Gå till innehåll
fredag 06 juni 2025
Torparn61

Att tänka på då vi ska ha båten ligga i nästa vinter!

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har vi bestämt oss för att ha båten ligga i nästa vinter. Men behöver gärna bra tips på vad man ska tänka på, och vad som behöver åtgärdas. Är ju snart dags för sjösättning, och sedan är det ju för sent.

Vi har en motorbåt i stål ca. 10,5 meter. Skrovgenomföringar med ventiler för; - Intag motor sjövattenkylning, - Intag toalett, - Utlopp handfat toa, - Utlopp från Septitank. Har dessutom avgaser/kylvatten som går ut under vattenlinjen.

Ventilerna är vanliga enkla kulventiler i rostfritt.

Fick ett tips av en kille för ett tag sedan, något som jag aldrig hört förut, Men han tyckte att, eftersom vi har en stålbåt så kan vi svetsa fast ett par muttrar vid varje genomföring, för att sedan i höst dyka ner och skruva fast någon form av plattjärn som sitter över genomföringarna. Hur låter den idéen?

Tacksam för bra tips och idéer.

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också planer på att ligga i under vintern. Den känsligaste punkten är ju bordsigenomföringarna. Det jag gör/har gjort är att flytta upp avgasutsläpp ovan vattenlinjen, slå ihop toaintag och handfatavlopp samt sätta en trevägs L-ventil på kylavattenintaget. En av anledningarna till att ligga kvar är, tycker jag, att ha möjligheten att åka ut om det är isfritt så jag skulle inte kunna tänka mig att plugga genomföringarna. Men, många ligger kvar utan att göra några modifieringar alls.

Sen har jag ett GSM-larm som kan skicka ett SMS om batterispänningen blir låg eller länsvattennivån för hög mm. Har man landström kan man också fixa ett larm om någon drar ur sladden. Det är också skönt att kunna skicka ett SMS till båten och fråga hur det står till med batteriet och temperaturen inne i båten. Dessutom kan jag starta värmaren via telefonen. Mitt larm kommer från http://www.topkodas.lt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten min har inte varit uppe på land på vintern de senaste 30 åren. Tar upp och fixar den i maj/ juni.

Jag kan bara försöka förklara hur jag gör. För det första försöker jag att få en plats minst 10 meter från fast land. Då blir det inga spänningar i båten vid skiftande vattenstånd när isen har fryst runt båten.

När jag stoppar min motor gör jag som följer: Varvar upp en kort stund så att avgasslangen töms på det mesta vattnet.

Där efter blåser jag ur sjövattensystemet. Har satt ett t-rör med slang och ventil på sugslangen. Kylningen till mitt backslag sitter på sugsidan innan sjövattens pumpen. Jag blåser tills det bubblar genom bordgenomföringen. Det läcker lite luft runt impellern med det ger mig bara kvitto på att pumpen inte är full med vatten. Sista andetaget stänger jag bottenventilen medan det bubblar ur den. Har gjort så i många vintrar och inget har frusit sönder. Jag kan inte lova att det fungerar så för alla. Jag har en snipa med en VP 2030. Intaget ligger ca 60 cm under vattenlinjen.

Enda gången jag har haft problem var när jag slarvat med urblåsningen av avgasslangen vid stoppet. Då väste det i den då nästan täta avgasslangen. Men eftersom motorn gick tinade isen snabbt.

Jag passar på vid töväder och kör bort isen vid propellern som inte får frysa fast. Så fastnar propellern kan du få en krökt axel. Kollar att baxa runt axeln innan start. Har sett att de flesta båtarna reser sig i fören av någon anledning.

Jag kan snabbt komma ut genom att öppna bottenventilen, om inte isen är för tjock.

Förut när jag fyllde slangen med glykol drog jag mig för vinterbåtliv.

Toalettgenomföring vet jag inte hur man gör med.

Idag var jag ute för femte gången i år. Satte tre segel och korsade Danafjord.  Ankrade i lä av Brännö  och värmde en gulaschsoppa. Lite utkylt för oljekaminen startade jag för sent. Seglade hem med vinden tvärs om SB Gjorde som mest 5.6 kn genom vattnet. Såg en segelbåt i snobbrännan. Härligt nu är vi igång på riktigt.

post-10024031-1394237447,3349_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nån som frågade efter ett sån påstående; Hjälper det?

Nej - men det blir roligare blev svaret

Jag ligger också i hela vintrana och har gjort det från och till genom åren. 

De senaste fem åren har jag inte gjort någonting. Men jag har lite grundvärme i båten - El. Brukar va och jobba regelbundet där. Fast det här året har det inte blivit en enda timme - hittils sad

Jag ligger så nära land jag kan komma. Påen lånad plats som egentligen är avsedd för en motorbåt. Dvs den är i grundaste laget för en segelbåt. När SMHI´s mätstation på Smögen visar 40 cm under medelvatten står båten på botten. Fördelen - den kan inte sjunka så djupt.

På min ordinarie plats är det 6 meter djupt och den mest utsatta platsen i hamnen. Där hade jag inte velat ligga på vintern.

Killen jag lånar vinterplatsen av har en sjöbod strax intill. Där har jag monterat ett europauttag på utsidan och en elmätare som mäter den ström jag använder. När jag lämnar platsen på våren läser jag av och skriver upp samt betalar vad strömmen kostar och lite till. Tyvärr kan inte alla ha det så bra.

Har ofta tillsyn till båten, många gånger daglig. Brukar varmköra motorn minst var 14;e dag.

Det jag gjort i övrigt är att tomma färskvattensystemet och tolettsystemet samt slog en skvätt glykol i toalettskålen. Det blev en aning restvatten där.

Var ute i Januari, men sen frös båten inne.

Just nu kämpar jag med en dränkbar länspump för att tina bort is så jag kan vända båten. Ciaraude gissade att jag kommer ut på annandagen. Hon får nog katten rätt.

Hade nog kunnat komma ut idag om jag haft tid. Tid till båtutflykt har jag inte i morgon heller.

När det gäller små båtar har jag också fått den uppfattningen att de gärna fryser upp med fören. Har sett det på ett flertal båtar som ligger i. Även min lilla bohusjulle i plast gjorde så när jag överraskades av en tidig isläggning för några år sen. Tinade loss den med hjälp av en länspump för 500 kr. Det är den pumpen jag anväder för att tina loss min motorseglare med. Plus att jag kör med båtmotorn och propellern de jag är nere i båten.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror lite på vart man har båten, jag har ju min i sydligaste skåne och här ska det satan ta mig vara kallt för att det ska frysa..Men i förebyggande syfte är det satt en 200w frostvakt i motorrummet.

Men i skärgårdarna är det ju lite mer stilla vatten och fryser lättare så då får man va lite mer försiktig än här.

Fast om man är där ibland och tittar till henne ska det inte va några problem, det var ju nån här som haade en avancerad funktion med gsmlarm på värmare, elstole, länspump osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för dessa tips, men blir ett problem med Explorern! Dricker ju inteindecision.

Kommer att ha båten liggande i Stegeborgs Hamn, Slätbaken (58,26N 16,36E), var och kollade idag, nu hade mycket av isen som legat tinat, så det såg bra ut. Var nere i Januari också och kollade, då låg det is där, vet inte hur tjock. Bredvid där jag ska ligga, ligger en motorseglare i samma storlek, då fanns det ingen is 15-20 cm från båten, kan det bero på det att det är lite strömt där, samt att båten rör sig lite, eller?

bhemac - Följde länken, vilken av modellerna har du?. Vad behöver man mer för något? Vill gärna ha något vattenlarm samt larm ifall spänningen försvinner. Något mer som kan vara bra att ha? Kan man köpa direkt från dem, eller har de någon representant här i Sverige? Var frakten dyr?

Hur gör man smidigast med avgas/kylvattenutloppet? Som ju tyvärr ligger under vattenytan. Är det något man ska flytta till över vattenytan? Blir det mycket mer ljud då (har en Perkins 6.354, 6-cyl)?

Tacksam för fler tips & idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte den här via eBay

Totalpriset blev ca 1500 kr.

Den är monterad i en enkel kopplingsburk. Jag kostade på en rostfri flottörbrytare

Spännings och temperaturavkänningen är inbyggd. Utöver det ha man 7 eller 8 ingångar för tex magnetkontakter, värmarfel mm. Det finns fyra utgångar, ja använder dessa till värmare, kyl och siren. Ev kanske jag ska kunna tända däcksbelysningen … Den fick bo på skrivbordet ett tag så jag fick ordning på SMS mm, det tog lite tid att sätta sig in i så det är väldigt bra att kunna experimentera lite. På köpet får man ju ett väldigt bra larm! Man kan ställa in så att man får ett stus-SMS varje dag, då vet man att allt fungerar. Jag köpte kontantkort, samma leverantör som mitt vanliga abonnemag = fria SMS. Jag tycker det är en underbar pryl, inte minst på vintern, jag skickar ett SMS och två timmar senare kan jag åka ner till en varm båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...