Gå till innehåll
onsdag 10 september 2025
Gäst MaxSchmeling

Kapelltvätt; göra själv eller absolut inte!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Står i valet och kvalet att lämna in vårt kapell till tvätt. Utöver tvätt skall det förstärkas, en dragkledja skall bytas och ett stort fönster skall ersättas. Den stora kostnaden verkar själva tvätten vara så då dyker frågan upp om det är möjligt att själv, med gott resultat, tvätta ett båtkapell. Är det värt pengarna att låta någon annan göra det eller är det något som man kan bli bra på?

Helt klart; enklare är att bara lämna bort det men å andra sidan är det rätt kul att kunna göra sådant själv som man kanske kan spara 2-3000 kronor på.

Har du tvättat ditt kapell med gott resultat, med katastrofalt resultat: berätta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska tvätta själv. Är ju trots allt tyg och inget konstig material.

Själv har jag användt Ship shape som e riktigt bra vilket du för övrigt kan köpa av mig :)

Ska tvätta mitt hamnkapell snart. Är otroligt smutsigt så de ska bli intressant och se om Ship shape klarar av det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tvättat med shipshape och bytt sju rutor på kapellet till min Oceanfarer (ett monsterkapell). Det går att göra själv, bara man är noggrann och har andningsmask åtminstone om man tvättar inomhus. Sök på shipshape.

Upplevelsen av att jobba med shipshape inomhus illustreras lämpligen med denna pärla

. Men rent blir det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt i höstas med ett kapell som var i hyfsat bra skick men med svart insida. Under höstens Öppet Varv på Orust kom vi i kontakt med Hensons Tvätt i Lomma, http://www.hensons.se/. Jag är mycket nöjd med resultatet samt att de tog kontakt efter inspektion av kapellet och lämnade fast pris på diverse lagningar av sömmar och fakturan var på det överenskomna beloppet. Kapelltvätt för en 21 fots kabinbåt, 3 500:-, lagning sömmar 800:-, dyrt/billigt, svårt att säga, jag är nöjd med vad jag fick för pengarna i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...