Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frippe77

Bygga aluminiumbåt

Rekommendera Poster

 

Vilken fin båt du bygger.. :)

 

En sådan vill jag också ha,men jag kommer aldrig svetsa ihop en själv.(tyvärr)

 

Så en fråga till alubåtar,vad kostar ett sådant skrov färdigt utan motor.

Jag skulle  kunna tänka mig dubbla utombordare istället för en inombordare.

 

Jag behöver ej ett exakt pris,bara undrar vilken region det skulle hamna i/på.... :blink:

 

Tackar. 

 

Här är en länk till nästan samma ritningar som jag använder fast med utombordare. 

 

http://www.specmar.com/aluminum-boat-plans/monohull-boats/27-ft-sportsfisher-1262

 

Grym,precis vad jag önskar mig.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får räkna på 200:- kilo + moms  för ett skrov inkl. material.

båten på länken väger 2400 kilo vilket betyder +/- 2000 kilo netto.

då skulle den kosta 400000:- + moms.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får räkna på 200:- kilo + moms  för ett skrov inkl. material.

 

Ett väldigt bra mått på alubåt,tack :)  

 

.........lite mer än en plastbalja :rolleyes: som man har nu :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får räkna på 200:- kilo + moms  för ett skrov inkl. material.

båten på länken väger 2400 kilo vilket betyder +/- 2000 kilo netto.

då skulle den kosta 400000:- + moms.

Precis vad jag satt och räkna på,najs...

Vad behöver man för att få en marchfart på 18-20Kn

Mest far vi runt i kanaler med no wake/typ 5Kn.

 Tanken var att ha den som vinterbåt i Amsterdam,med möjlighet att ta en weekend på Texel tex.

Så små 4 taktare som möjligt,vad tror du man kommer undan med.

2st Honda 50?

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st 60 skulle räcka tror jag.

för det priset är den helt alufärdig med räcken, tankar mm.

vet inte vad de ta för rättigheter och själva byggsatsen men tror att jag kan bygga den för under 400k faktisk.

Frippe 77 vet säkert vad det skulle gå till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st 60 skulle räcka tror jag.

för det priset är den helt alufärdig med räcken, tankar mm.

vet inte vad de ta för rättigheter och själva byggsatsen men tror att jag kan bygga den för under 400k faktisk.

Frippe 77 vet säkert vad det skulle gå till.

 

195.000 ink moms betalade jag för ritningarna, plåtarna, profiler, bränningen, svetstråd, transporten till Sverige.

 Sen är där rör och lite plåt från alumeco för ca 6000-7000 kr ink moms och skydds gas för en 10.000 kr ink moms. 

 

 Arbetstiden kan jag inte svara på då jag inte har haft rätta förhållande med lokal precis. men några fulla arbetsmånader blir där allt. skulle nog uppskatta effektiv arbetstid till ca 500-600 timmar för färdigt skrov med räcke, lite alu inredning, dörr, luckor, tank.

 Men sjukt svårt att uppskatta arbetstiden, man är inte precis lika effektiv här hemma som när man jobbar vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var rätt dyrt faktisk.

har nåt liknande i programmet som skulle kosta runt 130000:-ex moms för byggsatsen inkl profiler, formning, rättigheter och transport. Svetstråd går inte så mycket åt 3 rullar på en sån båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8st 7kg rullar är jag uppe i. Tror inte det är jag som svetsar för mycket eller du som svetsar förlite, utan snarare här är mer jobb än vad du tror. Mer delar som tar tid att svetsa, mer delar som har kostat att bränna. Tror inte jag betalade förmycket, fick in många oferter,tog kanske inte det helt billigaste med den som kändes säkrast och bäst,har inte haft något och anmärka.

3 st rullar har använts sen hytten kom på. Tror det skulle vara omöjligt att få ihopa båten på 1/3 av tråd jag använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte så farligt

skärningen räknas per kilo och kostar 5 a 5,25€ kilo inkl material sen har du väl en 2000 eller nåt i rättigheter,

stämmer med tråden gå åt lite mer än 3

men 8 behöver jag säkert inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tål att tänkas på.

Tack för en intressant tråd.

Och ursäkta  mig för min diskreta tråd-stöld.

 

har följt detta med stort intresse.

 

Keep up the good work ;)

 

 

Kursiv stil är min bedömning av detta intrång :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tål att tänkas på.

Tack för en intressant tråd.

Och ursäkta  mig för min diskreta tråd-stöld.

 

har följt detta med stort intresse.

 

Keep up the good work ;)

 

 

Kursiv stil är min bedömning av detta intrång :D

 

Bara trevligt det blir lite "tråd kapning" då märks det mer att fler är intresserade att följa mitt bygge. 

 Sen är det extra skoj att du också gillar modellen, tror den kan vara praktisk till alla typer av ändamål så som fisk, utflykter, övernattningar, hårdare sjö men ända kännas sig skyddad, samt lätt att hänga upp hängmattan och bara vara ett med lugnet ute på havet en varm stilla sommar dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God fortsättning på er alla.

 Nu är det tid att bygga lite igen.

 

post-71151-0-58701000-1419667686_thumb.jpgpost-71151-0-04491300-1419667670_thumb.jpg

 

Här under bli inredning (hurts) från http://abicon.se/ 3 lådor i alu 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora luckan till elcentralen, sen kommer mindre som är lättare att öppna för att komma åt säkringar och andra viktiga saker.

 

 

post-71151-0-30936500-1419671192_thumb.jpg

post-71151-0-48090700-1419671203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fläkt/värme till hytten, 3 utblås på främre rutorna 1 i fören och 1 lågt i hytten. 

 

 

post-71151-0-63955600-1420291103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul att följa ditt bygge! När jag börja läsa tänkte jag att det aldrig skulle bli av men se på fan där står ju båten nu. Bra jobbat! Du är ju skit duktig.

Jag har också planer på att bygga en båt precis som din. Jag har samlat info och bilder i flera år men har inte riktigt kommit till skott än. Jag har allt jag behöver svetsar, lokal, rörbock, bockmaskin och jag har till och med köpt på mig 1000kg aluplåt men jag hoppas jag har tiden å psyke att förverkliga det här!

Jag har ju tyvärr ingen ritning utan samlar info och försöker kolla på andra båtbyggen. Vad är det får mått på din båt? bredd, längd och höjd? Tjocklek på plåten? Bottenvinkel?

Svetsar du skrovet både ifrån utsidan och insidan?

Jag var inte riktig med på det där när man svetsar från mitten och ut.Gäller det mest när man svetsar spanten inne i båten?

En fråga till hur hög är båten från kölen upp till durken?

Guld stjärna i kanten till alubatar som kommer med alla bra tips!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man har ett spantfack svetsa man från mitten utåt.

även om man svetsa hela botten eller ett skott börjar man i mitten.

var man ska tänka på med i Príncipe allt svetsning är att det krymper mest där man slutar.

det är inte så enkelt som det låter, det krävs lite erfarenhet också.

Är utbildad IWSer och lärde mig allt angående krymp och svetsrikingar från gamla gubbar på varvet i Holland bla.

Tycker frippe har gjord ett bra jobb och båten ser slät ut.

1000 kg plåt räcker inte så långt.

det är enklast om man köpa en byggsats som är färdig skuren, bockat och markerad för bäste resultat.

Bruce roberts har en hel del och det fler såna företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är absolut enklast med en byggsats men detta ska bli en arbetsbåt/dykbåt så jag har en del special lösningar och andra önskemål sedan tycker jag det hade varit kul att bygga allt från början. Plåten är bara något jag har kommit över, hoppas det räcker till skrovet iallafall. Hur tjock plåt brukar du använda till hytt? 4mm?

Hur tätt ska spanten sitta längsgående och tvärs? Vad jag förstod på dig så ska man svetsa ca 60mm och 120mm emellan när man svetsar spanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer, roligt att se här är folk som följer.

Byggsats vet jag inte riktigt om man kan kalla det bara för att man får plåtarna tillskurna. Att kapa till plåtarna manuellt med plasma, såg, vinkelslip och tro det blir till något, är nog mer eller mindre omöjligt. Inget jag någonsin skulle ge mig på. En aluminium båt tar tid, kostar pengar och dumt att riskera det inte blir bra bara för man vill göra allt själv. Vist det är en annan sak om man privat har tillgång till cnc skärbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är absolut enklast med en byggsats men detta ska bli en arbetsbåt/dykbåt så jag har en del special lösningar och andra önskemål sedan tycker jag det hade varit kul att bygga allt från början. Plåten är bara något jag har kommit över, hoppas det räcker till skrovet iallafall. Hur tjock plåt brukar du använda till hytt? 4mm?

Hur tätt ska spanten sitta längsgående och tvärs? Vad jag förstod på dig så ska man svetsa ca 60mm och 120mm emellan när man svetsar spanten?

4 till hytt blir bra.

svetslängd och avstånd i mellan beror på tjocklek 50 100 för 4 och 65 130 för 5 och 6 mm. avstånd mellan spantar bero på klassningen jag har oftast 250 på längsgående och en meter på tvär för c klass och på b klass är det 250 på både.

Köp en byggsats till en öppen landstigningsbåt då kan du använda resten till dina lösningar. beror på vad för alu du har också. förmodligen mjukalu för 5083 har de sällan på lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 6mm marinaluminium tror beteckningen är 5754. Jag är alltid öppen för förslag. Kan man se det på din hemsida? Olika modeller?

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.brebv.com/en/

http://www.specmar.com/

 

Bolla din ide med Edgar   edgar@brebv.com   när du väl bestämt dig om du ska bygga eller inte. Han har många ider och bra förslag. han har enormt många ritningar att utgå från sen anpassar han efter dina önskemål, typ om du bara vill ha ett plant däck o sen själv vill bygga hytt. 

 Jag skötte allt mitt via mail med han

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemsidan är ingen vidare just nu.

Har n öppen modell landstigningsbåt på 7,5 meter i utveckling.

5754 är det vanligaste och är inte och föredra för skrovet.

Alldeles för mjuk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag är faktisk sugen på att ha en båt med akterdäck och en hytt i fören som sitter lite sido monterat så man kan gå lätt på ena sidan. Men det hade ju faktiskt varit en bra plan om man köper en byggsats på skrovet så kan jag bygga resten själv som jag vill ha det. Ska kolla med dom. Brukar dom ha 5-6mm i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...