Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Arne_Anka

Alternativ till Aquador 23 HT?

Rekommendera Poster

Efter familjen blivit 33% större konstaterar vi att vår Yamarin 6110 är aningen liten. Vi har kollat runt lite och fastnat lite för en Aquador 23 HT. Det ger en bra intryck, känns modern, och priserna på båten med en diesel börjar komma ned i de trakter där vi är beredda att investera, mellan 400-600 kkr.

Men i den prisklassen finns det ju en och annan båt att köpa. Våra krav är följande:

- Planande båt, båtklubben ligger ändå en bit in i fjollträsk, så att harva i låga farter vill vi inte

- Plats för fyra att sova bekvämt, utan att man behöver bygga om hela båten varje kväll/morgon

- Toalett

- Kök

- Hardtop, ingen DC, vår båt idag är en dc, men vi vill ha en mindre väderkänslig båt

- Modern, från 2000-talet

- Diesel

Förslag på någon båt som står i mängden som är bättre än andra? Motivera gärna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni tänka er icke nordisktbyggd båt så har du ju massor från bavaria, franska märken mm att välja på. Är lite äldre båt ok finns tex fairline Targa 28/29 som är kvalitetsbåtar men dock 90 talare. Sealine finns det oxå en och annan av deras mindre byggen. Nimbus 26dc är ett annat alternativ.hur gammal aquador får du för 600'? Är det tidigt 2000 tal som är aktuellt så kanske ngt av ovanstående kan vara ett alternativ. Aq 23dc är fin, men kvalitetsryktet är överskattat tycker jag.

 

Hehe såg först nu att det bara är ht som gäller. Det begränsar ju utbudet rätt kraftigt. Tycker dock personligen att större DC med targabåge där du kan ha frontdelen av kapellet uppe är nästintill lika bra alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Marino Rocca. Ser lite annorlunda ut men bra i sjön och fina utrymmen. Finns två på blocket nu, dessutom i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 705 från samma tillverkare (bella boats) finns med diesel och HT, den är billigare en motsvarande aquador men med samma tekniska delar och motor.

Saknar dock trappan fram, där den har en lucka istället.

Större sällskapsyta akteröver (än AQ 23) gör också att den uppbäddad blir större. Sover väldigt bekvämt 4 vuxna.

Helt rätt och kolla på diesel och HT. En annan fördel med dieseln är att både värmare och spisen går på bränsle från tanken.

Bella Falcon är en annan liknande båt från samma tillverkare, men den har jag inte lika bra koll på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för alla svar

Har kollat på Flipper 705 HT, men vi vill gärna ha en separat toalett. Detta är även problemet med Bella Falcon (om jag inte tolkar bilderna tokigt). Har inte hittat så många andra än AQ 23 som har just separat toa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat upp bränsleförbrukningen på Aquadoren? Jag va själv inne på en 25 wa men efter att jag läste ett test mellan den och en Nimbus 250r så valde jag bort Aquadoren direkt. Den drog i princip dubbelt så mycket. 

En sak som jag har jättesvårt för när det gäller Aquadoren är att dom inte kan bestämma sig för vilket trä och behandling dom ska ha. Det är blandat högblank körsbär med oljad och lackad teak i samma salong. Usch enligt mig med det är en kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande Marina Rocca gick den bort för utseendet. Men jag håller med, den verkar praktisk.

Gällande förbrukning vet jag inget om just 25 WA, 23 HT är ju något kortare och drar ca 1.0-1.2 l/NM vilket jag tycker låter rimligt. Det är vad vår nuvarande utombordare drar.

Jag kan dock hålla med om att det är lite märkligt att man blandar träslag som man gör, med tanke på att man vill vara så premuim. Men det var ändå inget vi störde oss på tillräckligt för att använda det som motargument.

För oss är den största nackdelen att stickkojen är för låg för att kunna inhysa en normalbyggd vuxen, kort sagt blir det endast en barnkoj. Och visst, vi har två barn, men hade de gjort den en dm högre hade man haft en fullstorlekssäng, något som hade varit värdefullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just på grund av de dåliga sovmöjligheterna valde vi bort aq 23.

 

Föreslår ni tittar i alla fall på alternativa planlösningar som tex Bella Falcon 26 Fantino eller någon amerikansk midcabin. Det finns bara kompromisser...och nånting måste man välja bort.

 

Vi valde bort HT och har nu en 25 fots midcabin från USA. Visst...bensinare, men kalkylen kan inte räkna hem premiet som diesel betyder i inköp. Innerutrymmena är väsentligt bättre med plats för fyra vuxna...och det på ytan som känns som premium matchar Sea Ray, Four Winns etc., om man vågar öppna ögonen. :)

 

Prisraset på Aquadorerna senaste åren är ju skrämmande...om inte annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Aquadorerna har verkligen rasat. Samtidigt tror jag att de numera hamnat på en mer rimlig nivå, och jag har svårt att tro att de kan rasa så mkt mer. Och prisskillnaderna mellan bensin/diesel är långt ifrån lika stora som när båtarna var nya. Läste någonstans att prisskillnaden bensin/diesel när de var nya 2007-2010 (de årsmodeller vi kollar) ca 175 kkr. På begmarknaden är de snarare 50 kkr. Och personligen tror jag att dieslarna står sig bättre i andrahandsvärde. Detta då de drar mindre, ofta håller längre, samt att vissa principiellt vägrar sitta på en bensinare pga explosionsrisk, medan nog få principiellt vägrar sitta på en diesel. Jag räknar inte att jag ska räkna hem de 50 kkr jag köper dieseln för i form av soppa, men jag räknar med att båten behåller ungefär samma avstånd till bensinarna som det är idag. Men att de kanske går åt fortare den dagen man väl säljer den.  

