davidlobster 0 Postad 13 Maj , 2013 När man köper att ett bultlås för ca 1200 spänn, kan då inte förvänta sig att det håller i 5 år? Vi skulle lyfta av motorn i helgen för att kunna komma åt tilten, men såklart gick det inte som planerat. Fick ta och såga av det med vinkelslipen(tur att man har sånt hemma) trots flera försök med WD40 in i låscylindern(det var den som hade rostat ihop), och när man läser om den på tex Watski.se står det Genom låsets patenterade konstruktion snurrar alla delar på varandra.. Innebär inte det att alla delar ska kunna rotera mot varandra? Så är det inte i vårt fall, i alla fall inte efter ca 3 år oberört (dåligt tycker jag i alla fall då det ÄR en produkt för marint bruk). Därför undrar jag om någon har något annat alternativ som faktiskt fungerar (och är i klass3)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Maj , 2013 Dom kräver lite underhåll dom där låsen o att låta det sitta utan regelbunden rengörning och återinfettning bäddar tyvärr för problem. Har inte haft just ett sånt lås du har men på de jag har o har haft har detta oxå stått i instruktionen. Har själv letat efter alternativ men då Svenska bolag kräver härdade lås så fann jag inget. Har dock ersatt flera lås med Yamahas eget lås i borstat rostfritt. Mycket snyggt men tyvärr inte godkänt, är det ändå intressant kan jag rota fram en länk.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 13 Maj , 2013 Har samma problem. Mitt lås har suttit ca 3 år och jag skall ha av motorn till helgen, nyckeln går faktiskt runt men inte hela vägen så låset släpper, det får bli att kapa det dyra låset. // Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 13 Maj , 2013 Är intresse om det inte kostar så mycket mer än 1200kr, om det funkar för dig (ska ha i lite saltare vatten än vad du har [Göteborg för mig]). Funderar på en sådan här (se bild) finns hos bla Sjösport för en billig peng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Maj , 2013 Ähummm... Enligt min lokala låsmästare ( vet inte om han är mästare direkt för han är runt 25 år, men väldigt kaxig och bestämd ) så är spray typ WD40 mfl rena döden för ett lås... Det ska smörjas med grafit eller specialfett. Som låstillverkaren säljer. Nu vet jag ju inte om spray'en var en nödåtgärd som sista steg? Men lås måste underhållas och öppnas regelbundet, säger låsmästaren. Det här vet jag för han borrade upp mitt altandörrlås tidigare i vår, det hade kärvat sönder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Maj , 2013 Jo ett lås som man smörjer med nån olja som torkar ihop till nåt mer liknande fernissa går trögare och trögare. Vet ej vad som smörjer bäst men grafit torkar väl inte mer, det verkar rätt torrt från början. Jag har nog använt symaskinsolja eller tunn motorolja. Ta isär och rengör men kolla hur allt sitter. Några foton och bra ordning så går låset att låsa upp. Tillhållarna får inte blandas ihop. Då behövs en annan nyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 14 Maj , 2013 Torrsmörjsprej eller grafit är det som gäller - exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 14 Maj , 2013 Jo, sprayen var ett sista försök till att få liv i låskolven/-cylindern. Det var en massa rost där inne, och det gick inte att 1. Få in nyckeln 2. Vrida runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 14 Maj , 2013 Hm, vet inte om du såg att jag skrev det, men vi sågade av låset innan jag startade tråden [ville mest veta om jag var ensam om att ha drabbats av ihop rostning av låset]. Att ta isär låset är inte ens någon idé; Det är först och främs avsågat, och även antagligen lite svårt pga hur det är format... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Maj , 2013 Yamahas lås i rostfritt ser ut som på bilden när det är monterat, har artikel nummer YMM-40002-00-00 och kostade 1149 kr i 2012 års riktprislista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 16 Maj , 2013 Just det låset har jag och det får jag inte upp efter ca 3 år. //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Maj , 2013 Jag har oxå ett sånt lås som Henced har o du funtar på o köpa. Mitt är 5 år men rengörs o återfettas vart år o funkar oklanderligt även om viss ytrost uppstått.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 17 Maj , 2013 Ingenting är underhållsfritt, har man inte brytt sig om ett lås på 5 år som sitter i en aggresiv miljö så spelar det ingen roll hur bra kvalitet det är..... Allt måste ses över regelbundet, så är det bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser