Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
pseudonym

enkelt peke till segelbåt

Rekommendera Poster

Håller som bäst på med ett litet projekt. Kostnad under en tusing totalt att jämföras med Båtsystems för tre.

Tillverkat av två mantågsstöttor på 60 cm och en stävbygel och två fästen, ska kompletteras med en stävstötta. Ska fästa en gennaker på detta.

post-10016814-1394237338,8839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inväntar med spänning en bild på resultatet, kul med trådar av det här slaget, flera sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog förstärka vid mittenhålen. Det är en svag punkt på mantågsstöttorna. Antingen en bit rör utanpå eller en bit rundstång inuti. Sen blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är skilland i hållfasthet om hålen mitt på manntågstöttorna är horisontella eller vertikala, eller i någon annan vridning. Jag kan inte på rak arm komma på vad som är lämpligast, men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

Säkrast är som sagt att förstärka stöttorna, kanske har du någon verkstad som svetsar rostfritt i närheten som kan hjälpa dig.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstärkningen blir av ett plattjärn som svetsas dit som man även fäster diagonalstaget i. Även en smal planka av något slag ska fästas mot plattjärnet är det tänkt. Som material till planka är jag inne på skärbrädeplast för dess hållbarhet och även att man kan fästa halkskyddstejp på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intresant att följa ditt nya gennakerpekeprojekt. Det förra var helt suveränt även om du då inte skrev under pseudonym wink

När det gäller hållfastheten pga hålet så är det störst som du har mantågstöttorna som du visade på bilden. Dvs hålet vertikalt.

Du måste väl ha någon form av vatterstag eftersom peket blir ganska kort!?

Skall du ha det fast monterat eller enkelt att ta bort?

Har ju en liten fast monterad stege som går att svänga fram och upp 90 grader som genakerpeke.

Bilden är från den tiden då jag fortfarande hade min förhatliga CU-rulle som idag har degraderats till gennakerrulle. indecision

post-945-1394237339,4947_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde skärbräda av plast som has-plåt för ankarkättingen. Såg nu vid upptagningen att den spruckit helt utan större påkänning. Trodde den var seg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett vaterstag ska dit. Båten är ju min lillbåt, Albin 57an som är trailerbar, infästningen beror lite på att den ska upp och ner på trailern ganska ofta så tillpassningen blir lite tajt mellan stävöglan till trailerbandet och funktion. Peket blir permanentmonterat att jämföras med Dominantens utskjutbara.

På Albinen har jag förstaget längst fram och ingen näsa att kliva på och behöver den säkerhet som ett peke ger att kliva iland med. Gillar dock inte de fabricerade då de är för klumpiga för denna lilla båten. Denna lösningen med avsmalnande rör som sitter ganska tätt ihop blir både estetiskt snyggt och praktiskt tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hända att UV-strålningen härdar plasten kanske? Seasea har ju en skiva polypropylenplast som dock är extremt dyr (1100:- ) men man kan ju använda den till annat med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skärbrädeplast är polyeten, ett utmärkt material till mycket. Men det måste vara en UV beständig variant vilket skärbrädor inte är. Polyeten är i princip omöjligt  att limma eller måla. Åk till någon välsorterad brädgård och köp en bit av ett bättre trallvirke istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ville bara tala om att det uppstår bar tryck längs med  stöttorna. Så böjningen blir ganksa liten. Om du skruvar en platta över där hålen är blir den ännu starkare. men du måste ha waterstag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett begagnat peke till min storfidra. Vatterstaget var ett rundjärn i syrafast. Behöll det för att det i viss mån skulle gå att beträda närman riggade och riggade av, samt att peket skulle va självbärande när båten stod avriggad. Kompleterade med en vajer för säkerhets skull, fast det sista hade nog inte behövts.

