Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Vilket batteri hade ni valt?

Rekommendera Poster

Ska byta ut mina 2 Biltemabatterier och ska till Biltema i Linköping imorgon och tänkte passa på att inhandla de då men vet inte riktigt vilka som jag ska ha eller snarare borde köpa!

8041001              100Ah  330 x 172 x 239                 999: (nästan säker att det är de jag har nu)

8031101              110Ah  410 x 175 x 235                 999:-  (mer Ah för pengarna men vilken skillnad förutom storlek???)

80-100                  100Ah  storlek ej angiven          1399:- (står lite mer om urladdningar osv men vad är skillnade från de ovan?)

Djungel detta... Hoppas ni har mer förstånd än mig!

/N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha tittat på vad som sägs om batterierna skulle jag ta de största som du har plats för. Ofta har man en begränsad plats som sätter gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit nere och kollat och jag hade de batterier som stod överst. Jag får dock plats med batteriet i mitten som är 8cm längre men den står under katagorin FRITID/HUSVAGN medans den övre som jag har står under MARIN, HUSBIL ETC. Det tredje har ju samma Ah som de jag redan har idag men klarar tydligen djupare urladdningscyklar om jag förståt det rätt...

Blir att kolla skillnaden på de första 2 på plats för 400:- extra/ batteri när de ändå bara håller 3-4 säsonger känns sisodär eller är jag dumsnål!?! Hade även tänkt satsa på deras 20A laddare för 799:-!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på deras störsts AGM-batteri som får plats. Vet dock inte  varför med de känns modernare och lär tåla djupurladdningar bättre. Har dock ingen egen erfarenhet av sådana batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också inne på att köp 3 st AGM-batterier. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ 

Eftersom de batterierna kan stå på vilket håll som helst, skulle jag få en batteribank på ca 60 Ah-timmar mer  (totalt) än med mina nuvarande vanliga marin/fritidsbatterier som börjar tappa kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, AGM är väl det bästa men håller de verkligen dubbelt så länge dvs. 7-8år? Vet inte om jag tycker det är värt det och det verkar inte som om de har funnits tillräckligt länge på marknaden för att utvärderas angående livslängden.

Får jag byta vart 4:e år tycker jag det någonstans känns som en rimlig kostnad men, ca 500kr/år men det drar ju klart iväg med AGM batterierna... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bästa ventilerade blybatterierna ska hålla +12 år. Förmodar att Biltemas som jag har ett själv bara är klassat som standard. Nedan följer de olika klasserna.

 

+ 12 år Long Life

10 – 12 år High Performance

6 - 9 år General Purpose

3 - 5 år Standard Comercial

 

http://www.batterielektronik.se/ckfinder/userfiles/files/ST840-ny-eurobat-99.pdf?PHPSESSID=a7e60f8a883a33b90d1ee9956a888ea4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart dags för oss också. Tre st 80Ah Tudor går på femte säsongen (eller sjätte). 

Såg när jag bytte däck hos TH i Gbg 575kr för 75Ah fritids. Det tar jag nog om det behövs i sommar. Vanligt öppet. LMF som jag brukar säga, Lätt Med Fyllning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog inse att jag har nog förbrukat mer än vad jag borde innan jag drog in landström med laddare och på så sätt förminskat livslängden... Nya batterier, ny start och en större medvetenhet angående urladdning så får vi se hur länge de håller!

Vi vart ju faktiskt inblåsta i Kalmar sommaren 2009 (första säsongen för batterierna) och då tog de nog kanske lite för mycket stryck då jag inte hade nån landström...

Tar upp denna tråd om 4 år! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finessen för min del är inte en eventuell längre livslängd, utan att de kan ställa hur som helst i båten. 

Om man sätter ett vanligt vått batteri längs med båten blir ena hörnet på plattorna torra när det lutar. Därför skall ett batteri med syra alltid stå tvärs i en segelbåt.

Läste nån stans att de våta batterier skall stå tvärt om i en båt som planar, för att den ofta lutar från för till akter.

post-945-1394237544,1702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag! Då får man ju ett helt annat mervärde än bara att ha batterier som x-antal år!

Köpte de översta, som jag redan hade och ska försöka hålla bättre kolla på hur mycket jag förbrukar och hålla lite bättre marginal! Köpte även Biltemas 10A laddare för 499kr som jag tänkte ge ett försök och byta ut mot min c-tek 3,6A som sitter i båten. Läser man produktbladet på biltemas så kan jag inte säga att den skulle skilja sig speciellt mot c-teks teknik gällande laddningscyklar osv... Återstår att se!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla dina laddare parallellt så borde du få 13.6 A som max laddström vid tomma batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer de inte bråka med varandra i tex. testfaser när de skickar ut spänningsstötar osv???

Kanske kan sätta c-teken på startbatteriet istället?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...