Figo 31 Postad 29 December , 2012 hej! planerar för vårens utbyggnad av elsystemet. Har idag en 12V förbrukarbank som laddas av en solpanel via en mppt regulator vilket fungerar toppen. Har nu planer på att montera ett landströmspaket typ Defa eller Ctek. Då jag av och till inte har tillgång till landström skulle jag också vilja ha en inverter för att köra en del 230 förbrukare och det är här jag blir villrådig. De inverter jag tittat på kopplas ju direkt på förbrukarna och sedan har de egna 230 uttag. Det jag skulle vilja är att ha en inverter tilsammans med landströmsinstallationen så jag nyttjar samma 230 uttag och central/ jordfelsbrytare. nån som har några tips?? mvh L-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 29 December , 2012 www.odelco,se. de har Victronic. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 December , 2012 Det är en överskådlighet du får om du ritar upp vad du vill ha... Men ett sätt är ju en switch, som den här? Då väljer du 230V källan? http://bluesea.com/files/images/products/8367.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 December , 2012 Hej! Var inne på samma linje. En switch för 230 V av liknande modell får det bli troligtvis. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 December , 2012 Ännu enklare är att skippa omkopplaren och istället ansluta uttagen i ruffen med en stickpropp (uttagen i båten blir då som en fast monterad skarvsladd), som antingen kan stickas in i uttaget på invertern eller landströmscentralen. Minimal risk för att koppla fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 December , 2012 Om du bara planerar mindre förbrukare typ TV, radio, mobil-laddning så kan du dra de uttagen bara till invertern. Sedan låter du laddaren fylla på batterierna med landström. Blir en liten omväg för strömmen men du slipper extra kablar/switchar som kan stå i fel läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 December , 2012 Hej! Nackdelen blir ju då att om man använder invertern så kan jag inte nyttja centralens säkringar och jordfelsbrytare. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 30 December , 2012 Victron, Mastervolt mfl har kompletta lösningar med centrla, inverter, laddare. Enklast och bäst men kostar lite. Annars kan man köpa en central med dubbla ingångar och omkopplare. Defa mfl har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser