sethakan 0 Postad 8 Januari , 2013 Jag fick ett tips idag på att sätta en zinkanod på skrovets utsida och en genomförning för att koppla ihop denna med motorn. Detta för att få mer zink i motorn. Jag tycker det låter skumt, kan det fungera? Jag har en plastbåt med två motorer, axlar och roder där det sitter zink idag. Det sitter väldigt lite zink i motorerna och den försvinner ganska fort. Zinket på axlarna ramlar som regel av på ett par månader. Alltid landström med isotrafo. Säsong mars-Nov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Januari , 2013 Detta med skydd mot korrosion är ju inte helt lätt att begripa sig på, för att uttrycka sig milt. Men den föreslagna metoden uppfyller väl i.a.f. ett grundkrav, nämligen att offeranod och skyddsobjekt (motorns inre) befinner sig i en gemensam elektrolyt (västkust-havsvattnet) och är elektriskt/metalliskt hopkopplade. Men sen finns väl det där med skyddseffektens räckvidd, anodens mantelyta relativt volym, för att nämna ett par av alla knepigheter. Är dock skeptisk, ifall motorns inre kan rostskyddas effektivt med offeranoder så skulle väl inte detta med värmeväxlade glykolsystem vara så populärt kan jag tycka? Skulle testat en mejlförfrågan till forummedlemmen Seawolf, d.v.s. Magnus Sterky som bl.a. skriver läroböcker om båtel. Kanske kan han skriva nåt i tråden om hur man bör tänka kring detta specifika fall i stora drag, skulle vara mycket intressant.[Hittade f.ö. nyligen en sajt med en myckenhet av relevant info ur båtperspektiv samlat, men även den innehåller sina tveksamheter kan jag tycka som bara glad amatör? ;-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 10 Januari , 2013 Så det finns zinkanoder i motorn? Utöka! Tror annars att zinken på utsidan inte får nån effekt alls i motorns kanaler. Har de nån möjlighet alls att komma förbi impellern? Den är av gummi och släpper inte förbi många joner kan jag tänka. Mer anoder i kylkanalerna borde ju få effekt. Kan du istället skruva in ett tjockt zinkrör vid varje kylslang, typ? Det kan vara ett bättre alternativ än att s.a.s kasta dem i sjön vilket jag tror förslaget är. Ett annat ställe att sätta anoder borde vara gjuthålen (köldpluggarna). Borde vara en grej för tillbehörsmarknaden. Expanderbar gummiplugg med bamsezinkanod och yttre elektrisk förbindning mot motorgods. Lättsålda grejer kan jag tycka. Tyvärr struntar nog de flesta i detta men du är klok som funderar i de här banorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 376 Postad 10 Januari , 2013 Angående frostpluggar i zink så är det just så i original på den fantastiska lilla Vire-motorn. Fungerar utmärkt om man kommer ihåg att stänga inkommande vatten när man lämnar båten och håller lite koll då de ju förbrukas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
45perarne 0 Postad 10 Januari , 2013 Anledningen att anoderna försvinner fort tror jag beror på att lite +ström läcker ut någontans till godset och då blir det en vandring till minus/jord och det är ju hela havet det.Landström är tyvärr upphov till mycket korrision.Det kan vara någon av dina båtgrannar som läcker ström för ni är ju förbundna elektriskt genom att ni satt i landströmskontakten.Sedan är ni ju också förbundna i vattnet.Om du inte kan minska strömläckaget så är de anoder som man får ta till. Jag kan be dej titta på hemsidan www.pa-produkt.se Där finns ett rör med anod som kan sättas in på en slang i sjövattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 10 Januari , 2013 Se där, aldrig får man vara ensam om idéerna. Men det är väl en naturlig plats att sätta dem i frostpluggshålet. Jag glömde tömma sjövattnet en höst så det frös i impellerpumpen. Den var så tät att vattnet inte runnit ur. Kan vara så att anoden funkar även om man inte kommit ihåg att stänga kranen när man lämnar båten sommarhalvåret. Dvs att sjövattnet finns kvar. Impellern har nog en förmåga att bli ganska tät när den gått ett tag i ett lagom inslitet impellerhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser