Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gorfus

Solceller

Rekommendera Poster

Jag köpte tre stycken 20W solcellspaneler som jag paralellkopplat ner till en Maxpower-regulator. Hur jag än gör så händer det inget. Mäter jag direkt från solcellspanelerna så får jag 18V precis som det står i specen. Men när jag mäter på batteriet när den får laddning av Maxpower så blir det endast 12,8V, alltså bara batteriets laddning. Min bryggranne får ca. 13,5V. Kan det vara så att solcellerna är dåliga? Köpte dom begagnade för några år sedan.

Om jag kopplar på solcellerna direkt utan regulator på batteriet så borde man väl kunna få ett annat utfall än 12,8V på batteriet? Om man inte får det så kanske man kan utgå från att solcellerna är dåliga? (har inte provat detta ännu).

Ingen hejare på detta som ni märker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta ett dygn och gå sen ned till båten. Om allt fungerar borde du ha 14,5 V med Maxpower inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,Tag en 12eller en24v lampa med minimum 20w koppla direkt på en av solcellerna vinkla cellen mot solen,12v lampan ska då lysa starkt, om möjligt koppla en amperemätare i serie med lampan så ser du vad den drar / levererar. 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker tipset att vänta ett dygn är bra.

Maxpower är en sk MPPT-regulator som sätter laddspänningen strax över batteriets naturliga spänning. Om du har 12,8V så gissar jag att dina batterier är ganska dåligt laddade. Regulatorn lägger sig då under den första fasen på strax under 13V. Efter att tag när batterierna blir bättre laddade kommer, om det hela fungerar, spänningen över batterierna öka till upp mot 14,8V tills de är färdigladddade.

 

Edit:

Maxpower är ett företag som har flera olika typer av regulatorer. Den typ man vanligtvis förknippar med Maxpower är deras MPPT-regulator vilket jag förutsatte i svaret ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina batterier är ett år gamla. Det är en MPPT. Det har aldrig visat mer än 12,8 när man mätt på batterierna när regulatorn varit inkopplad. Tipset med lampan ska jag prova men gissar att jag får testa en panel i taget?

 

Kan det vara så att lampan lyser när man testar men panelen levererar för dåligt med Ampere? Om jag har en 20w panel och kopplar en lampa, vad ska då mätaren som jag kopplar emellan visa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en aning om hur effekten beräknas på en solpanel men gissar att det är maximal effekt under perfekta förhållanden som anges.

Grundformeln för ström, effekt, spänning är I=P/U. D v s en 20w glödlampa och 12 v ska ge ca 1,7 A ström.

Men det förutsätter ju att du får ut full effekt ur din solpanel som ju är på 20w.

Alltså fullt solsken rakt på panelen gissar jag.

Dock är det ju mer komplicerat än så eftersom effekten på glödlampan är beräknad vid just 12 v. Därför måste du egentligen mäta resistansen i glödlampan först.

Där är formeln I=U/R

Om jag inte räknar helt fel så här sent på kvällen så har en 12V lampa på 20 W en resistans på 7,2 Ohm

 

Det finns säkert någon som kan allt om solpaneler och deras effektkurvor här på MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den på 18v 20w så skall ampmätaren visa ca 1amp förutsatt att lampan är på mer än 20w.

Alltså, vid optimala förhållanden ska 20w solcell tända upp lampan med  med ett starkt sken.prova oxå och dränera batterierna så ser du om den går upp i laddning ca 14,4v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den på 18v 20w så skall ampmätaren visa ca 1amp förutsatt att lampan är på mer än 20w.

Alltså, vid optimala förhållanden ska 20w solcell tända upp lampan med  med ett starkt sken.prova oxå och dränera batterierna så ser du om den går upp i laddning ca 14,4v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att lampan har en effekt på 20 w vid just 18 v.

Strömmen =spänningen/ resistansen.

Effekten på lampan är beroende på spänningen.

Effekten är nämligen spänning x spänningen / resistansen

http://www.markus.aggefors.se/elektronik/formler/p.html

 

En lampa märkt 20W / 12V har en resistans på 7,2 ohm.

D v s om du lägger på 18 V spänning på den lampan kommer effekten att bli 45 W.

 

Nu är det 30 år sedan jag läste ellära men jag minns nog inte helt tokigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obelastade borde spänningen ligga på 21-22V. Med MaxPower tillkopplad borde spänningen på panelerna ligga på 17-18V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Om jag har nina solceller inkopplade via MaxPower och allt funkar som det ska. När jag mäter på batteriet - hur många volt bör det visa på min mätare om solen ligger på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer jag då att kunna avläsa 14,2V? (Är ingen elektriker och kommer aldrig att bli någon)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i grunden elektriker,men begriper ändå inte så mycket av 12 volts elektronikjox.wink

Ett blybatteri lär vara fulladdat när det, under laddning, når spänningen 14,4 Volt.

Om jag förstår FDF;en rätt kommer spänningen över batterierna att ligga mellan 13,8 Volt och 14,2 Volt beroende på laddningsfas.

År det rätt kopplat?

Är dina batterier ok?

Om du kopplar från laddning och förbrukning i ett dygn och sen mäter spänningen med ett universalinstrument bör spänningen på batteriet va 12,74 V om det är fulladdat. 12,3 V om det är halvladdat och 11.9 volt om det är tomt. I det sista fallet är det med all sannolikhet ett objekt för återvinningsstationen.

Sen vet jag av erfarenhet att mätinstrument som inte är kallibrerade kan visa nästan hur som helst,

Säger ju inget om hur mycket kapacitet det finns kvar i batteriet. Belastningsprov eller mäta syravikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är som nya och det är rätt kopplat...

 

Jobbigt med båt (fast underbart). Undrar hur mycket energi man lägger på att fundera över tusen saker som ska lösas. Sedan drömmer man om det på natten.. När man tänkt ut en strategi ska man ut och försöka göra en punktinsats mellan alla barnens sportevenemang och husrenoveringar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är inget intresse - det är en sjukdom.

Vissa är helt imuna och drabbas inte alls. smiley

En del isjuknar för en kort period och får aldrig några känningar av sjuksomen nåt mer.cool

För några blir det en kronisk och obotlig åkomma som bara blir värre med åren.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1

Vill iofs inte hitta något ev botemedel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Toaen (som så ofta...) - är du säker på att instrumentet visar rätt? Mät t ex på din båtgrannes batteri och se om du får samma värde som han får på sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är vid båten nu. Solen skiner inte helt men ja får 18v direkt från panelerna. När jag kopplar en 10 eller 5v lampa(har ingen annan) så lyser det inte. Kan det vara så att panelerna levererar tillräckligt men v men för dåligt med À?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skiner skiner solen lite men inget. När jag tar de båda sladdändarnra och kortsluter dessa kan man tycka att det ska spraka till lite i alla fall? Händer inte ett skit. Jag är så trött på dessa paneler så jag funderar på att sänka dom till botten, men det är inte miljövänligt så jag struntar i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon annan förbrukare igång som drar en massa ström bör du komma upp i 14,5 V. Maxpower toppar ut batterierna något grymt jämfört med passiva regulatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Gnista är det inte säkert att dom orkar ge men när du nu provar, är då panelerna parallellkopplade eller provar du varje panel separat? Om inte så gör det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så. Jag blev förbannad och köpte en billig panel på Seasea för 399. Funkar perfekt. Alltså panelen kan leverera 18v men ändå inte tillräckligt starkt för att kunna driva en lampa. Den nya gjorde att lampan lös.

 

Tänk vad många timmar/dagar/veckor jag funderat på dessa förbannade paneler. Drömt om dom på nätterna har jag också gjort.

 

Underbart. Tänk vad livet vore tråkigt utan båt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...