Har kollat på amerikabåtar också, men har svårt att släppa att det känns väldigt plastigt. Vilket kanske inte är konstigt, det är just en plastbåt, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig en äldre amerikansk midcabin, t.ex. en Sea Ray Sundancer från 80-talet så är de inte plastiga. Det är mycket träinredning i dem. Dock måste man kolla noga efter fuktskador i akterspegel, motorbädd o stringers, men det gäller ju i praktiken alla båtar från den tiden. De håller annars ihop bra och går gudomligt i sjön. Men du kanske kräver nyare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får säkert skit för detta, men för mig är AQ absolut inget speciellt och priserna ska vara helt average för att det ska vara intressant. made in Finland står för mig i detta fall för helt ok grejer men inget mer och det är kanske därför priserna börjar anpassa sig därefter med.

Är det gäller vissa av deras modeller, spec ht så är ju dock konkurrenterna inte jättemånga så det gäller verkligen att veta exakt vad man är ute efter, och vad man kommer att använda båten till. Kommer ni ändå vara ute mest när det är hyggligt väder så kanske inte ht är ett måste iaf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Finnmaster 7050. Brukar ligga lägre i pris än Aq. Väldigt bra planerad båt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt du än väljer så kolla att den är säker.

Just Aquador har jag sett flera modeller där bad / räddningsstegen är närmast omöjlig att fälla ut om man befinner sig i vattnet.

En lång lucka täcker utfällbara teleskopstegen och måste fällas upp framåt före stegen viks bakåt och ned i vattnet.

Glömmer aldrig historen om en segelbåt som hittades drivande med 3 killar försvunna och stege som var uppfälld och inte gick fälla upp nedifrån vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väldigt många nya/nyare båtar som har denna konstruktion och det är nog svårt att välja båt bara med tanke på den saken eftersom det minskar utbudet kraftigt. Dock kan man ju ofta lösa problemet genom att eftermontera en annan badsstege som går att nå från vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Aquador är dyr, absolut sannt. Det är ju också att priserna är dock rimligare nu (än när jag köpte den, damn!) Vad är absolut underbart om Aq.23HT är den stor framluckan med stege, så jag (110kg) kan röra mig från boggen till aktern på 3-4 sekunder! Perfekt för att lägga till i naturhamn, också att kliva ut / i båten.

Luckan för badstege - kanske anpassa en tråd så att dra i den ska öppna luckan. (jag inte ens tänkade på detta, ska göra).

Bra att sova också i akter (kan göras jätte bredd). Wallas varmaren på fullt effekt ger tillräckligt värme ner till 10 grader ute på natten i hela båten (och till 0 om sova i förren).

Jag också gjörde några finesser som Solpanellen 90WA på taket (HT! :-) vilken ger oändliga elen i dessa soliga dagar, precision 4-digits voltmeter att enkelt kontrollera batterinivån, rudderindikator, radiokontroll för Wallas varmare (med 3 fjärrkontrollar, så ställa värme från varje sovplats), Gobius toatank indikator - visar nivå på 0, 1/4, 1/2, 3/4.

Vår båt dricker 1.09 L per sjömil med äldre KAD32 diesel, praktiskt oavsett farten (D3 drar lite mindre, men de finns många som klagar på denna typ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om teleskopstegen hade varit av typen kasset så hade det räckt att få upp luckan några cm för att dra ut stegen rakt bakåt och sedan fälls den ner i vattnet (har en sådan på min båt)

Men nu är teleskopstegen av en typ som har gångjärn i bak och ska fällas upp och sedan bakåt varför luckan måste vara helt uppe.

Jag hade aldrig köpt en sdåan båt ny utan krävt ombyggnad före. De kanske redan är ändrade men såg ut så för ett par år sedan på båtmässan,

Har själv byggt om min båt från en livsfarlig stege som möjligen gick använda av viga yngre i lugnt väder.

 

Not. Jag tycker Aquador är mycket fina båtar för övrigt och skulle gärna ägt en sådan,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bella Falcon har separat toa och dessutom väldigt rymlig även för en 27 fotare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Beror på att Aquador har betydligt mer välbyggda skrov än Nimbus = tyngre. (gäller förövrigt allt som är byggt på Bella Venet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle jag vilja se bevis på. Nimbus 250 har ett mycket bra luftsmort skrov som har spöat AQ 25 i alla tester jag läst både vad gäller fart, förbr samt sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menar jag kvalitet = välbygt och dyra material.

utformningen är en annan sak. Edit. glömde en sak .. antar att det är Svenska tester du läst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Bella Falcon alla dagar över en AQ 23HT...har tittat på flera och de är väsentligt mer praktiska och går bättre i sjön. Det finns skäl till att de är så pass dyra relativt sitt inköpspris...

