100-1402089347_thumb.jpg

Redigerad av Frippe77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det bygge av luckor för vatten avrinning från bak durken.

 

 

post-71151-0-00515900-1402156254_thumb.jpg

 

 

post-71151-0-57203600-1402156325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har trälådan som jag byggde i rivits för att kunna flytta ut skrovet. Sen blir det att stå utomhus och häfta ihop hytten och sen sen under semestertid ta skrovet till en verkstad så jag kan svetsa hytten och vända båten och svetsa undersidan. 

 

post-71151-0-72658900-1402429317_thumb.jpg

post-71151-0-36107600-1402429327_thumb.jpg

post-71151-0-22961100-1402429336_thumb.jpg

Redigerad av Frippe77
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir bra det.man behöver inte vända hela båten för att svetsa hela båten.

Ställ den lite snett på sidan och lifta upp lite så kommer du åt och fräsa ur spåren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir bra det.man behöver inte vända hela båten för att svetsa hela båten.

Ställ den lite snett på sidan och lifta upp lite så kommer du åt och fräsa ur spåren.

 

Tack. Jag får nog säga att storleken på båten blev nästan större än vad jag trodde. Men den kommer se liten ut i vattnet sen. 

 

Nä det blir inte jag vänder hela båten upp och ner. men har lätt för det på jobbet. Sen för mig så är det mycket lättare att svetsa mer liggande fogarna är;)

 

 När du fräser använder du sågskiva till vinkelslipen eller? Går nästan inte att köpa de längre. Fick tag på en och det var som att skära i smör med den. Men av någon dum anledning skulle jag in i ett hörn o den högg så där gick en tand. där jag köpte den säger att de ej får tag i fler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp en liten sågklinga i vinkelslipen.

En tand mindre gör inte så mycket.

Men akta digdet är en redig köttsåg om man inte använda original skyddet.

Som jag inte gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som tyckte jag var stollig och stoppa en cat i min Orrskär.

Men du bygger ju en hel båt runt din cat, härlig läns o lycka till.

 

Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som tyckte jag var stollig och stoppa en cat i min Orrskär.

Men du bygger ju en hel båt runt din cat, härlig läns o lycka till.

 

Mattias.

 

 

Haha. Har tittat på dina bilder runt din motor och blir liknande intercooler 980k vxl-låds kylare samt nsr kylare för motorn. 

 

 Klara du hålla nere insugnings tempen med kylaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är semestern slut och man kan åter ut i garaget om kvällarna;)

 

post-71151-0-57822300-1407788472_thumb.jpg

 

kapar och bockar till räcke

post-71151-0-46607200-1407788481_thumb.jpg

 

post-71151-0-64454100-1407788391_thumb.jpgpost-71151-0-92088900-1407788383_thumb.jpgpost-71151-0-29029600-1407788429_thumb.jpg

 

ska bli luftintag till motor, rören är till avrinning från tak och vask.

 

post-71151-0-31119900-1407788498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trevlig tråd, här är ett tips på leverantör för rutor, jag har även köpt list från dem till mycket bra priser, även glidfiltlister till fordon.   ang laminat så tror jag det finns möjligheten att välja de båda skiktens tjocklek samt även välja toningen på filmen har för mig det även finns värmeavstötande film.

Såg på deras sida att de nu även själva härdar glas så härdglasrutor bör kunna gå att beställa. 

 

  http://varnamoglas.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där se man nu är det bara resten kvar

 

 

Haha, ja o det är jätte mycket som är kvar;) Men någon timme då och då så ska den nog bli klar någon gång,

 

Men namnet är klart och det blir   Catmarina   Kanske lite för att det ska vara Cat motor i den;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftintagen till motor klara och på plats 

post-71151-0-75413000-1408045654_thumb.jpg

post-71151-0-87411000-1408045664_thumb.jpg

Avrinning från taket 

post-71151-0-73127500-1408045645_thumb.jpg

 

Instrumentpanel tar form

post-71151-0-57388900-1408045654_thumb.jpg

 

Kepsen runt taket håller på att få ledare

 

post-71151-0-98594200-1408045701_thumb.jpgpost-71151-0-94171300-1408045684_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räcker det med de luftintagen? se lite små ut.

 

 

Ja det bör räcka både för att få in luft till motor och kyla. 

 

 Intagen är i öppningshålet 340 x 150 mm x 2 

 

Motorn kommer få en bit slang uppdragen så den alltid får kall luft.  Sen ska där sättas ut ventil i toppen på motor rummet för att bli av med den varma motor rums luften också, där kommer även en fläkt monteras som är temp styrd. 

  Så kall luft går in genom ventilerna ner i botten på motor rummet och sen går ut i toppen av motor rummet. Vet bara inte hur jag ska bygga ut luften för att inte kunna få in vatten och så ska det vara bakom båten för ljudets skull. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lösningar jag sett för att skilja av vattnet från luften i luftintagen är en sorts lådor.

Lite krångliga att beskriva kanske men jag gör ett försök.

Lådan har galler på sidan, inuti lådan sitter det en bit in från gallret en stänkspärr i form av en platta som går ca 2/3 ner i lådan med fäste i lådans tak. Bakom stänkspärren sitter ett hål där en luftslang ansluts till motorluften. I botten på lådan sitter det antingen hål med slangar för dränering eller så dräneras hela lådan ut till gallret igen. Gick det att förstå?

 

Principen är alltså att ta luften från det övre taket av lådan och vattnet ska rinna ut på sidan. Detta ger ju lite mindre flöde än om man har fritt flöde rakt in men jag har ingen aning om dina urtag räcker.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lösningar jag sett för att skilja av vattnet från luften i luftintagen är en sorts lådor.

Lite krångliga att beskriva kanske men jag gör ett försök.

Lådan har galler på sidan, inuti lådan sitter det en bit in från gallret en stänkspärr i form av en platta som går ca 2/3 ner i lådan med fäste i lådans tak. Bakom stänkspärren sitter ett hål där en luftslang ansluts till motorluften. I botten på lådan sitter det antingen hål med slangar för dränering eller så dräneras hela lådan ut till gallret igen. Gick det att förstå?

 

Principen är alltså att ta luften från det övre taket av lådan och vattnet ska rinna ut på sidan. Detta ger ju lite mindre flöde än om man har fritt flöde rakt in men jag har ingen aning om dina urtag räcker.

 

 

ja jag hänger med, lite så jag själv har funderat på. Det är bara hur jag ska bygga det litet och smidigt samt med en fläkt som har en diameter på ca 450 mm. Men det får komma efter roder, motor och avgassystem så jag ser hur mycket plats jag har över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...