Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
eembretsen

Fördelar med stålbåt vs plastbåt vs stålbåt

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, vilka är fördelarna med stålbåt jämfört med plast? och tvärsom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad för båt du tänker på och vad du skall ha den till.

Stålbåtar bör inte va allt för små.

En stålbåt klara sig längre om du fastnar på ett korallrev tex wink

Second Life som var till salu när jag tog bilden är väl en drömbåt - dessvärre hade jg inte de pengarna. Second Life är systerbåt till Northern Light http://www.northernlightsail.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Second Life är väl en OR 40 medan N.L är en Joshua.

Enda nackdelen med stål är väl att det rostar om man inte underhåller det. Tyngden gör ju också, som Toaen säger, att båten bör ha en viss storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storleksmässigt är det runt 28 fot som jag hade tänkt mig. Den skall användas i saltvatten och det är inte av någon stor betydelse att den ska kunna gå fort. Värt att nämna kan ju vara att det ska vara en segelbåt. Plast eller stål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du segla här hemma i Sverihge så är det nog plastbåt som gäller. 28 fot är lite i minsta laget för att va stålbåt - tycker jag - åtminstone gränsfall.

Om du är svetsare och har erfarenhet att bygga stålbåtar och har speciella önskemål vid ett nybygge kan det ju va en annan sak, men då hade du nog inte ställt frågan.

Har funderat mycket och tittat på stålbåtar - både färdiga båtar och avstannade stålbåtsprojekt. Fast jag är nog glad att jag aldrig kom till skott. Ett av skroven jag tittade på var en Bruce Roberts ca 35 fot. Det var det finste stålbåtsskrov jag sett. Byggt med dubbelkrökta/valsade ytor. Dessvärre slog mina ryggproblem pluss lite annat till just i de dagarna så det blev ingen affär. Det var 1998 - de kroppsliga problemen har jag kvar fortfarande.\sad\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/sad_smile.gif\ title=\sad\ width=\20\ />

På plastbåtssidan finns det ju enormt mycket att välja på och det är köparens marknad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ha rätt när det gäller Second Life. Har för mig att det var nån som sa att det var samma båttyp som Northern Light vilket jag inte ifrågasatte. På långt håll och svaga ögon har de ju vissa likheter.

Oavsett - så är det en pene båd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor fördel med stål är att man är väl skyddad mot åska. Dessutom är stål enkelt att reparera.

28 fot stål kan nog bli lite problematiskt med vikten men man kanske kan göra som de riktiga lyxkryssarna, bygga överdelen i aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då när Bruce Robertskrovet var aktuellt läste jag lite av det han har skrivit om båtbygge. Ett förslag var att bygga skrovet i stål, men överbygget i glasfiberlaminat. Överbygget  var ihopnäst och sittbrunnen saknades helt. Då jag inte är nån svetsare men har jobbt mycket med glasfiberlminat på amatörnivå funderde jag på att riva av överdelen av överbygget och bygga det och sittbrunnen i glasfiberlaminat.

post-945-1394237264,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ibland tänker jag onekligen stålbåt. Men sedan vaknar förståndet.

Såg den här skapelsen i hamnen Port St Louice i frankrike, där floden Rhone rinner ut i Medelhavet. Fört sög det til i magen, MaryCeleste, jag köper henne. Sedan såg jag rostfläckarna. Jag skulle dö av att bara blästra skrovet. Sedan är resten kvar. Huga.

Men jag tror att har manpengar och tid och fixar jobbet kan hon vara en mycket fin båt.

Så svaret? Precis som Toaen, man måste upp i en viss storlek. Samma som med betongbåtar innan det lönar sig och väger över. Sedan skall du kanske akta dig för en del hemmabyggen. Läs om killen som byggde stålbåt för att ha den som forskningsredskap. det blev ett ekonomiskt fjasko för stackarn. Minns ej namnet men det finns flera här som känner till det säkert.

Tror nog att om man blästrar, och omedelbart, då menar jag på minuten, tvättar och epoxigrundar så kan man kanske spara jobb och framtida besvär. Men har inte det gjorts riktigt från börja får man en Never ended story med att knacka rost.

post-22282-1394237265,0594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du Alve Henricson och hans deglande forskningsbåt Searcher?

Köptes inte båten av Ols Skinnarmo som seglade nordostpassagen. http://www.skinnarmo.com/

När jag googlde på Arve hamnade jag här http://eldslandet.com/kontakt.html

Man har nog aldrig varit tillräckligt målnedveten och dessutom haft dör mycket jord på stövlarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog akta sig för rostiga stålbåtar, om synligt underhåll är eftersatt hur är det då inte med det som inte syns. Man ser ganska snabbt om en stålbåt skötts och då kan leva länge till. Man ska också akta sig för båtar ritade av Bruce Roberts-Goodson. Denne självutnämnde profet ritar världens i särklass långsammaste segelbåtar. Jag tittade ganska mycket på dessa båtar under en period men efter att läst och varit i kontakt med några ägare avstod jag från att gå vidare. En kille hade en 40 fotare, han berättade att han nästan blivit omseglad av en Nauticat 33:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...