Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sad_ant

Epoxibehandla båten utan bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej

Jag vet att det finns massa skrivet om epoxibehandling av båten här på bryggsnack, men det handlar alltid om att måla med bottenfärg, ett steg som jag vill hoppa över.

Jag har en gammal öppen båt med 25hk på som jag tänkte slipa ren och måla med biltemas epoxiprimer. Då friborden ser ut som skit och har spruckit lite i ytskiktet här och där så vore det smidigt att vända på båten och slipa rent hela skiten och måla allt med epoxiprimer, då slipper jag bry mig om vattenlinjen också. Men vad jag förstått så kritar och gulnar epoxiprimer vid uv-ljus, därför skall man måla över den med bottenfärg?

Kan jag slipa rent hela utsidan på båten och måla allt med epoxiprimer och sedan lägga på ett par lager 2-komponents polyuretan både över och under vattenlinjen? Eller finns det något annat jag kan täcka epoxiprimern med som fungerar både över och under vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta detta med en stor nypa salt men tappar inte polyuretanen uv skyddet efter en sessong eller så? Tänkte på när man har träbåt fyller man ju på med ett par lager varje år pga detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

2-K polyuretan håller inte under vattenlijen. Jag skulle behålla vattenlinjen och lägga den lacken ovanför, med epoxi som underlag. Jag har inte hört talas om det där med kritning pga UV-ljus och det finns ju inte så mycket av den varan under vattnet, men om du är orolig för den saken kan du lägga ett lager av någon hård bottenfärg för att skydda epoxiytan där.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en plastbåt?

Det enda som jag kan tänka mig som fungerar både under och över avttenytan är topecoat. Dvs polyesterplast med färgpigment (gelcoat) som man blandar lite vaxlösning i (finns nog färdigblandad att köpa)

Blir ganska bra och enhetlig, men det blir  ju inte lika superblankt som om du lackat med 2K-färg. Vill man ha en perfekt yta, så är det vattenslipning med en rad olika grovlekar, rubbing, polering och vaxning som gäller. Dvs ett mstodontarbete.

Många (om inte alla) av de träbåtar som plastas, målar man bara med topecoat.

Skulle du måla med topecot (inte Biltemas som är en 2K-färg) skall du naturligtvis inte lägga nån epoxyprimer under.

Varför vill du inte ha nån vattenlinje?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

Det är en platsbåt från 70-tal med mycket ringa värde, men jag tar mig runt i den och för mig betyder den rätt mycket tills jag har råd att ersätta den, vilket nog kan ta ett tag med pågående husrenoveringar...

Anledningen att skippa vattenlinjen är bara att det hade varit smidigt och gå fort, slipa hela båten, på med epoxi över hela båten i 5-6 lager, låt torka på med färg, torka, klart! hela båten vit och fin...

Om jag måste köra med olika färg över/under vattenlinjen, så antar jag att det smidigaste är att slipa vattenlinjen +5-10cm sedan måla botten (vilket ju tar 1v) och sedan fortsätta slipa över vattenlinjen, och måla med 2k-poly ner till epoxin... men det spar ju rätt mycket arbete om allt kan göras i ett moment.

Eller har ni något bra förslag på hur jag kan ha koll på vattenlinjen utan massa dyra verktyg (aka. laser)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kritnings-/gulnings- problemet kanske inte är något riktigt problem? Framförallt inte under vattenlinjen, det vore ju jätteskönt att slippa måla över epoxin under vattenlinjen...

Här är lite av det jag läst gällande UV-känslighet och epoxi:

Från: http://www.batepoxi.se/tips-trix/olika-arbetsmoment/

Skall båten inte målas med täckande färg, bör ett genomskinligt fyllnadsmedel som tillsats till epoxin användas. Vanlig epoxi ”kritar” utomhus, och bör överlackeras med en polyuretan- eller akryllack.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=442218

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=379304

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en liten repa innan du skrapar där vattenlinjen går idag så slipper du laser och en massa huvudvärk med måttband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hummm en repa längs med vattenlinjen skulle ju inte störa... Det kanske är precis en sån lösning jag saknat!

Stort tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en laser som jag bland annat anvnt till at dra ut vattenlinhjen på min bohusjulle med för en 500 kr. Båten är ju klinkbyggd och problemet är ju att få vattenlinjen  rak i lanningarna. Där måste ju vattenlinhjen gå i zik-zak för att den skall var rak och se bra ut.

Jag har aldrig haft en så rak vattenlinje på en klinkbyggd båt, som när jag slog ut den med laservattenpass. Ändå kunde jag konstatera att jag missat med maskeringen på ett par ställe och att vattelinjen där avvek nån millimeter från rätt. Jag kunde se det när jag tittade från fören och akterut. Å andra sida är det ingen annan som ser det.

Man behöver inga dyra verktyg för att slå ut vattenlinjen. Två brädor och kanske några till för att rigga till de två brädorna. Ett klent snöre - typ persienlina. Jag bruka använda två relativt stora skifftnycklar som tyngder. Brädor, snören och skifftnycklar kan man ju återanvända, lksom en penna att markera linjen med. Förbrukningsvaran i sammanhanget är ju i så fall lite maskeringstape, dels för att tillfälligt fästa snöret till bordläggningen (nubb om det är en träbåt) och dels för att maskera upp linjen med.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...