Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
PeterMB

Laga fenor på Ryds WA 23

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Ryds WA 23 med längsgående fenor undertill. Fenorna är förstärkta med en aluminiumlist som längst mot fören har en spacklad avsmalnande nos. Denna har brutits av och jag försökte inför förra säsongen reparera med att bygga upp en ny med epoxi och sedan prima och måla. Effekten blev att nosen åter bröts sönder och på vissa ställen tog den med sig plasten i skrovet. Se bifogad bild.

Någon som har tips på hur man reparerar, vad man skall bygga med etc.?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ingen bild?

 

Jag har också en 23 wa, men känner inte till något om några aluminiumförstärkningar. Inget som syns på min båt i alla fall.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser inte min ut...men det är en annan sak :)

 

Jag har idéer på hur man löser det men inget enkelt svar. Allting blir asjobbigt. Framförallt tycker jag det är en märklig lösning eftersom aluminiumen oxiderar och spränger bort plasten. Oavsett hur bra man är på att plasta och måla så kommer det ju alltid läcka lite vattenn till aluminiumet och sen uppstår det här. En långsiktig lösning kan jag inte komma på utan att avlägsna aluminiumet permanent...

 

Vad är det för årsmodell? Har aldrig sett en Ryds 23 med såna fenor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller snarare http://www.roca.se/marin/Product/Speed-Rail%E2%84%A2/180/Full%7C410/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle snarare ställt frågan. Hur tar man bort ....?  Var inne på sajten och har sällan sett ngt mer korkat.

Som skrivet försök att ta bort eländet istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Oavsett vad jag gör så lär det vara ett jäkla bök. Somliga hävdar att de hjälper, men det verkar aldrig vara problemfritt. De sitter med ett flertal skruvar i steglisten och sikaflex i anliggningen mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl inget bra förslag på reparation. Doch håller jag med om att du bör ta bort skiten.

Hade för en del år sedan en DC som jag monterade dessa lister på och det blev aldrig bra.

Svåra att montera ännu svårare att få någon bottenfärg att fästa på dem.

Var livrädd när jag var ute  och körde att de skulle lossna och orsaka skador. 

Märkte dessutom ingen som helst förbättring på köregenskaperna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäpp släng bort skiten. Slipa rent och på med watertite fort som attan, så kanske du hinner innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sakteliga... inte helt lätt att bända bort, men det hälpte med thinner i en sprayflaska som fick verka mellan bryten.

Tack för alla inspel!

 

post-10024600-1394237480,2399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån skit på en Ryds, bort me skiten

Köpte själv titanlegerad aluminium för högste performance från ebay

Jäklar vilken skillnad.  Planar lättare och ger helt andra egenskaper i högre fart.

 

Haru en Ryds så ska du va noga me va du använder. 

Lite nyfiken,  på 23.an sitter en v6:a som är lite sur, har du hjort nåt åt den?

En polare sätte dit en kompressor och fick ett jäkla vrid i sin spis.

Köpte på ebay han med. Men sena skar motorn men de va nog otur bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är Mercruisers vanliga 4.3 L MPI, läcker lite olja som ingen mek kunnat förklara. Så jag är rätt långt ifrån alla tankar på trim. 38 knop räcker för att dra upp gäddor :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeterMB som du säkert sett i andra trådar så är SuniMod inte seriös i något han skriver. Mest på skoj verkar det vara.

Skulle tro att det är någon av de erkända niken som har en skämtgubbe att ingenjörs-spexa till det litet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Ryds bröder måste hålla ihop då det finns så många andra sunkiga båter.

Törs jag nämna gaylajner? uhhhh

Var stolt för att du äger en äkta Ryds, tillverkad i Svedala och går som en spjut i vattnet.

Dock är ju min pärla begåvad med en riktig värsting till motor (marrinern), ett stycke trimmad men dyker du upp då sjön lovar jag dra av så vi kan åka tillsammans. smiley

Ha en sjön sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be dem kolla bröstplåten, där läckte min. Finns en del forumdiskussioner om den på bilvarianten av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att dömma av en annan tråd så kan man ju tydligen ro ikapp dig nu wink

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...