Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
BjornK

Konstigt elfel!

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om någon har ett bra tips på detta fel.

Har dragt ny säkringsdosa, dock då jag ex har radio igång och slår på lanternorna så slockarna radion helt, lika så är det när jag har radio på och använder 12 V uttaget.

Har mät och mer eller mindre så försvinner all ström i säkringsdosan förutom till lanternorna.

Har jag min 12 V kylbox inkopplat så tänds lanterorna!

Någon som varit med om liknande eller tips på vad jag ska göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du polvänt någon del av utrustningen eller möjligen seriekopplat några utrustningar.

Klena kablar tror jag inte på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förväntar mig att du har en säkringsplats per funktion. Med det som utgångspunkt så säger jag som tidigare talare, för klen kabel. Från batteriet och fram till säkringdosan bör du en kabel i grovlek som en snöret på en vinterkänga ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett arbete av en elfirma som försökte sammarbeta med mig, när man tände på toan släcktes ytterbelysningen!

Be någon kunnig titta innan du ställer till någon brand!

Här är det inte för klena kablar det handlar om, utan något grundläggande fel.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad det kan vara sannolikt något jordfel.

Har du gjort något elschema, isåfall lägg ut en bild på det.

Hur är det med batteriet, är det fulladdat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja så värst mycket jord har vi inte i båtarnawink du menar nog att något är fel med minus.

Håller kvar vid för klena kablar av den enkla anledningen att vi har haft ett liknande problem med kylen. Varje gång den startade stängde radion av och det visade sig att det var för klena kablar dragna till kylen. 

Vi har samma problem med vår nya autopilot alla kablar enligt vad leverantören skriver men ändå stänger radion när autopiloten går. Alla batterier fulladade och en viss förbättring finns men efter någon timmer stänger radion, och JA vi har mycket batterier så där en 450AMP

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med jordfel menar jag naturligtvis minus eller den gemensamma jordpunkten om vi skall märka ord. Har aldrig hört talas om minusfel i dagligt tal.

Hur menar du att något skall stängas av för att  kablarna skall vara underdimensionerade?

Angående batteristatus så var naturligtvis frågan ställd till TS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar också feltänkt jord (minus). Du måste ha lika mycket kabel o plintar för minus som för plus! Varje förbrukare måste ha ordentligt dragen både plus och minus.

 

Eller felkopplat nånstans så strömmen tar fel väg.

 

Koppla ur en sak i taget tills resten funkar. Koppla sedan tillbaka en efter en och se när det börjar krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också sätta en slant på jordfel, (eller minusfel om man vil kalla det så) någonstans i kretsen. Då brukar man få lustiga fenomen eftersom saker och ting då kan bli seriekopplade i stället för paralellkopplade, lite beroende på hur de är kopplade i förhållande till varandra. Se helt enkelt till att alla förbrukare i systemet också har ordentlig kontakt med batteriets minuspol.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt att felsöka. Tänd lanternorna och sätt på radion. Sätt instrumentets ena testpinne på batteriets plus och prova med den andra punkt efter punkt mot lanternorna resp radio. Någonstans kommer spänningen att sjunka rejält och där eller precis före är det något som inte släpper fram strömmen. Det kan vara en för tunn kabel om du använt sytrådstunn kabel. Men oftast är det en koppling som inte är åtdragen eller en dåligt pressad kontakt. Är spänningen ok hela vägen, gör samma på minussidan.

Jordfel, per definition är en överledning från plus eller minus till jord. Troligen inte så aktuellt här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis har aldrig hört någon som syslar med svagström att de har jordfelenlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till TS ta hjälp av någon kunnig någon motorburen ungdom kanske, lyssna inte för mycket på ordmärkare här på forumet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Radion och uttaget skall ha egna kablar till plint. Dessa apparater brukar annars tjyvas ström till. man tar helt enkelt den enklaste vägen. Kortatste och bekvämast. Och då får man problem vid belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt va det med massa lullull i båtarn förr i tiden. Under åren trycker man in mer och mer utrustning och många tycker att det bara är en sak till att koppla på så man använder samma ledning som till någon annan utrustning. Säger sig själv att det inte är ovanligt att det är för klena kablar för endamålet.

Jag hade samma problem. Plottern dog när kylen starta. Samma sak så slocknade plottern om jag öste lite för mycket med hifi.n.

Jag mätte strömmen och det slutade med att lösningen va kraftigare kabel fram å separata plintar per apparat. 

Så visst, kika på att kopplingarna sitter och att det inte ärjat. Men det kostar ju inte en förmögenhet att köpa kraftigare kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd vill jag till en början säga!

Har ingen bild men kan ordna!

Det är en säkring för varje funktion, de orginal kablar som sitter in gjutna i båten är 2 el 2,5 kvadrats kablar, tror jag använda lika då jag gjorde nytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan det definitivt inte vara kabelarean som är för klen, sannolikt har du någon dålig anslutning i systemet. Följ bhemac:s råd vad gäller felsökning så skall du hitta felet.

Kan vara dåligt klämd kabelsko,oxiderad anslutning eller liknande. Sannolikt ligger problemet på minussidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...