Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
kepp

MD1 vill ej starta

Rekommendera Poster

Kan ju tillägga att även jag testade med startgas, med exakt samma resultat som du får: Ett par sekunder gick maskin, sen var det dött igen. Min största satsade peng i ditt fall ligger på luft i systemet. Sen är det som alltid med satsningar... man har inte alltid rätt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, för det är lite knep och knåp att få tillbaka insprutningspumpen så att gaslänkaget inne i motorn hamnar i rätt läge. Då kan vi i alla fall utesluta den felkällan, då är det bara resten kvar!

Lycka till!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tanken har slått mig!!! Har problem att få upp båten utan fungerande motor för tillfället, och resulterar säkert i omplastningar då den ser lite högre ut :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten update nu då, Var nere i båten idag och skruva loss Termostathuset, Det såg ju ej bra ut..... Om det ser ut så där så kan man ju fråga sig hur det ser ut i avgasröret, ventiler, toppen på kolv osv osv.... Bestämde mig för att ta toppen och riktigt smidigt gick det, då fick jag även loss slangen från limpan på ett bättre vis. Vet att under moppetiden så var en igenbegad krök / avgasrör oftast det man hade problem med.  Har nu spolat rent, tvättat och skrapat och skall montera åter imorgon med ny Topppackning (som jag gör själv) av den gamla!

Vi får väll hoppas på att detta löser problemen!! Skall däremot testa utan att koppla på slangen på limpan... För den är säkerligen lika igenbegad!

Lite bilder från idag

http://www.mobilblogg.nu/keppsen

post-10024250-1394237417,4229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du gör en ny packning av den gamla. Hur går det till? Du får tänka på att göra den så den håller mot trycket. Det är väldigt lätt att den spricker om det är:

ojämna, bäst är att plana cylinderhuvudet

smutsiga ytor, kemiskt rent från olja och gegga ska det vara

packning som inte har metallskoning, helst originalpackning den har ofta beläggning som limmar ytorna.

Tänk på att dra muttrarna med rätt moment. Helst nya muttrar (här har jag fuskat). Det är inte säkert att de gamla håller en gång till och de kan gå trögt så man får fel åtdragning. Rätt moment blir för låg sammanhållande kraft. Man får lägga på lite extra moment och då kan muttrarnas gängor smälla av. Hänt mig med en mutter.

Kolla också ventilerna förstås, de behöver säker slipas in eller bytas. Inte så dyrt att få det fixat inkl. planing av en motorverkstad. 

Hoppas nån motormek kan rätta mig då jag är rätt kass på motorer.

Hälsningar/Lille hobbymeken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå! Göra packning själv? J.....t noga med tjockleken, påverkar kompresionen, som man för övrigt ställer in med chimsen under cylindern, ja dom som folk brukar tro är en packning.

Lite svårt att se på din bild topp och cylinder var inte rengörda på packningsytorna, men packningsytan mellan vattenkanal och cylinderlopp såg väldigt smal ut, brukar vara så efter mer än 40 års rost, går att fräsa/svarva till om man vet hur det påverkar kompretionen och kan ställa in den igen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på din bild av limpan det ser ut som porten där avgaserna ska ut, den lillafyrkantiga, är helt tät, stämmer det? Avgaserna verkar ju ha ersatt vattnet i vattenmantlen i limpan och även kan man se det i toppen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den gamla som mall, ej första gången man gör en en mall av den gamla och en ny med mallen. Har knäckt pinnbultar med momentnyckel också så det är ingen garanti. Även om sådan kommer att användas imorgon. Där var en öppning på 5 mm i den fyrkantiga öppningen i limpan, nu är den BETYDLIGT Större, likaså alla andra hål i toppen, Var lite rädd att det skulle ha blivit som cement, att det riktigt bitit i men så var ej fallet. Hela invändiga sidan av toppen är nu rensad, Limpan totalrensad (kröken), samt termostat, Kunde den öppna alls?

Ventilerna ser fina ut och ytorna kring där också, Skall skruva tillbaka allt imorgon, lufta om....Och ge det ett försök utan att koppla på slangen på limpan (då den ser illa ut invändigt med) Funkar det ej då så vet jag i allafall att toppen och dess kanaler ut och in är fria från Sot.

Återstår skulle väll vara att kolla ringarna, ventilerna, provtrycka spridaren eller så är vi tillbaka till ruta noll.... den drar luft någonstans ifrån (Var det nu skulle vara!??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm Tätt i avgassystemet, tror det varit på tapeten tidigare utan att bli kollat. Gärna en bild på den nya packningen när den är klar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par säsonger sedan fick jag vatteninslag i cylindern på en Yanmar YSE12. Orsaken i mitt fall var en sönderrostad avgaskrök men det kan säkert ha andra orsaker också, exempelvis något med is i systemet, jag vet inte.

Hur som helst, det som händer vid vatteninslag är att det blir tvärstopp i cylindern om man kör med startmotorn, som jag gjorde. Motorn klarade sig ca 30-50 timmar uppskattningsvis, sedan skar ett lager, troligen ett vevlager.

Om man tar fart med startmotorn och cylindern är vattenfylld blir det en kraftig påfrestning på vevaxeln som då kan bli sned. Detta resulterar i lägre kompression och i mitt fall blev motorn märkbart svårare att starta.

Man skulle nog kunna se om det är detta som hänt nu när du öppnat cylindern. Är vevaxeln sned borde kolven vända en aning längre ner i cylindern. Jag vet dock inte om detta handlar om hundradels milimeter eller om det är synligt. Bara en tanke.

Jag köpte en likadan begagnad motor för 4000kr och satte i, det tog två dagar sedan var det löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Status är som följer:

Toppen gick bra att montera, lmpan på toppen knäcktes en bult varav den ena gick att få ut. Borrade upp den andra och ersatte med en ny bult och allt frid och fröjd... Första 2 försöken ger ej mycket men 3:e så går hon igång om än knappt...... Och så fortsätter det tills jag justerar ventilspelen och rent av leker med dem är långt över 0.30 / 0.35 då den verkligen vill och är igång, Avgasslangen från limpan till aktern är igentäppt och kör endast från limpan... Tänder gör motorn på högre ventilspel än normalt och oberoende av ventlspel så ryker det svart (nu menar jag MYCKET) mycket svart... Efter ett tag bollandes fram och tillbaka med ventilspel enligt instruktionsbok och jsuterande med halva varv så kan jag dra slutsats att:

Ju mer jag ökar ventilspel på inlopp ju mer villig är den till att gå igång (detta går ju dock till ett maximum då glappet mellan ventillyftare och viparm blir för stort.... ) Har även kört x antal gr med de värden som står med ungefär samma resultat dock ej lika villig till att vilja komma igång... Stängerna är ej snea som ett tips var...

Har nu i allafall bestämt mig att båten skall upp och får tyvärr ske med kranbil... sen får tiden bestämma härefter vad som sker, Ringde en kille från göteborg som säljer renoverade toppar och motorer och han tar 8000:-

Idag efter alla försök så blev motorn varmare och varmare, öppnade då vattenkranen och till min förvåning når nget vatten fram till pumpen (impellern).  Brukar alltid vara noga med att kolla vatten från avgasröret vi körning men sist kan jag ej reflektera över att jag gjorde det. Vad är då risken för skador?

TACK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej där!

Är det vinter där du ligger med båten?

Du har fått tipset om att det är fruset vatten i avgasslangen förut. Är det tätt i slangen så här års är is den troligaste orsaken. 

Är det is i avgasslangen så är det antagligen också fruset  i sugledningen till kylvattenpumpen också. Lossa sugslangen och blås! Kolla vad som hänt med impellern!

Motorn gick ju i höstas. Vänta på töväder! 

När jag stoppar min motor så här års varvar jag upp innan stopp och tömmer på så vis avgasslangen på det mesta sjövattnet..Därefter blåser jag i sugslangen tills det bubblar ur sjövattenintaget.Stäng samtidigt som det bubblar, så fryser inte den slangen.

Annars verkar du duktig på att skruva..

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Kepp!

Hur går det med motorn? Har du mekat i helgen?

En liten detalj bara, dekompressionsspaken, den skall stå i lodrät läge, rätt upp, för att öppna ventilerna helt. Vrider man mera så stänger den igen. I stängt läge skall den vara i horisontellt läge mot sidan där luften kommer in, babord.

Kan berätta att jag varit ute alldeles nyss och upp i båten. Vevade igång motorn.smiley

Först 3 ggr med väldigt högt varv, runt på tommen sådär en 5-6 varv. Stängde dekomp-ventilen och drog ett varv till. Vila, hämta flåset och på´n igen.

Den 4:e gången spottade den till och jag kunde sluta veva. Efter 3-4 varv så gick den regelbundet och snällt. Ett gott omen. Vi har nu ca -5 ute där hon står i skuggan.

Hoppas du får igång din snart.

När kommer våren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej, har inte blivit mycket klokare än att det mot all förmodan är bränsleproblem, antingen får den för mycket eller för lite! Har fått igång så att den tänder till men ryker svart nått fruktansvärt. När den ej tänder till och dekompressionshantaget är slaget till horisontelt läge så ryker det vitt vilket vad jag har förstått kan bero på oförbränd diesel...

 Hade upp båten med kranbil i fredags och sa upp båtplatsen tillsvidare, Skulle det bli ett motorbyte  så är det lättare när den står på kärra. Är lite kluven då  jag hittat en kille i göteborg (30 mil) härifrån som säljer renoverade VP MD grejor / motorer, 2300:- för ett topplock med ny slipade ventiler men det är ju en ren chansning, Närmaste ställe och provtrycka spridare ligger 10 mil härifrån och de tar 800 spänn bara för att få ett perspektiv.

Har även kommit under full med att den ej har kyllt då inget vatten har nått fram till vattenpumpen, och då har den gått riktigt riktigt varmt sists den fungerade utan kylning och vill ej tänka på skador den KAN ha medfört!

Ny motor med inbyte 8000 :-

Utan inbyte 9000:-

Känns lite frestande på det senaste för att eventuelt försöka när tid finnes arbeta på den och få bukt på vad det kan vara eller få ut lite mer än 1000 spänn på den...

När våren kommer kan man undra, ej många dagar sen det var nära 10+ med klarblå himmel och svag bris.... Längtar gör man i varje fall, Då med en fungerande motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla silen på vattenintaget under båten. Är det igensatt kommer du förstöra den nya motorn också.

Jag skulle tagit inbytet varje dag i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tilläga att en mindre felsökning är gjord på kylsystemet och det är en igentäppt slang! (Har ej läst på om hur impeller funkar) så kan vara den också! Vatten sprutar in ordentligt när jag öppnar bottenkran :) Det minsta problemet än sålänge :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hur går det med motorn Kepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit för kallt på sista tiden med riktigt blåsigt väder så man har ej varit sugen på att arbeta på det, men ny motor inhandlad och den som ej fungerar kan jag klydda med på pall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Kepp!

Så det blir en ny motor? Tråkigt det inte gick att fixa den.

Vad blir det får något?

Hoppas det inte blir för dyrt. Antar du gör jobbet själv att byta.

Förstår inte vad klydda med på pall betyder. menar du att den får stå på en lastpall och där skall du meka med den?

Hör av dig igen.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Synd att motorn inte gick att laga! Vill bara säga tack till er på denna tråden för era tips. Har fått igång min md1b idag efter lite handpåläggning och era tips är värdefulla! Har till och med skrivit ut tråden och har i båten nu:)

Fantastiskt för oss unga att ha ett foum där man får ta del av er gamla rävars erfarenheter!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...