 

Nu blev det inte en sån den hör gången...men tanken finns kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Men det inkluderar även de AQ som är byggda på samma varv dvs veenet, (Inkluderar inte de Irlandsbyggda). Men att jämnföra dessa med Nimbus rörande kvalitet blir nästan löjligt. Ungefär som att jämnföra Lexus med Audi. Initialt är Audi överlägsen men efter tio år har den stackars Audiägaren blivitit helt ruinerad emedan Lexusägaranen maximalalt fått byta ett par glödlampor a 10 sek.

 

Edit; För att förtydliga, Nimdus=Audi,  Bella (Aquador) = Lexus.. yes

En liten Edit till; Finns en anledning till att Nimbus kursat o Bella blomstrar ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara svenska tester. Bla engelska MBY som nog är den tidning jag litar mest på, tyckte att 250R var bland de bästa skrov de kört.

Har aldrig någonsin hört talas om något liknande ditt påstående. Och då är jag absolut inget Nimbusfan som försvarar dem till varje pris även om jag personligen håller dem högre än AQ för de idag ganska få modeller där de verkligen konkurrerar med varandra.

Just när det gäller skroven vet jag inte men i övrigt när det gäller installationer, byggkvalitet i övrigt etc så har faktiskt AQ ett rätt mediokert kvalitetsrykte. Inte dåligt men absolut inte toppklass på allt, som de själva vill påskina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja

Nibus använder sig av sandwitsh skrov (ursäkta stavning) billigt o starkt men tyvärr under en mkt begränsad tid. Däremot har har alla Bella o de flesta AQ solida skrov ( I mitt fall 30 mm homogent laminat i hela skrovet dessutom en roving som kostar ca 4-5 ggr mer än den som Ninbus använder. 

Det som kostar på en Bella eller på en AQ är inget du ser just nu. Och ang installationerna på min 09 så är de betydligt bättre än både på NW och Nimbus och dessutom är det  std monterade komponenterna av dyrare kvalitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi avslutar detta. Det går aldrig att diskutera ett båtmärkes kvalitet med en ägare av det berörda märket. Det är möjligt att uppgifterna om material etc stämmer det har jag ingen aning om. Dock vet jag ju själv vilket märke jag föredrar.

Bättre installationer och högre komponentkvalitet än NW skulle det dock vara intressant att se bevis på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre installationer och högre komponentkvalitet än NW skulle det dock vara intressant att se bevis på.    yes Håller med.  Aquador är nog bra men jag tror inte man kan jämföra med NW.

Har själv haft en Nimbus, den minsta (19fot) modellen som ska ha lägre kvalitet än dom andra, och det hade den också. Men inte värre än att jag skulle kunna tänka mig en av dom större modellerna dock. 

När vi tittade på båt så kikade vi på AQ. Men även på Grandezza som har i mitt tycke lite trevligare färgval på inredningen, tror dom ska ha samma skrov som AQ men är inte helt säker på den punkten. Dom har i alla fall en 23 fotare som konkurerar med AQ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grandezza ägs av Finnmaster, så det är inte samma skrov eller konstruktion som AQ.

Grandezza har ju ett stuk på sina båtar som gör att jag tycker de (med de större modellerna) konkurrerar mer med Bavaria, fransoserna mfl. Dvs lite mer kontinental design, vilket jag gillar även om det inte blev Grandezza för vår del av flera orsaker.

AQ är väl (som tur är) på väg att byta ut den aningen daterade högglansiga körsbären, eller åtminstone erbjuda alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bevis. Isåfall får du antingen besöka varven och se hur man bygger. I annat fall såga itu ett antal båtar.Du kan ju börja med din egen wink

 Rent kosmetiskt dvs vad du kan se, så visst både Nimbus o NW ser fantastiska ut. Men under ytan. 

Det kanske finns en anledning till att Bella lever och frodas emedan de andra....

Vidare vv och bevisa motsatsen du verkar ju väldigt säker 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aningen konstigt om NW skulle vara så dåliga iom att samtliga tester både svenska och uländska höjer dem till skyarna. Bla MBY går igenom motorrum etc och betygsätter installationer i sina tester. ViB hade även de test av en NW häromåret där man prisade installationer mm. Notera att jag inte på något sätt är ngt fan a vNW för övrigt. (alldeles för mossig design mm).

Bella har ju flera olka märken med ett mycket bredare utbud än de övriga nämnda, så det är väl inte så konstigt att de klarar sig iom att de har så många ben att stå på. Egentligen är jämförelsen Bellakoncernen-Nimbus ganska irrelevant nuförrtien iom att det är väldigt få modeller som de facto konkurrerar med varandra.

Det är väl bara konstatatera att du älskar din AQ villkorslöst och tycker den håller högre kvalitet än allt annat, och jag skulle inte köpa en, åtminstone med dagens utbud. Alla är vi olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...