Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
azzo

lacka om båten

Rekommendera Poster


Hej det är  så att jag har en gammal Yammaha motor 25hk från ca 80-talet. Men så i dag så gick snöret av. Inga problem tänkte jag. Byte snöre men fick då se att fhädern var av. Så jag undrar om det är svårt att få tag i denna fjäder? Är det olika fjädrar till olika motorer. Tack och hej så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nära nu , bara 6 mån till sjösättning, håll ut.

Nu till min fråga , är det någon som har erfarenhet av att lacka om en båt.

jag har en Windy 24dc och är lite sugen på att lacka om skrovet, sprutmåla alltså.

Finns det någon som har gjort det på sin båt eller någon som vet var man kan vända sig om detta .

tacksam för svar Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på färgen Double coat och De-ijssel så kommer du se att du inte behöver sprutlacka. Det går finfint att få ett sprutlackat resultat med roller!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för det man kanske kan provmåla lite på en plastdetalj och se kanske.

ska kolla lite på det där.

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack jag ska kolla in länken, har du själv erfarenhet av detta eller.

 

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet med De Ijssel. Kan jag starkt rekommendera.

De Ijssel kommer från samma tillverkare som Sikkens och International (Akzo Nobel)

Ända skillnad är priset.

Den här båten ska lackas nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått är det inte bara priset som är skillnaden utan även slutresultatet. Kan du bekräfta det alubatar?

Har du möjlighet att ta lite bilder under arbetets gång när den båten lackas? Det skulle vara intressant att se hur det går för någon som inte har koppling till företaget som säljer färgen!

Mvh

Fred

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra artikel, tack!

Tror ni här på forumet att det går att använda reportagets snabbmetod för underlagsarbete men att byta ut Biltemas topcoat mot t ex De Ijssel-coating? Kollar man på De Ijssels sida så rekommenderar de - så klart - ett så komplett och tidsödande underlagsarbete som man bör göra. Frågan är dock om det är antingen budget av allt rakt igenom som gäller, eller om man kan kombinera metoderna för att nå ett OK men inte lika perfekt resultat.

Biltema verkar ha plockat ur topcoat ur sortimentet sen artikeln skrev men jag antar att det är gelcoat + paraffin som gäller för att få till samma sak. Det fanns långa trådar om vad som är vad och när det ska användas här på MG..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas topcoat heter numer 2-komponents polyuretan. Det är samma produkt. Jag har använt den till durkar i stuvar bla, mycket hållbar men rinner lätt. Jag har sett båtar målade med De Ijssel och resultatet var mycket bra även om jag kanske skulle anlita någon som sprutlackerade. Prisskillnaden mellan sprutlackerat och De Ijssel är väldigt liten, om man hittar rätt lackerare. En bekant målade sin båt själv, roller + pensel. Inte helt perfekt, men klart acceptabelt på en lite äldre båt. Nu har jag kollat med honom och det var Biltemas topcoat. Intressant, nu ska jag kolla om jag sjösätter lite sent så kan jag låna ett skjul för att få väderskydd vid målningen. Vad enkelt det är att på hösten planera en massa jobb till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst  är det , det kliar i fingraranmen det gäller och inte ha för mkt och stora planer. då kommer den aldrig i sjön . man kanske tröttnar och det vill man inte. det lutar lite åt sprutlacka faktist. blir nog bäst också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testad med rulle.båten jag håller på med ska sprutlackeras i svart och vit  sen Pearl på det hela och klarlack.

Grundfärgen och HB coatingen funkar perfekt. HB coatingen fyller jättebra och har aldrig sett nån bättre. Har lackat många bilar förrut med den gamla bas och 2 K billackar.

Men den här coatingen är absolut bäst. Testade och rulla på en del som jag hade slipat med 80 papper och den blev helt slät efter första slaget, man brukar alltid se efteråt att man har slipat grov men man sag inget.

Ska säkert testa nångång och rulla lacken också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag tror inte det. jag har mailat och frågat.men dom orkar inte ens besvara min förfrågan om prider eller tider och vad som gäller. sådana firmor ger jag inte ett öre för

.men tack ialla fall för ditt engagemang och tack för din hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag tror inte det. jag har mailat och frågat.men dom orkar inte ens besvara min förfrågan om prider eller tider och vad som gäller. sådana firmor ger jag inte ett öre för

.men tack ialla fall för ditt engagemang och tack för din hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du syftar till länkningen till yachtcare så är det nog så att Tony slutade lacka båtar för ett par år sedan. Hade av och till mailkontakt med honom runt 2004-2006 (har jag för mig det var) och då berättade han efter ett tag att han skulle sluta lacka båtar p.g.a någon strulighet med någon kund om jag minns rätt..

Kul att han har kvar informationen på nätet - bilderna är informativa och dom gjorde nog riktigt bra jobb av bilderna att döma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var in och kollade länken om lackning säger bara helt otroligt vilken skillnad efter lack, och objekt man trodde skulle på skrot näst intill. Kul att se skickliga yrkesmän, verkar som en båt med fina linjer kan få evigt liv allt verkar gå att laga och fixa. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med grundfärg och coatingen, funkar det även under vattenlinjen? Ska man följa boken borde man lägga fem lager epoxy men jag är fortfarande inne på en mellanvariant av budgetlösningen i början på tråden med något bättre än Biltema-topcoat. I artikeln använde de ju topcoat på hela skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vattenlinjen ska det var 5/6 lagar md HB coating för att får det vattentät. Tror inte man behöver ha nån topcoat på det.

Ring honom istället han är väldig hjälpsam.

Tror inte biltema är billigare men har ingen koll på deras priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktioner för bottenbehandling: ta bort all gammal bottenfärg noggrant, rengör med Double Coat Avfettning, slipa ytan med P120, rengör igen med Double Coat Avfettning, applicera 4-5 lager IJmopox HB Coating med intervall på 8-24 timmar. Om botten har blästrats bör ytan eventuellt förbehandlas med Variopox Injektion och spacklas med Variopox Filler innan botten behandlas med IJmopox HB Coating. Bottenfärg bör appliceras 8 timmar efter sista lagret HB applicerats. Om du har tillgång till båttvätt eller har båten på trailer kan du hoppa över bottenfärgen.

Applicering: IJmopox-rulle (se produkter/renoverings- & lackeringstillbehör) eller med spruta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte illa! Av videon och lite googling att döms så verkar det här gälla skrovet ovan vattenlinjen, inte under?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Folie är inte billig.http://www.foliencenter24.com/hexis-hx30cabpeb-carbon-pearl-rollenbreite-137cm-meterware.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...