Edward- 0 Postad tisdag kl 19:01 (redigerade) Hej, Vet någon vad för båt detta kan vara? Gamla ägaren kunde bara säga att den är från 1970-talet och han trodde den var fabriksbyggd men detta var ingen säker info. Redigerad tisdag kl 19:03 av Edward- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 30 Postad tisdag kl 19:57 Hej Liknar en Finn Speed 440 men inte helt 100% säker. Framrutan stämmer inte riktigt men kan ju vara modifierad. Stöttan i trallvirke är inte original iaf😆 Däcket stämmer ganska bra. Ska grunna lite och kolla i mitt arkiv. Har du fler bilder, helst akterifrån så man kan se bottenvinkel, slag mm. Finns det någon typskylt? Sitter nog i motorbrunnen om den är kvar. 20 hk är i minsta laget... Är nog omlackad. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Rascal 1 010 Postad tisdag kl 22:03 3 timmar sedan skrev Edward-: Hej, Vet någon vad för båt detta kan vara? Gamla ägaren kunde bara säga att den är från 1970-talet och han trodde den var fabriksbyggd men detta var ingen säker info. Längd och bredd vore nog bra att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Edward- 0 Postad onsdag kl 06:08 10 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Liknar en Finn Speed 440 men inte helt 100% säker. Framrutan stämmer inte riktigt men kan ju vara modifierad. Stöttan i trallvirke är inte original iaf😆 Däcket stämmer ganska bra. Ska grunna lite och kolla i mitt arkiv. Har du fler bilder, helst akterifrån så man kan se bottenvinkel, slag mm. Finns det någon typskylt? Sitter nog i motorbrunnen om den är kvar. 20 hk är i minsta laget... Är nog omlackad. Mvh Pär Hej, tusen tack! Har kollat lite på nätet och du har nog rätt. En Finnspeed verkar det vara. Båten är ganska liten och det tycks finnas en 430 som verkar vara mindre som ser rätt så identisk ut. Ska ta och kolla noggrannare ännu ifall jag hittar typskylten och ta lite flera bilder på båten. Mvh, Edward Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Edward- 0 Postad onsdag kl 06:09 8 timmar sedan skrev Rascal: Längd och bredd vore nog bra att veta. Hej, tack för svar, ska ta och måtta ut längd och bredd! Mvh, Edward Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 30 Postad onsdag kl 07:52 1 timme sedan skrev Edward-: Hej, tusen tack! Har kollat lite på nätet och du har nog rätt. En Finnspeed verkar det vara. Båten är ganska liten och det tycks finnas en 430 som verkar vara mindre som ser rätt så identisk ut. Ska ta och kolla noggrannare ännu ifall jag hittar typskylten och ta lite flera bilder på båten. Mvh, Edward Ja, FinnSpeed 430 skall det givetvis vara, slant nog lite på tangentbordet🤭 Här är en röd, annons från Finska Nettivene: https://www.nettivene.com/en/moottorivene/finnspeed/995806 Är det något du köpt eller ska köpa? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Edward- 0 Postad onsdag kl 09:08 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja, FinnSpeed 430 skall det givetvis vara, slant nog lite på tangentbordet🤭 Här är en röd, annons från Finska Nettivene: https://www.nettivene.com/en/moottorivene/finnspeed/995806 Är det något du köpt eller ska köpa? //Pär Jag köpte den på måndag, fick den ganska billigt då förra ägaren inte kunde säga vad det var för båt men det måste nog vara en FinnSpeed 430, precis lik innantill också. Båten verkar vara i bra skick, akterspegeln kanske behöver fixas lätt på hösten och motorn är gammal men fungerar ännu dock lite hackigt. Motorn får nog förnyas som nästa steg i projektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 30 Postad onsdag kl 09:32 Ja 20 hk är i minsta laget, speciellt om man är mer än en person i båten och lite packning, picknickkorg osv. 30–40 hk är mer lagom men den får inte vara för tung. Johnson 20 hk väger strax över 55 kg, du bör nog inte överskrida 70 kg motorvikt. Serva motorn om det inte är gjort, med nya tändstift, rengör/byt bränslefilter och ny olja i växelhuset, smörj alla nipplar och om den stått stilla länge bör du kolla vattenpumpens impeller. Om den går lite ryckigt, hackar kan det vara skit i förgasaren, då behöver den demonteras och göras ren och återmonteras samt grundinställning. Justerskruven för lågfartsblandning:skruva in lätt bottenläge sedan backa 1 1/2 varv, då ska motorn starta. Finjustera sedan så att motorn går jämnt på tomgång. OBS! Viktigt på OMC (Johnson/Evinrude) 20–35 hk 521cc 2cyl. Rullen till gasstaget för inte ligga emot kammen på tändningplattan då motor går på tomgång, då protesterar motorn genom att hacka och spotta... Nr 17 på bilden Skall vara någon mm frigång... Har du instruktionsbok till motorn? Om inte finns det det för nedladdning från internet. Misstänker att din båt är lackerad röd eftesom du har vit överdel och det var lite skav efter trailerklykan i stäven. Kolla för säkerhetsskull att det inte finns några misstänkta dåliga lagningar i botten med t.ex. plastic padding eller liknande. Lycka till med din båt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Edward- 0 Postad 10 timmar sedan 2025-06-04 vid 12:32 skrev Mercury_44XS: Ja 20 hk är i minsta laget, speciellt om man är mer än en person i båten och lite packning, picknickkorg osv. 30–40 hk är mer lagom men den får inte vara för tung. Johnson 20 hk väger strax över 55 kg, du bör nog inte överskrida 70 kg motorvikt. Serva motorn om det inte är gjort, med nya tändstift, rengör/byt bränslefilter och ny olja i växelhuset, smörj alla nipplar och om den stått stilla länge bör du kolla vattenpumpens impeller. Om den går lite ryckigt, hackar kan det vara skit i förgasaren, då behöver den demonteras och göras ren och återmonteras samt grundinställning. Justerskruven för lågfartsblandning:skruva in lätt bottenläge sedan backa 1 1/2 varv, då ska motorn starta. Finjustera sedan så att motorn går jämnt på tomgång. OBS! Viktigt på OMC (Johnson/Evinrude) 20–35 hk 521cc 2cyl. Rullen till gasstaget för inte ligga emot kammen på tändningplattan då motor går på tomgång, då protesterar motorn genom att hacka och spotta... Nr 17 på bilden Skall vara någon mm frigång... Har du instruktionsbok till motorn? Om inte finns det det för nedladdning från internet. Misstänker att din båt är lackerad röd eftesom du har vit överdel och det var lite skav efter trailerklykan i stäven. Kolla för säkerhetsskull att det inte finns några misstänkta dåliga lagningar i botten med t.ex. plastic padding eller liknande. Lycka till med din båt. Mvh Pär Tack för all hjälp! Jag hade en kompis igår och tittade på motorn som är van vid att meka så vi tog och putsade förgasaren och tändstiften och nu går den gamla Johnssonen fint och jämt igen. Båten har nu varit i vatten i en vecka och allt verkar bra förutom att ena av de två fästningarna från motorn på insidan av akterspegeln har tryckts in en aning. Funderade på en lätt reparation nu och sedan kolla igenom ordentligare på hösten. Min enkla plan för nu är att lossa på motorn, lägga plastic padding och en skiva på och fästa tillbaks. Låter detta som en vettig lösning? Kollade att det finns plastic padding marine filler och plastic padding glasfiber spackel. Är någon dera bättre för detta ändamål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 30 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Enligt mig är all form av "Plastic Padding" ingen bra lösning, speciellt inte på båtar och oavsett om det över eller under vattenlinjen. Vet inte riktig vad det är du ska laga/fylla igen, är det hålet på bilden har där nog suttit en bult, bricka och mutter. Det kan ju ha suttit en annan motor på båten innan du köpte den som var fäst med bult, bricka och mutter eller har där suttit ett motorlås men definitivt till en annan motor. Finns det några fästöron på utsidan av dina klämbyglar? Ta gärna en bild. Tycker också att det ser ut som det saknas en aluminiumplåt på insidan som ger klämskruvarna bättre grepp. Hittade ingen bra bild när jag sökte. Kolla med båttillbehörsfirmor, googla på olika båtmärken och gå in på deras hemsidor och kolla runt. Brukar sitt en plåt på insidan ofta med en kant upptill så att klämskruvarnas brickor inte ska kunna hoppa över där samt en större aluminiumplåt på utsidan. Kör till närmsta båthandlare och hör med dom om de har att sälja plåtar för akterspegel. Ska du laga akterspegeln kan du fylla igen hålet med någon form av träplugg som passar exakt alt. spackel men sen måste man laga över hålet med glasfibermatta och polyester samt ett toppskikt med topcoat för att det skall bli bra. Har man hål i akterspegeln är detta inte så bra, inne i akterspegeln är det ofta en plywoodskiva som distansmaterial som suger åt sig vatten, ruttnar till slut och hela akterspegeln blir sunkig och i värsta fall ihålig. Finns säkert tips på hur man lagar hål i akterspegeln eller videor på Youtube. Googla på: Laga hål i akterspegel, fylla igen hål akterspegel o.s.v. Återkommer om jag hittar något bra. //Pär Redigerad 9 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Boanjohan 608 Postad 9 timmar sedan Dom redan nämnts, skippa plastic padding, funkar bra som spackel lm msn sedan ska plasta över med glasfiber etc. Och som tillfällig lödning är frågan vad det fyller för funktion och det blir bara bökigt om du ändå sedan ska reparera på riktigt. Hitta en metallskrot i din närhet och åk dit och se om du kan hitta en 50cm bit kraftig U-profil eller L-profil i auminium (typ 4 mm tjocklek) och sätt som mellanlägg på insidan. Den kommer fungera som en stor jättebricka och skydda så skruvarna inte äter sig in och även avlasta fint över mottorbrunnens längd (bättre än nu). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Edward- 0 Postad 9 timmar sedan Hej, tack igen för svar! Bilden jag skickade var inte den bästa, hålet i sig stör inte mej, på andra sidan finns det ett likadant där kabeln till hastighetsmätaren går ut. Hålet ligger högt i akterbrunnen och långt över vattenlinjen. Det är motorns vänstra fäste som har börjat sjunka in i glasfibern som jag tänkte att jag antagligen måste göra något åt. Idén var att använda plastic padding för att få en slät yta och sedan slå på plast/aluminiumplåt som sku fördela kraften bättre över akterspegeln. Edward Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 30 Postad 8 timmar sedan Ja men det kommer ändå in vatten i hål man inte använder. Skadorna efter klämskruvarnas brickor får du slipa ner så det blir jämnt och sedan laga med polyesterplast och glasfibermatta samt avsluta med topcoat. När detta är plastat och klat monterar man aluminiumplåtarna. Men du kanske kan göra något provisoriskt så länge om du vill ut och åka. Återkommer om jag hittar någon bra info om lagning av akterspegel. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hej,
Vet någon vad för båt detta kan vara? Gamla ägaren kunde bara säga att den är från 1970-talet och han trodde den var fabriksbyggd men detta var ingen säker info.

Redigerad av Edward-Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser