marinjohan 15 Postad 29 Maj , 2013 Hej, Vi har en lång segelbåt där ventilationen inte räcker till. I dag finns en solcellsdriven ventil mitt på salongstaket, men för att öka ventilationen vill jag få in friskluft redan i förpiken. Problemet är att båten är låg och fördäcket ovanför förpiken är utsatt för översköljande vatten. Finns det någon bra ventil som klarar mycket vatten eller alterntiv lösning för att öka på ventilationen om man vill få in luft i förpiken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 Maj , 2013 Jag skulle dra en slang under kojbottnarna från lämpligt ställe i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 29 Maj , 2013 Först måste jag fråga vad syftet är att du just vill ha in friskluft i förpiken? Själv hade jag gjort ett friskluftintag i övre nedgångsluckan, så man får cirkulation av friskluft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 Maj , 2013 Vill man ha bra snurr på luften i båten ta man in den lågt och kyler den mot skrovet, och släpper ut den högst upp. Tilluft i en nedgångslucka är en tveksam konstruktion om man ser till hur effektiv den är när det inte blåser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 29 Maj , 2013 Det satt en electrolux ventil tidigare i förpiken men den har vi tagit bort och plastat igen eftersom den orsakat en delaminering i fördäcket. Eftersom vi inte ersatt den så får vi mögelproblem i stället, därav behovet av att få lite fart på luftcirkluationen. Kan man möjligen ta friskluft inombords från stuven i fören? Men i så fall behöver man nog någon fläkt för att få fart på det hela. Peter, menar du att man kan ha intaget långt i aktern och via vanliga ventilationsslangar kan få tillräcklig ventliation med självdrag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 Maj , 2013 Electroluxventilen är en ventil för frånluft. När det blåser över den uppstår ejektorverkan, och det sugs luft ur ruffen. Rätt fiffig konstruktion. För att plocka in tilluft är det bra om den får en chans att passera en sval yta, genom ett rör t ex under koj eller genom kölfickan där det är svalt. Luften kondenserar då mot rörets insida och avfuktas. Man måste ha ett dräneringshål eller tunn slang på en lågpunkt för kondensvattnet. Man kan använda t ex avloppsrör i pvc och/eller lämpliga slangar. Luften tas in på ett väderskyddat ställe, kanske ett handskfack i sittbrunnen? Att plocka luft ur en stuv kan funka sådär. Det beror dels på vad som förvaras (gamla fuktig lina för förtöjning?) och om det är ventilerat. Finns mycket skrivet om detta i forumet, sök på kalla väggens princip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 29 Maj , 2013 Ok, så det jag egentligen behöver är då kanske en frånluftsventil i förpiken för att få till genomströmningen? Det finns bra med luftinsläpp i aktern av båten, får man till utsug i förpiken så borde väl luften dras genom hela båten? Finns det några bra frånluftsventiler som är bra vattenskyddade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 29 Maj , 2013 Jag vet inte om detta skulle fungera för dig, men jag har kopplat en 12 V timer med relä till ventilationsknappen på min Wallas 2400 värmare. Den är programmerad att köra lite då och då under dygnet (ca 10 minuter per 2 timmar) och luftutsläppen finns i salongen (vid köket) och i förpiken (under toaletten). Intag sker via en stuvlucka i aktern. Jag har en solpanel som laddar batterierna och kompenserar det som fläkten förbrukar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 Maj , 2013 Du kan naturligtvis ha tilluft i förpiken, och sedan ordna med frånluft ovan t ex pentry och i muggen. Funkar det med. Men, har du bra med tilluft kan du göra som du beskriver - visst rör sig luften genom båten. Bra och vattenskyddad frånluftsventil är just en sådan Electroluxventil ni tog bort och plastade igen hålet för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 3 Juni , 2013 Jag har i min båt fixat så att jag tar in friskluft via box i fören där jag har förstagsrullen. Där jag byggt något som fungerara som ett vattenlås, ett rör som sticker upp strax under däcket. I botten av boxen finns dränering så att vatten som kommer in rinner ut och inte in. Skickar med en bild som visar boxen Luften leds under förpikskojerna och kommer ut midskepps. I original satt det två Electrolux ejektorventiler på salongstaket och inne på toan (midskepps). I förpiken fanns det inte någon luftcirkulation. Det blev varmt och framför allt fuktigt nattetid. Flera gånger vaknade jag av det dropade kondensvatten från taket ned i ansiktet. Jag monterade en solcellsdriven ventilator som går att stänga tätt helt tätt på fördäck. Inte som en elektroluxventil som väl kan beskrivas som sköljsäker men inte dränkningsbar. Ett rör med oringar förs uppåt tills det tätar mot taket på ventilatorn. Klarar av mycket kraftiga sjöar. Modellen som jag köpte är den här: http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_PLUS?id=02114 Det funkar utmärkt med ett undantag: Ganska snabbt (några veckor) så brummar den kraftigt. Så där mycket så att det stör när man ska sova. Jag har reklamerat en och den andra började brumma likadant. Egentligen borde jag häva köpet men då sitter jag med ett hål som kanske inte passar andra ventilatorer. Jag rekommenderar att leta efter en liknande modell men inte just denna. Själv kommer jag att se om jag kan hitta en annan motor med bättre lager. Jag har plastat över de två ventilatorer som satt på salongstaket (mest för att jag ville montera solpaneler på rufftaket). För att få bra luftomsättning så monterade jag en tyst datorfläkt i ventilatorn på toan. Det är en hit! Den omsätter ordentligt med luft. Dessutom ser den till att luftflödet i båten går åt rätt håll, så att toalukt aldrig sprider sig ut i resten av båten. Den lösningen skulle jag inte köra med på fördäck, rätt övertygad om att den skulle ta in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Juni , 2013 Brstfanp skrev: Modellen som jag köpte är den här: http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_PLU S?id=02114 Det funkar utmärkt med ett undantag: Ganska snabbt (några veckor) så brummar den kraftigt. Så där mycket så att det stör när man ska sova. Jag har reklamerat en och den andra började brumma likadant. Egentligen borde jag häva köpet men då sitter jag med ett hål som kanske inte passar andra ventilatorer. Hej, intressant typ av fläkt så jag aktiverar din LÄNK ovan. Kan tycka att det vore både märkligt och osannolikt ifall tillverkaren pillat dit nån sekunda lagring, och att Erlandsons inte är rätt ställe att klaga/byta. (Blev i.o.f.s. nyfiken på Erlandsons märkliga kapacitets-angivelse 23 kvadratmeter per timme, naturligtvis omöjligt med en yt-enhet* för luftvolymer och förmodligen bara en felskrivning?) Skulle i första hand försökt kontakta tillverkaren direkt angående detta med lageroljudet, måhända tvingas fläktvingen jobba med fel stigning litet likt en felanpassad båtpropeller i ditt fall. Verkar enligt tillverkaren Nicro/marinco:s LÄNK möjligen finnas utbytbara fläktvingar med andra stigningar som kanske ger längre livslängd? Bara en lös fundering. *) Fast i byggnormer för bostäder anges ofta ventilationsflöden just utifrån kvadratmeter lägenhetsyta, takhöjden har förmodligen antagits till runt 2,5 meter? Varje kvadratmeter därmed 2,5 kubikmeter typ? Nå, nånstans minimum 5 kubikmeter friskluft per timme för att undgå obekvämlighet har jag uppfattat som modern byggstandard för bostäder?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 3 Juni , 2013 Angående byggstandard - det är ointressant med takhöjd eftersom en högre takhöjd inte ger fler människor i lokalen då man inte staplar dem i lager... Angående fläktkvaliteten - det är ju inte omöjligt att det är samma fantastiska konstruktion som den här..? http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7078&p=98440 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 3 Juni , 2013 Ang ventilation....min, å många andra jag känner, erfarenhet är att av någon anledning vill luftströmmen gå naturligt från aktern mot förpiken. Detta oavsett vind och segel och öppen/stängd rufflucka. Fråga mig inte varför. Men om det är så så borde man ha ett utsläpp i fören. Fast hoppsan, det var ju där vattnet sköljde över. Så det blir lite Moment 22 där. Satte igen en ventil på senaste båten av just den orsaken. Glömde ofta att skruva till den under seglats. På Fingal skall jag montera en inhandlad solcellsvent och sätta den på förluckan. Vet ej hur det kommer att funka än. Men när jag seglat med luckan aningen öppen i förkant så har det funkat bra med genomströmningen av luften. Mest nytta kommer den att göra när hon ligger vid bryggan med luckorna stängda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 4 Juni , 2013 Min fläkt (som brummar) är samma eller liknande som http://www.marinsystem.se/dacksutrustning/nicro-ventiler-c-682-1.aspx som nämns i tråden. Den funkar bra ur vattentäthets- och ventilationsperspektiv. Inte som Biltema-ventilatorn som större delen av tråden handlar om. Det verkar inte som om Biltema-ventilatorn är ett plagiat av Nicro-ventilatorn. Men den BRUMMAR. Så att det inte går att sova i förpiken och att man hör den på långt avstånd på bryggan. När jag nu googlar hittar jag flera foruminlägg om oljud. Skulle ha googlat innan jag köpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2013 Efter en del experimenterande tycker jag nog att det som krävs för att få en bra ventilation ombord är att trycka in luft med fläktar. Blåser det så brukar ventilationen fungera ganska bra med tex Dorade för att få in och Elux för att få ut. Men det är ju när det inte blåser som behovet av ventilation är som störst. Tex två datorfläktar som blåser in via Dorade och en utsug på dass. På natten om det inte är supervarmt, ett utsug i salongen. Dessutom har jag en fläkt som tar in luft via ankarboxen, den används vid behov, tex om man vill vila sig lite på dagen. Vill man inte ta in via Dorade så kan man dra slang till handskfack el likn. Jag har kört med kondensboxar enl kalla väggens princip. Skitsmart eller hur? Nä, skrivbordskonstruktion som inte fungerar i verkligheten, sommartid. Jag har lagt i dasspapper för att se om det blev fuktigt. Icke! Jag har mätt temp för/efter. Obetydlig skillnad. Här var en tråd om ventilation: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=484921 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 5 Juni , 2013 Nä, skrivbordskonstruktion som inte fungerar i verkligheten, sommartid. Nej, om vatten- och lufttemperatur är nära varandra så kan det ju fukten i luften kondensera mot skrovsidan. Det har väl särskilt inte skrivbordskonstruktörerna påstått heller? ;-) Jag föreställer mig att skrivbordskonstruktörer har räknestickor och diagram med luft- och vattentemperatur, relativ luftfuktighet, flöde, kondenseringsarea och får ut ml kondensvatten per timma. ;-) Jag har provat liknande test på våren när det är kallt i vattnet. Jag har noterat att mängden sött slagvatten i kölsvinet sakta ökar. Vad jag vet har jag inte någon läcka om bord så jag antar att det kommer från kondensvatten. Vid ett tillfälle så provade jag att proppa igen ett dräneringshål i ett av stuvfacken under en kojerna och fick en liten skvätt vatten på ett dygn. Om det är tillräckligt mycket för att göra någon praktisk nytta vet jag inte, På hösten så kondenseras ju luften inte mot det varmare skrovet. Därmot förvärmer den ju luften något och sänker därmed den relativa luftfuktigheten. Ett problem som jag sett på flera båtar som försöker använda kalla-väggen-principen är att man suger ut luft med ventilatorer men missat att täta vid nedgångslucka mm så att luft sugs in den vägen och kortsluter kalla-väggen-vägen för luften. Där gillar jag din idé med fläktar som trycker in luft. Jag har helt oreflekterat gjort på samma sätt som i hus med frånluftventilation, tagit in luft i sovrummen och suger ut den i badrummet. Dessutom bör det vara lättare att montera t.ex. datorfläktar snyggt och tyst under en koj än uppe i taket. Tack för det uppslaget! ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser