lary 3 Postad 19 Oktober , 2012 På Blocket annonserar ett företag om rullfocksystem. Företaget heter CU-produkter och finns söder om Gbg. Dom säljer en rulle som nog skulle passa min lilla båt bra för 2750:-. Man ska enligt uppgift inte heller behöva sy om vanliga focken. Om sen det hela går att använda till en genua vet jag inte än men priset är väl OK? Nån som har synpunkter. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 20 Oktober , 2012 Jag har två stycken CU-rullar, en på min större båt och en nyinköpt CU-mini till min Albin 57:a. Fungerar för det de är avsedda för, att förvara segel, dock ej för att segla med delvis inrullat/revat segel då segelformen blir kass. Men med liten båt och små segel då man byter segel lättare än på en större båt är CU-rullen förträfflig för priset man betalar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 21 Oktober , 2012 Tack för svar. Om jag förstår dig rätt betyder det att min tanke om en genua på rulle som enda försegel men olika mycket utrullad beroende på vindstyrka/sjögång osv. inte håller dvs det går inte att reva och samtidigt segla bra. Fast jag tänker om revning att om det blåser kuling så vill jag bara hem eller i alla fall i lä nånstans och då kanske förseglets egenskaper inte spelar så stor roll. Men det stämmer väl att CU-grejerna är relativt billiga i jämförelse o tillräckligt bra o därmed prisvärda? //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2012 Har haft en CU-rulle. Jag är inte lika possitiv som pseudonym. Det går inte att reva med den. Man kapar förstaget och sätter in två lager som skall ta upp belastningen av det uppspända förstaget. Kraften för att spänna upp ett förstag är betydande. Det nedre lagret på Min CU-rulle rostade ihop så det inte gick att rulla ut eller in genuan. Jag kasserade skiten och köpte en Plastinorulle på Hjertmans Julrea. Nu framgår det inte vilken båt du har. Den minsta Plastimorullen kostar på julrean inte så mycket mer än CU-rullen. Såg i en annan tråd att du skulle köpa nya segel. Då kan du ju beställa den med rätt likdiameter som passar. Det är olika för olika rullar. För min del blir det aldrig mer nån CU-rulle. För en litren dagseglare kanske ok och för pseudonym ssom kappseglar och kanske vill byta försegel kan det ju va ok. Han vet ju vad han sysslar med. Jag lyckades faktist lösa upp rosten i lagret på min CU-rulle, smorde upp den med ett bra fett och byggde om den till hissbar Gennaker-rulle. Har inte provat att segla med den, men det fungerar vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 21 Oktober , 2012 Som jag skrev i det första inlägget och som Toaen oxå höll med om går det inte att segla revat med CU-rullen därför att seglets buk inte hamnar där den ska, det blir för mycket fladder i seglet vilket tar död på det i förtid. Men med liten båt eller som i mitt fall där jag på den större Dominant 78:an seglar med självskotande fock ej revar förseglet. Eller på den mindre Albin 57:an har den trailerbar och vill undvika en aluminiumprofil som ska hanteras ofta vid på och avmastning med risk för att profilen knäcks. Att kullagren rostar bevisar på dåligt underhåll och att smuts gärna fastnar i en öppen konstruktion. Med det i åtanke håller den i många år utan bekymmer. Dessutom är kullagersvirveln en standard från Ronstan och finns hos Hjertmans för 233:- artnr; 3301-8 med brottsbelastning 2275 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Oktober , 2012 Har bara positiva erfarenheter av CU-rullen förutom några ggr då linan ramlade av rullen vilket fixades med T-Röd och några buntband. Jag kapade inte förstaget utan monterade ny förstagsinfästning 25 cm högre på masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 21 Oktober , 2012 Claes har efter ditt påpekande ändrat linföraren med två slitsar för att kunna montera på ett linskydd för att förhindra att linan vandrar över och trasslar sig runt svirveln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2012 Nej, Min CU-rulle hade nog aldrig fått nåt underhåll. Hade precis köpt båten. Båten har med all sannolikhet tidigare gått på de tyska kanalerna. En norrman boende i Munkedal köpte båten och seglade hem den och fick en stroke under hemseglingen. Sen låg den på land i ett par år. Vantskruven på akterstaget hade skurit så jag kunde inte spänna upp riggen när jag mastade. Dock fick jag på ett antal gänger, så masten stod säkrad. Seglade lite när jag gick hem. Då gick det att rulla in och ut genuan. Skaffade ny vantskruv spände upp riggen. Kollade dock inte att det gick att rulla ut och in segkel Skulle segla 24-timmarssegling. Startplatsen ligger ca en halv distansminut från min båtplats. Gick ut för motor och när vi skulle rulla ut genuan gick det inte. Två man. En som drog i skotet med vinchen och jag som försökte vrida trumman för hand. Fick ut seglet cm för cm. När vi skulle rulla in det var det lika dant. Visst - både Lasse_L och preudonym vet vad de sysslar med och är bägge kluriga inovatörer. Och på en liten båt kan det va ok. Men att sätta in två lager i ett förstag som är inspännt med krafter runt ett ton är inget som jag vill göra. Jag har haft ett flertal rullar. Hood, Furlex och Plastimo. Furlexen har en anvisning för smörjning, men Plsstimorullen annges som underhållsfri. Jag har spolat av dem med sötvatten vid nått enstaka tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JWlund 0 Postad 21 Oktober , 2012 På min Arabseque 32 satt en CU rulle vid köpet i våras. Vi har haft tre stora problem under säsongen vilket gör att den definitivt inte kommer finns monterad nästa år. 1) Eftersom fallet vänder vid en trissa på förstaget för att sedan spännas fast i rullen är det omöjligt att sträcka förliket tillfredställande. 2) Fruktansvärt tungt att rulla in, vilket gör att manövern att rulla in blir enormt ansträngande. 3) Svårt att få spänn på seglet som rullas in så vid vind (räcker med fartvinden av motorgång) blåser toppen ur på seglet, vilket fått till följd att 3 av fyra försegel har gått åt helvete under säsongen. Nu var dom iofs utslitna och i aningen sämre skick an vi hoppats och trott när vi köpte båten. 4) Eftersom vi efter första veckans segling knappt hade något segel kvar så började vi hissa och ta ner seglet på vanligt sätt vilket gjorde att vi kunde ta hjälp av vinsh på masten. Den nya vinkeln fick dock förstaget att brista vid den förkortning som gjorts. Kan avslöja att det kommer sitta en mer traditionell rulle samt nytt försegel nästa år på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Oktober , 2012 Jag har en CU-rulle på min Maxi77 och känner inte alls igen de problemen. 1) Jag får inte mindre sträck nu än vad jag fick när jag hissade genuan som vanligt 2) Att rulla in klarar min 12-årige son av, även om det blåser smådjävlar. Undantaget andra seglatsen jag använde rullen. Berodde dock på ett felaktigt kullager vilket jag fick bytt utan mankemang. Har sedan funkat friktionsfritt s.a.s. Det felaktiga kullagret berodde, har jag för mig, på att företaget fått felaktiga lev från sin leverantör. 3) Det där sista förstod jag inte riktigt? Jag håller emot lite i skotlinan med ena handen, medan jag rullar in med den andra och får då lagom spänn på seglet tycker jag. Har använt samma -ganska slitna- genua1 i 4 säsonger nu, och inte haft problem med att något fladdrat sönder. 4) Jag använde INTE bifogade wirelås när jag kortade mitt förstag. Köpte ändterminal fr Hjertmans istället, vilket enl uppgift tillomed ska vara kraftigare än en pressad dito. Däremot känner jag igen problemet som någon ovan (tror det var pseudonym?) nämnde, att linan halkar av rullen, speciellt om man haft lite bråttom vid utrullningen. Har funderat på olika lösningar men T-röd metoden är ju genialisk i sin enkelhet. Nån nämnde att de ändrat utförandet.. Vet någon om det går att uppgradera gamla utförandet? Vidare kan man knappast segla revat med CU-rullen, men det är väl inte heller en styrka hos nån annan modell heller..? För mig var det helt enkelt en fråga om att enkelt bli av med seglet när man kommit i hamn. Samt, att det underlättar en hel del vid segling ända till bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 22 Oktober , 2012 @killerbo; Det är endast linförararmen som är ändrad, vilket är enkelt att byta ut. Den är bredare och har en smal slits på vardera sidan där man kan fästa en T-röd. Ring Claes eller Urban och kolla om de kan skicka en till dig. Att kunna sträcka upp fallet har jag gjort en smidig lösning på med en taljekonstruktion och några mindre block. Blir mycket bättre uppsträckt. Dessutom har jag bytt ut pistolhakarna mot en plasthake vilken inte gör skada på segelduken som annars kan ske när seglet rullas in hårt. De har artnr, 5050-62 och finns på hjertmans. Finns bilder på detta i en annan tråd som heter just RULLFOCK.SE tror jag. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399550&highlight=rullfock.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser