Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Gäst Magnus

Parallellkoppla batteri

Rekommendera Poster

Gäst Magnus

Jag undrar om det går bra att parallellkoppla två olika batterier. Det ena är på 75A och det andra på 55A. Är det kanske så att det mindre batteriet tar onödigt mycket stryk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget som hindrar att du parallellkopplar två batterier med olika Ah. Detta under två förutsättningar: - Batterierna skall vara av samma typ. Man skall inte blanda vanliga batterier med gelbatterier. Gelbatterier skall ha en något lägre laddningsspänning. - Batterierna bör vara ungefär likvärdiga vad gäller ålder och laddningsstatus. Om man parallellkopplar ett fulladdat och ett dåligt laddat batteri, kan det bli strömrusning och båda batterierna förstörs. I ditt fall får du ut 12V och 130Ah vid parallellkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstörs batterierna verkligen eller laddas de endast ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig att de förstörs och tappar stor del av sin laddningsförmåga för gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker ;-) ?? Det är nämnligen första gången jag hör detta men förnekar absolut inte att du har rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... nu gör du mig osäker. :-/ Kollar en extra gång och återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alle når man lader på et batteri lader man i volt V eksempel 14,4 når batteriet når den spænding er batteriet opladet hvis du så sætter et batteri i med eks. 10 v bliver det store afladet derfor sætter man skille relæ i mellem arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mina källor: Citat ur Ström ombord av Jon Winge, sid 35-36: -- Parallellkopplade batterier måste vara identiska! I en batteribank bör alla batterierna bytas samtidigt. Om du lägger till ett batteri kan det vara kemiskt annorlunda än de som redan finns i banken, även om det är av samma märke och har samma kapacitet. Då kan batterierna börja strida sins emellan och förstöra varandra på kortare eller längre tid. I praktiken är det inte så farligt att parallellkoppla litet olika batterier så länge de används kontinuerligt. Om de inte används under en tid börjar striden, som slutar med att alla dör. -- Citat ur Kompendium för Båtmekaniker, kurslitteratur för intyg för Båtmekaniker, sid. 75: -- OBS Koppla inte ihop batterier med olika laddningstillstånd. Eftersom dess spänningar då är olika kommer det dels att orsaka en kraftig gnistbildning när kabelskorna monteras, och dels kommer det att ske en strömrusning till det dåligt laddade batteriet som kan skada båda batterierna. -- Jag har utgått från att dessa uppgifter stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,instämmer med nidelvbo,det är den läran jag har,,,,har oxå laddat flera batterier separat innan paralellkoppling,o använt under säsong,o sedan separerat dem till vintern o upprepat laddningen,,verkar funka,,men kan inte säga hur länge,,har även gjort det stora felet att bara paralellkoppla vad jag trott varit likvärdiga batterier,o dessa har dött,då handlade det om 6st,så det var inte kul,,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm då skulle man kanske (enligt denna läran) säga att jag med mina 3 batteri kan skada det nya batteriet om jag byter ut mitt sämsta mot ett nytt. Jag har ett med skadade celler, men fullt fungarande, ett med fina celler men som laddas ur snabbt och ett som är mitt emellan. De är ihopkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Will. Om du har ett batteri med skadade celler. Ett med fina celler men som laddas ur snabbt. Och ett som är mitt emellan. -Då låter det som du har 3 kassa batterier.... Kolla in: www.skyllermarkspressar.se Lycklig, sæker båtsommar med ordentlig med strøm. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja kassa är dom väl inte, jag har faktiskt aldrig haft några problem att få strömmen att räcka. Men jag menar att det är kanske inte en bra ide' att byta ut batteriet med skadade celler, som är det första jag tänkte byta ut. Med ovanstående lära skulle det ju kunna betyda att detta skadade batteri förstör för de andra två. Men sen kan det ju vara så att skadan redan är skedd och alla, precis som du säger, är skadade. Om jag då sätter i bara ett nytt batteri så skulle det också omedelbart bli skadat av de andra två deffekta batterierna. Alltså för att slippa en ganska stor investering (det är inga små batteri alltså) så är det kanske lönt att fortsätta använda de befintliga batterierna tills jag börjar få problem och sedan byta alla tre på en gång. Vet inte om jag fick det där förståligt :-|

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga små batterier?? -finns det någon som kør med mindre æn 55ah i en båt eller bil? Jag køpte 2st 115ah underhållsfria Delphi førbrukningsbatterier hos Erlandssons Brygga. -Kostade ca en 1000-lapp styck. -Det tycker jag att det ær vært.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Om jag, för omväxlings skull vill prata bil, parallellkopplar två olika stora batterier i en bil som används så gott som dagligen så ska inte det vara något problem. Har jag förstått rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vann! ;-) Man lär sig någonting nytt varje dag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur grova kablar bör man ha om man nu skall parallellkoppla två 75 Ah batterier? Räcker t.ex. 16 mm² eller behövs det grövre kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej ! Det tycks råda en väldig förbistring om ämnet parallell koppla batterier När mann kopplar till ett fullt laddat batteri till ett urladdat. (här menar jag, blybatterie,och batterier som är hela, och ca. 70-80 Ah) Ett fulladdat batteri, håller en vilospänning på 12,7-12,75 volt, och ett urladdad ca. 11.0-11,5 volt (syravikt kanske 1,2 eller under.) När mann kopplar ihop dessa två batterier, går det en viss utjämningström, momentant, från det laddade till det urladdade, ca 10-15 Amp, spänningarna mellan battrierna utjämnar sig till samma spänning, förståss. Men strömmen är bara momentant. Mann kann ju alldrig ladda upp ett tomt batteri från ett urladdat. För att få laddning till stånd måste den pålaggda spänningen överstiga, minst ca 13,0 volt. Tänk er att mann startatar en bil, från en annans bils batteri. Den andra bilen har i allmänhet motorn gående, där är då spänningen, det vad generatorn ger, ca 14,o volt. Det gnistrar litet vid tillkoppling av batterikablarna, givetvit, men där är inte fråga om det fulladdate batteriets vilospänning. Nu till vad jag egentligen ville komma till: ingendera batterit förstörs på något sätt. (under förutsättning att man inte kopplar fel!) Samma sak gäller i båt där man har ett skilljerelä till startbatterit, det kommer alldrig att gå en rusningsström som vida överstiger max. generatörmen Detta har praktiska tester visat! Sedan när man parallellkoplar batterier, t.ex. i en båt, skall dom vara av samma typ (inte nödvändigtvis av samma märke eller ens med samma kapacitet) ingen mening mad att koppla ihop gamla och nya batterier. I gamla, och utgångna batterier är jälvurladdningen större. Dom gamla batterierna tar inte på något annat vis, musten ur dom nya.Dom gamla batterier kommer bara att finnas där med mindre kapacitet och gör mindre nytta ! Men visst är det ett gått råd att byta ut alla till samma ålder! Glöm inte att kolla vätskenivån ett par gånger om sommaren, när det gäller vanliga akkar !! Att söla runt med en syraviktmätere är meningslöst, om allting fungerar bra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Har inte läst Tudor, bara gjort LABTESTER HI och praktista prov i båtar ! (men sedan jobbat med el och elektronik i mer än 55 år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycke att läsa där på tudor...jobbigt. Öööö vavaa vad ska man tro nu här lite olika budskap har lag läst här, jag tänlker oavsett vad man ska eller inte, ha 2 st batterier i båten. Ett startbatteri som skall användas till start, landtärnor m.m sånt som man MÅSTE ha ström till under gång och start. Fran detta batteri kopplar jag 2 feta kablar varav den ena har en brytare, då har jag ett lekbatteri så när jag ligger i hamn slår jag av brytaren och batterierna (känner inte till varandra längre) från de batteriet tar jag ström till dravvel så som dator, stereo osv och det batteriet kan ju ta slut hur mycke de vill...jag blir av med mysiken men kan fortfarande starta när de e dags för de. Sen när det är dags att åka startar jag med det orörda batteriet och efter kanske 30-60 minuters gång slår jag på brytaren mellan batterierna och låter motorn ladda bägge tills jag är framme vid nästa mål.......då börjar visan om igen och jag slår av brytarn....... tips? ideer? pekpinneslag? erfarenheter???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Nä, eller Joo. Jag har i min egen båt en batteribank på ca. 500 Ah. Inalles 7st á 70 Ah VRLA-AGM. Helt slutna. Det går åt mycket ström ibland. Till mina två SSB radio. Tre datorer, Radar, Navtex, AIS, TFT 17 TV, kyl, o.s.v. Har monterat en extra generator på min Volvo MD17c.Och givetvis en 25 Amp (biltema) skilljerelä, till startbatteriet (har fungerat i 15 år) Tala om rusningströmmar HI Och landströmsladdare (2 st.) á 30-40 Amp.( hembyggda förståss, det är säkrast så) Dessutom två st. solpaneler á 40Watt. Provade ochså med en vindgenerator. Den satt uppe en sommar, det var ett stort obäke, sålde bort den. Annars laddade den kanska bra, uppemot 8-9 Amp. max. Som reserv har jag med en Honda generator, för nödfall. VRLA=Valve Regulated Lead Acid AGM=Electrolyte Absorbed in Glassfiber Mat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Har försökt att skriva ytterligare innlägg, men sejten vägrar att ta emot mina långa innlägg. Jag tänkte ytterligare skriva om hur man lurar en generator att kompensera spänningen för skiljedioder Förmodligen har fått spärr?? Det här är ett intressant ämne för mig, men nu slutatar jag för idag. God natt !! Aj, trådbussar, sånna fanns i Göteborg, när jag gick skola där och spårvagnar i Stockholm, till mitten av 60-talet. Är det du menar ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt så rätt anemos, spänningen är den springande punkten, väldigt snart efter ihopkoppling av två batterier med olika laddningsstatus är spänningen utjämnad och en mycket kort, relativt låg, strömrusning sker mellan batterierna. Det är därför det är möjligt att ha låg strömmärkning på skiljereläet. Det som är viktigt är att reläet har låg övergångsresistans (=spänningsfall) i kontakterna, vilket ett lågkvalitetsrelä inte har efter ett antal till/frånslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej, tack för att jag får litet medhåll, nu är min dag räddad. Joo, det är klart att mann skall försöka köpa kvalitet. Förstår mann sig på saker, beföver mann inte betala för dessa dyra märkesreläer Jag är en experimenterande elektronik tekniker, bygger saker själv HI Det där batteriexperimentet, gjode jag senast idag, för att verifiera mina teorier !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anemos, det är både på ont och gott många här på marinan både spekulerar, tycker, och tror sig veta. Du tycks i alla fall veta! Jag tycker att det är Härligt med fakta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du eller någon annan testat om det funkar? Jag har tänkt mig en liknande lösning till min snipa med en Volvo Penta MB 10 och en kombinerad startmotor och generator. Jag har ett äldre men fungerande Varta båtbatteri som startbatteri och har tänkt att ha ett nytt båt/fritidsbatteri till att driva kylboxen när jag ligger still. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...