Toxicated 2 Postad 25 Augusti , 2013 Hej Jag skall byta olja i propellerhuset. Jag blev lite konfunderad över hur mycket som skall i. Se bilden. Understa skruven tappar jag ut oljan ifrån, sen sitter där en skruv alldeles ovanför som jag lossade för att oljan skulle rinna ut. Men nu undrar jag, nör jag fyller på pumpar man in underifrån vilken jag inte är riktigt klok på hur man gör , verktyg? Sen hur mycket skall man pumpa in, är det skruven just ovanför propellerhuset eller är den önda upp till skruven där jag satt mitt finger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 610 Postad 25 Augusti , 2013 Köp en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Bytarpump-for-vaxelhusolja-25776/ och pumpa i olja tills det kommer upp till skruven du skruvade ur när du tömde. Skruva i den skruven och lossa sedan pumpen och sätt i bottenskruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 Augusti , 2013 Hej Jag köpte pumpen och det gick som en barnlek :-) kostade 40kr Till andra som undrar så är det till skruven högst upp man skall fylla, den i mitten vet jag inte om det är en inspektionslucka om man vill kolla hur ens olja är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Augusti , 2013 Om det finns en skruv i mitten som på denna okända motor ska man INTE röra den. Risken är nämligen stor att den håller gaffeln till dog-clutchen som sköter växlingen och chansen att få dit den rätt igen utan att riva växelhuset är ungefär lika stor som en miljonvinst på Lotto.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 Augusti , 2013 Det är en Yamaha 8hk Hur vet man om dog-clutchen fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 26 Augusti , 2013 Fungerar växeln så fungerar dog-clutchen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 Augusti , 2013 Gott då funkar det. Snurrat propellern och växlat mellan fram back och friläget utan prob :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Augusti , 2013 Spring o köp en lott, turen kanske inte är slut än Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 26 Augusti , 2013 Ha ha ja eller så var inte skruven till det som misstänktes då jag inte brukar ha tur.......*lol* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser