evo_z9 0 Postad 11 Maj , 2013 Någon som vet vad det är för dimension på oljeavtappningspluggen på aqad40? Skulle gissa på att det är en tum storlek på denna? Försökte med skiftnyckel och avgöra, men det är så förbannat trångt så ja ser inte riktigt. Hade hylsa 24, samt 27 med mig men det var ingen av dem. Hur brukar ni göra? Är ruskigt trång ner mot kölen! Några andra tips, förutom att givetvis byta oljefiltret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 11 Maj , 2013 Ja bränslefilter och anoder. Annars är det nog bara att åka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 11 Maj , 2013 Zinkanoder bytta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 11 Maj , 2013 Hej! Jag rekomenderar att suga upp oljan via oljesticksröret. Med en oljesug. Av ren nyfikenhet. Hur hade du tänkt samla upp oljan om du får lös oljepluggen? Kan bli ganska kladdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 11 Maj , 2013 Jag håller med Frisken. Sjösätt så att du kan köra motorn varm och byt oljan med en vanlig vacumsug. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 11 Maj , 2013 Ja jag har ju en vaccumsug, men jag vill få ut så mycket olja som möjligt. Kladdigt lär det bli, men om man har en 2liters glassbytta under pluggen sen en större hink på sidan av så kan man ta liter för liter genom att öppna och stänga pluggen. Visst lite kladdigt, lite plast under motorn så gör det inte så mycket, bara jag får ut det mesta. Båten har stått på land i 2 år så jag vill få ut så mycket som möjligt. Har ingen jättebra erfarenhet av att använda vaccumsug då jag inte fått upp allt vid tidigare försök. Någon som vet vilken dimension pluggen har? Annrs blir det till och köpa en rad olika mm och tum hylsor och prova sig fram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 69 Postad 12 Maj , 2013 Vet inte hylsans storlek, men kan tipsa om att du kan använda sopsäck och trä under motorn. Ta dubbla så blir det inget läckage. Ta det mesta med vacumsugen och ta ur pluggen sen. Rent och snyggt, förhoppningsvis;-) /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser