Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
saltvik

Biltema kemtoa vs Dometic 976

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en ny toa till min Granada 24. Funderar om det är värt en tusing mer för en Dometic eller om det duger med en billig ( dålig ?) från Biltema ? Det som lockar mig mest är att det går att köpa ett durkfäste till Dometicen så att den sitter fast under segling. Ska iofs plasta upp golvet en bit så det går väl att göra nån form av stopp oavsett vilken toa jag köper. Vad rekommenderar ni som har provat dessa modeller, skall jag satsa på den dyraste ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en dometic förra våren som gick sönder under sensommaren. Flänsen med skruvlocket för spoltanken gick rätt av i gängorna och halva flänsen satt kvar i locket. Jag fick bytt till en helt ny toa, men jag anser att plasten i konstruktionen är för hård och spröd. Finns ingen elasticitet i plasten som tar upp en överspänning av skruvlocket vilket måste dras åt ganska hårt för att man ska kunna behålla pumptrycket för att kunna spola. Hade jag köpt ny toa idag hade jag nog valt annat fabrikat. Biltematypen har jag i min andra båt och den funkar utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant upplysning. Hur är det med lukt om du jämför dessa toaletter och hur är det att tömma dem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Saltvik.

En annan har en en nästan biltema Porta. Den har aldrig krånglat. Pumpen drar upp vattnet, så inget tryck. Den har aldrig vält eller krånglat.

Det har luktat en gång i början när jag hade i sk sanitetsvätska som skall hjälpa till att bryta ner det hela. Men sedan slutade jag med det och då försvann lukten!

Enda nackdelen är det estetiska när man skall tömma den. Man för inte vara kräsmagad. Men som de säger egen skit....

Funderar på att som jag tror Forgus gjorde skruva fast en stos och en koppling och göra utsläpp genom  botten eftersom den ligger över vattenlinjen. (Nej, naturligtvis tömmer jag i så fall bara utanför gränslinjen eller har sugtömning som kopplas in på samma slang om jag inte tömmer som vanligt på någon marina eller hemma)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Ja, det enkla är oftast det bästa om du frågar mig. Tänkte att trycksatt spolning och tömningsrör med avluftningsventil var att föredra, men den gamla sanningen att det som inte finns kan inte gå sönder gäller säkert kemtoa också :-) Vilken saneringsvätska använde du ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Å  jisses......vilken saneringsvätska?

Troligtvis nått från Hjertmans. Har inte kvar flaskan.

Men det luktar inget utan vätska. Mer än det naturliga innan man spolar.smiley

Jag har  lite vaselin på gummipackningarna samt en liten skvätt vatten i botten på skålen efter spolningen som luktlås.

Skall bara kolla upp hur kopplingen ser ut om man vill kunna ta loss det hela och bära iväg för att tömma manuellt. Tror att den gode forgus hade en kran direkt på tanken. (om det nu var han, minns ej säkert)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att ersätta den gamla toaletten med en Porta Potti 465. Är skeptisk till att installera septiktank med alla attrialjer som tillkommer. Befintlig toa har avloppet direkt ut i sjön och mår själv inte så bra,  vilket innebär en stor investering för en skitsak.wink

post-10005839-1394237429,8694_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rivit ur min vattentoa med septitank, just pga av att det var så mycket delar att underhålla. Dessutom blev ett stort stuvutrymme under kojerna i förpiken ledigt när tanken, pumpen, slangar och ventiler försvann. Alla slangar var stenhårda och släppte ut en inte allt för angenäm doft. Brukar använda toan ganska ofta även i hemmahamn, så när tanken blev full var jag tvungen att sticka ut till havs 10-12 nm bara för att tömma den... När kemtoan behöver tömmas är det bara att knalla iväg till närmsta wc och tömma den där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många attiraljer är det ju inte på en bajstank och toa. Kastade ut min kemtoa, vägrar använda en sådan! Jag har toa-slangar-tank-genomföringar.

Tanken ligger ovan vattenlinjen och allt rinner ut med självfall=ingen pump.

Tanken är på nära 70 liter, allt pumpas in i den=inte en massa ventiler överallt.

Anslutningen toa till tank ligger i toppen på tanken=ingen häverteffekt bildas som kan sänka båten.

Jag ligger oftast i naturhamn, och eftersom jag inte har kemikalier i toan (RF+bra slangar=ingen lukt) kan jag med gott samvete tömma toan i havet på den större fjärd. Hur gör man när man fyllt sin lilla dunk (Biltema, 20 liter, tar c:a två dagar att fylla för två personer) till porta-pottin och det inte finns någon närmaste toalett i naturhamnarna? Tippar i havet med kemikalier och allt? Lutar sig över relingen med 20 kg bajsvatten i dunken?

Bara mina tankar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Peter_K har du någon kran mellan pumpen och slangen upp så du kan montera bort pumpen. Jag menar det borde bli en liten skvätt kvar hela tiden i slangen längst ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vattentoa hade fler saker än så och tanken var på 30 liter. När den var full återstod bara att segla ut och tömma den, naturhamn eller ej. Jag tänker använda biologiskt nedbrytbar saneringsvätska i kemtoan och ja, blir den full till havs tömmer jag den överbord. Precis som jag gjorde med det gamla systemet som också hade tillsatt saneringsvätska. Fast i en naturhamn har jag aldrig och inte heller tänker jag, tömma någon sorts toa. Och du Peter, 20 liter på två dagar... Vad äter du egentligen !? :-)

 

Mvh,

saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...