Gå till innehåll
fredag 05 september 2025
bryngel9

Ingen kylning på tomgång Yamaha 60 hk

Rekommendera Poster

Hej,har problem med kylningen på lågfart och tomgång. Om jag kör ut med en gång å får upp den i planing så e den ok. Men så fort jag kör långsamt så börjar d pipa i reglaget. Strålen är rätt dålig,har bytt impell men fick koppen fel körde med det ett tag innan jag åtgärda det tyvärr.Kan den ha blivit skadad lr kan d va fel på impell huset oxå? Hoppas på hjälp ang mina problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla termostaten. Vid högre varv öppnar en tryckstyrd ventil (poppet valve) varför kylningen då kan funka trots att termostaten öppnar dåligt eller inte alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylde den OK innan du börja mickla..? Viktigt att piggen i slithylsan eller koppen som du kallar den kommer rätt i pumhuset. Efter ett par impellerbyten är det i regel dax att byta slithylsan och slitplattan då desssa oxå slits. Hade du köpt hela repsatsen för vattenpumpen hade du fått med dessa plus alla tätningar, se bilden. Kör man impellern varm brukar även pumphuset brännas, isf byt det. Kolla även att termostaten är OK, ska börja öppna runt 50 grader och va öppen, 3 mm, vid 60 grader..

post-26269-1394237581,1717_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du svara medan jag skrev, guestsson, därav snarlika tips :) Finns dock ingen tryckhållningsventil på Yammas mindre 3:or som denna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var som attan, ingen bypass.

Men det skulle ju kunna vara den 2-cyl 60AE modellen 1977-1979. Den har ventil och är i stort sett den enda Yama jag vet något om smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! O 2:orna har jag uppenbarligen ingen pejl på, jag bara förutsatte det var en 3:a :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Jag köpte båten i vintras, så vet ej hur den var innan.Har kollat termostaten å den var ok,men har inte bytt det du visar på bilden jarb. Ska testa detta, så hoppas jag att det funkar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla pumphuset så att det inte är skevt vanligt fel =lågtpumptryck visar sig direkt på tomgång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Ska nog byta ut huset för säkerhet skull oxå. Hör av mig hur det går i veckan! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det gjorde gött å byta packningar o koppen och impellen:) Tack för tippsen kaptener! Nu funkar den som den ska:) Mvh bryngel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gött Bryngel! ;) Hoppas du får åka lite med Hugo nu då. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...