Du behöve ju nån form av stöd neråt om det ör ett gennekerpeke och du skll ha det kite som landgångspeke

post-945-1394237346,7768_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare blir det ett waterstag i form av ett 20 mm rör som fästs mot ett plattjärn som i sin tur förstärker precis där mitthålen är på stöttorna. Blir nog bra det här. Har hittat ett lämpligt objekt i form av en skärbräda i 13 mm polyetenplast där den ena sidan är räfflad och den andra är slät, finns på Ikea för 99:- i svart. Konfigurationen med mått blir snarlikt ett från Båtsystem med den skillnaden att detta blir mycket smalare och billigare. Lägger upp bilder här när det är klart och monterat på båten.

Tack för tips och visat intresse. :-)

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har teleskopstag som du kan få då alla kunder inte har användning av dem

Dock e ja i Thailand och dyker för tillfället :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Wasa 55 behöver ju ej ett peke för extra längd, men jag konstruerade ett för att skydda grannbåten.. :-) . Ett bra fäste för gennakern också.

Slingan i 25mm syrafast är skruvad fats till relingslistan och näskonet (eller vad den nu heter..)

post-15189-1394237348,437_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall blev det brått att skaffa peke för att underlätta på och avstigning, dvs använder den bara som fotsteg. Köpte då Båtsystems mindre variant. Tyckte då att den överkommlig i pris, på kampanj, men att de lite större varianterna däremot var rätt dyra.

Upplever att den är stadig och av god kvalite.

Nackdelar med peke kan dock vara att ligga nära kaj som riskerar att haka i och bryta sönder, men mestadels bara fördelar vid till-läggning och landstigning.

post-10019272-1394237349,1203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ha ett teleskopiskt peke till kattan på 1,5 meter. Ska följa denna tråden med intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du be trådskaparen länka till den tråden då han beskrev bygget av ett teleskopiskt peke på sin stora båt. 

Ett verkigen imponerande bygge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde ett utskjutbart till min andra båt jag har, en Dominant 78. Peket är av 60 mm aluminiumrör och är 2,5 meter långt. Ett glasfiberrör är tillverkat utanpå aluröret med hjälp av gladpack, den plast som man använder i köket. Gladpacken lindades runt röret sedan plastade jag rakt på detta för att få så lite mellanrum som möjligt. Därefter måttades aluröret så att det vid utskjutet läge centrerades i båtens längdlinje när det var maximalt utskjutet ( 100 cm ). Därefter sattes sågen i skrovet för att sedan kunna plasta fast detta. I förpiken hängdes (bultades) det fast två fästen som ser ut som ett ohmtecken, en platta med en rostfri ring i innerdimensionen 65 mm.

Peket manövreras från sittbrunnen med en kontrollina som är fäst i bakkanten på pekeröret under däck, linan går sedan fram till ett genomgående däcksblock och sedan akterut till sittbrunnen. Peket dras in med hjälp av tacklinen, den lina man fäster i halshornet på gennakern.

Ett waterstag i form av vajer är använt här, men funkar nog lika bra med dyneemalina för den som vill spara på vikten.

post-10016814-1394237349,7928_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte kvar några bilder från ditt bygge på Dominanten som du kan visa här igen. Det var så elegant och jag blev verkligen imponerad av ditt jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tyvärr en hårddiskkrash som raderades totalt, försvann ett tusental bilder på allt möjligt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uch ja.

Fick en krash på  hårddisken på min lapptop när jag låg i Björlanda Kile Juni 2005, på väg hem från Stockholm. Det var på den jag hade mitt elektroniska sjökort. Fick segla hem till Kungshamn  efter pappersjökort - och det gick. wink

Hade som tur var, ab någon anledning,  bränt ner mina bilder från den seglatsen på en DVD närjag låg i Höllviken. Ett kort av värde för mig gick förlorat. En bogserbåt som släpade en U-båt vid Ven. Konstigt nog så grämer jag mig fortfarande vid vissa tillfällen för just den bilden.

Verkligen tråkigt för dig. 

Har letat efter den tråden där du beskrev ditt bygge, men hittar den inte. Det fanns väl en massa bilder där, har jag för mig. 

post-945-1394237349,9136_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hoppas jag att du alltid har dina bilder kopierade på en extern disk?jag gör så numera efter att ha råkat ut för samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...